handdator

Visa fullständig version : 1.9D i Jetta



Linkan78
2009-02-02, 22:32
Har skaffat mig en reservdelsbil, en passat -93. En 1.9d utan turbo som jag tänkte montera i min jetta som toppen har pajat i. Passaten har dock vajerlåda och undrar om det är svårt att få det att fungera i jettan? ska man ta komplett från passaten spakställ och svetsa dit det i jettan eller går det att bygga om på något enklare sätt?

Har även ett tråg och komplett grenrör m turbo från en 1.6td liggandes och undrar om det passar rakt på 1.9d motorn eller om det är olika tråg mellan modellerna, för motorerna ser ju rätt så lika ut.

Kan tillägga att det är en jetta 2:a -86a.

Manny
2009-02-02, 23:00
Mk2 finns ju med vajerställ redan (g60), så det kanske går använda det spakstället eller om det från passaten passar rakt av kanske. Värt o testa iaf.

De inre drivknutarna kan vara olika stora med.

R.Grönberg
2009-02-02, 23:21
Grenrör mm ska passa och bulta på. Snackade lite med pekka om detta och har för mig att 1.9d sugis med turbo var väl nästan det optimalaste man kunde ha.
Eventuellt en turbodiesel pump bara.
Passat lådan passar ju upp och även spakstället, dock är det lite kortare spak men inte hela världen. Hade det i min vr6 mk2. så bara börja flytta över=)

Linkan78
2009-02-03, 12:42
Grenrör mm ska passa och bulta på. Snackade lite med pekka om detta och har för mig att 1.9d sugis med turbo var väl nästan det optimalaste man kunde ha.
Eventuellt en turbodiesel pump bara.
Passat lådan passar ju upp och även spakstället, dock är det lite kortare spak men inte hela världen. Hade det i min vr6 mk2. så bara börja flytta över=)

Jasså? går dom turbokonverterade motorerna bättre? Har det med kompet att göra? Törs man ladda på utan att kompsänka alltså? Pump till turbodiesel har jag från en 1.6td, läste någonstans att den skulle vara "bättre" än en td pump från 1.9, vet dock ej om det stämmer.
Visste någon om tråget passar från 1.6td eller ska man modda tråget från 1.9an för turbon? Tacksam för information, Pekka verkar sitta med lite matnyttiga tips som jag kan ha nytta av=)

Okay, låter riktigt skönt då det spar en hel del arbete, att växelspaken skulle bli kortare spelar ingen roll.

Linkan78
2009-02-03, 12:50
Mk2 finns ju med vajerställ redan (g60), så det kanske går använda det spakstället eller om det från passaten passar rakt av kanske. Värt o testa iaf.

De inre drivknutarna kan vara olika stora med.

Ska se hur drivknutarna passar, blir att lyfta ut gamla motorn med låda ur jettan idag eller imorgon beroende på när jag får låna motorlyft. Annars verkar jetta och passat inte ha så många gemensamma delar som golf3/vento.

Bromsar och ok verkar passa, även fälgarna. Annars tyvärr inte mycket gemensamt.

R.Grönberg
2009-02-03, 13:51
japp som du själv skrev tror jag du ska ringa, Han är inne på dom där dieselbilarna.
men det stämmer nog nu när du säger det att 1.6td pumpen ska ha den grövre axlen eller vad det var. Och du vågar nog ladda på utan problem.
Ang drivknutarna går det flytta över medbringarna som man skruvar i drivknutarna i