handdator

Visa fullständig version : AC krångel - Hjälp!



BoraV6
2007-06-05, 16:23
Mitt i varmaste värmen tog min AC och packade ihop.

Först kylde den fint, sen helt plötsligt började det dåna i hela bilen. Och motorn sackade 300rpm när den stog på tomgång.

Sen hände det om och om igen med korta intervaller (ca 20sekunder) och nu så verkar den inte ens alltid hoppa igång längre heller. Det blir alltså ingen skillnad när man slår på och av AC.
Och den kyler ju absolut inte!

Hörde dånet en sväng igår också. Men bara en gång och sen var det som vanligt med bra kyla.

Vad har packat ihop?

BoraV6
2007-06-05, 18:29
Har kört en runda nu. Och AC:n håller i gång och kyler om man kör med lite varv men vid tex stadskörning så dånar det. Då varvet sjunker!

Den måste ju gå tungt som bara den!
Går det att göra nått åt det eller är det bara kasta och köpa nytt!

Och det är ju förstås jättebilligt!?

Hyppe
2007-06-06, 12:41
Har kört en runda nu. Och AC:n håller i gång och kyler om man kör med lite varv men vid tex stadskörning så dånar det. Då varvet sjunker!

Den måste ju gå tungt som bara den!
Går det att göra nått åt det eller är det bara kasta och köpa nytt!

Och det är ju förstås jättebilligt!?


låter ju som pumpen rasat. lämna den på felsökning..

själv lämnade jag in min ac för jag tyckte den kylde dåligt.
fick felsökning, läck test, byte av oring, avtappning, påfyllning och påfylling av olja för 1500:- vitt

Mini_me
2007-06-06, 19:07
Din magnetkoppling kan ha gett upp....behöver inte vara hela kompressorn. Men tyvärr låter onekligen som att din kompressor har rasat pga att det går tungt. Tipset är att kolla runt mellan olika AC firmor innan du bokar tid.

BoraV6
2007-06-07, 15:53
Nu är det löst, tror jag iaf.

AC:n är inte paj.

Den lät mycket pga att den försökte kyla väldigt varm luft fick jag som förklaring på Berners. Det visade sig nämligen att kylfläkten hade fastnat och därmed bränt säkringen. Men nu när bilen är kall så är ac:n helt tyst och kyler bra,
Så jag hoppas den klarade sig. Det hade tydligen hänt förut sa dom på verkstaden och det var nog ingen fara.

Så nu ska jag byta fläkten och sen är det bara att åka igen! Den hade ju förstås bränt motståndet för hög och lågfart!
Blev ju bra mycket billigare än en ny ac iaf.