handdator

Visa fullständig version : Kan man använda ett mindre oljefilter?



D_Stenlund
2009-01-31, 22:02
http://forumbilder.se/images/0a1200990723P2480.jpg

Som ni ser är de för trångt. Tänkte ifal man kan använda ett annat oljefilter, tex renault som ja vet har små rackare. Skulle de fungera om jag hittar ett som fungerar, med gänga och diameter eller kommer de inte gå ?

D_Stenlund
2009-01-31, 23:50
kanske pluggan slangen från orginal kylaren, returen - > slangen in drar jag ihop, kopplar in adaptern istället för den befintliga vattenkylda kolossen så har man kanske löst de

razer
2009-01-31, 23:55
Jag skulle rekommendera en tunnare adapter eller att plocka bort vattenkylaren.

D_Stenlund
2009-01-31, 23:57
finns inga tunnare adaptrar !!!1

Manny
2009-01-31, 23:57
Bort med vattenylaren säger jag med. Enda fördelen att ha den kvar om du sätter dit en vanlig kylare är att oljan värms lite fortare vid kallstarter.

D_Stenlund
2009-02-01, 01:48
okey, tar bort den gamla då. så då kommer min olja enbart kylas av oljekylaren som blir kall av luftmotståndet då

3L1T
2009-02-01, 02:29
okey, tar bort den gamla då. så då kommer min olja enbart kylas av oljekylaren som blir kall av luftmotståndet då

Det gör du helt rätt i. :)

GTI-nissen
2009-02-01, 08:48
Fast en vattenkyld oljekylare har ju betydligt bättre verkningsgrad än en luftkyld, så frågan är om det kommer att räcka med enbart den luftkylda om du ska köra lite tuffare.

På min har jag dubbelt. Original vattenkyld och en GTI Mk1-adapter till den luftkylda. Filtret får då plats. :-)

Foojken GTI
2009-02-01, 09:08
Du kan använda oljefilter från polo 6n2. Funkar kanonbra. Jag har kört med det i flera år. Heter 0451103318 i boschNR. Finns på MECA.

Quattro_mannen
2009-02-01, 09:08
Fast en vattenkyld oljekylare har ju betydligt bättre verkningsgrad än en luftkyld, så frågan är om det kommer att räcka med enbart den luftkylda om du ska köra lite tuffare.

På min har jag dubbelt. Original vattenkyld och en GTI Mk1-adapter till den luftkylda. Filtret får då plats. :-)

Räcker garanterat med bara en luftkyld oljekylare...Kört så med min 2E motor i ettan tillsammans med ett kallare termostat för kylarvätskan,både race och gata fungerar perfekt,även under 10 pull i bänken uppstod inga värmeproblem..

znabb
2009-02-01, 11:19
Räcker garanterat med bara en luftkyld oljekylare...Kört så med min 2E motor i ettan tillsammans med ett kallare termostat för kylarvätskan,både race och gata fungerar perfekt,även under 10 pull i bänken uppstod inga värmeproblem..

Skippa orginal vatten kylar delen och koppla i hop dem slangar som går in+ut i den med ett rör i lämplig diameter och fäst med ordentliga slangklämmor.

Använd sedan bara den nya adaptern med anslutning för oljekylning och då kan du köra med orginal oljefilter.

D_Stenlund
2009-02-01, 11:48
japp znabb de kan ja göra då får man platts, verkar ju inte vara helt eniga om de bara går att använda ena, men en stor 16radig luftoljekylare lär väl iafl sänka tempen bättre än vatten ooljekylaren som isig enlgit mig har en för hög temperatur i min bil.

Blir att plugga slangarna och lossa orginal delen.

D_Stenlund
2009-02-01, 11:51
en sak ja tycker är konstig, på adaptern fick jag ju me såna där nipplar. Dom var med stegring, dvs var omöjligt att dra in alla gängor, varför får me med sådant skit istället för en vanlig med en liten o-ring eller lite loctite som tätar. Ja vågade inte dra mera ifall godset skulle spricka. Risk för läckage, njaa men inte helt optimalt ändå.

razer
2009-02-01, 11:59
finns inga tunnare adaptrar !!!1
Jo, min adapter är ca 1cm tunnare..

Quattro_mannen
2009-02-01, 12:02
http://www.postimage.org/image.php?v=Pqtv2B0

Här en bild på min lösning...resten bilder finns i projekttråden

http://golfetta.forum24.se/golfetta-about436.html

D_Stenlund
2009-02-01, 12:04
fin golf1, men då gör ja så. Pluggar slangarna in i varandra, tar bort orginal och lyfter upp adaptern där den gamla satt. Är de inte bättre verkningsgrad med två då eller som vissa skrev att dom inte jobbade bra ihop ? Skrev något i min projkettråd.

D_Stenlund
2009-02-01, 14:03
en sak ja tycker är konstig, på adaptern fick jag ju me såna där nipplar. Dom var med stegring, dvs var omöjligt att dra in alla gängor, varför får me med sådant skit istället för en vanlig med en liten o-ring eller lite loctite som tätar. Ja vågade inte dra mera ifall godset skulle spricka. Risk för läckage, njaa men inte helt optimalt ändå.


kanske ska byta ut niplarna till sådana som inte är koniska.

Quattro_mannen
2009-02-01, 16:25
Jag kör med nipplar med rak gänga och hydraultätningsbricka mellan...
Är ju ingen orsak att byta då koniska kopplingar tätar bra iaf,och dom ska inte dras i botten vid montering...

D_Stenlund
2009-02-01, 18:41
okey, tack quatro mannen. Då var de som ja trode. Men kommer denna nya kylaren kyla bättre än orginal, eller går de på något sätt att ha båda? Någon skrev ju att den kankse inte skulle kyla lika bra? Tycker den borde kyla betydligt bättre.

Quattro_mannen
2009-02-01, 19:00
Skulle nog påstå att en extern oljekylare kyler bättre....du har ju dessutom oljekylarslangarna på vägen till och från kylaren som hjälper till,så länge oljan lämnar blocket kyls den väldigt effektivt så du kan nog vara lugn...det funkar!!

Jag kör med MK1:ans org. kylare på min och den räcke gott och väl till!!

vr6_mannen
2009-02-01, 20:56
ja jag tror med det kommer att funka bra.... har man bara en bra kylar så ska det inte vara några problem