handdator

Visa fullständig version : bur, svets o smide!



jönsson
2007-06-05, 12:48
jag ska ha en bur till golfen (mk2), kollade en kille på rejsa men den skruvades fast och jag vill ha helsvetsad bur,han hade köpt den hos svets o smide.
dum fråga kanske men är de samma bur som när man svetsar o skruvar ihop den??

såg att där var muffar som höll ihop rören o de vill ente jag ha..

Tacksam för svar!!

Huset
2007-06-05, 13:51
Jag köpte min bur hos svets & smide och den ska svetas dit.

Barbapappa
2007-06-05, 15:37
Både Guss & Svets & smides burar är av den modellen att man svetsar fast dom i karossen. Det är väl mer dom 'färdiga' burarna som man bultar dit.

jönsson
2007-06-05, 17:12
nu har jag beställt en iaf hoppas de blir bra.

Ulf
2007-06-05, 17:18
I princip alla burar som säljs är för att skruva fast i karossen. Detta är ett krav från SBF, endast certifierade burar får svetsas fast.
När väl buren är fastbultad får man även som komplement svetsa den i karossen.
Om det finns skarvhylsor får dessa inte svetsas, enbart skruvförband.

Motiveringen att den skall bultas är att de inte litar på svetsningen gjord av en icke licenssvetsare. Det konstiga är att man får svetsa ihop hela burkonstruktionen själv.

/Ulf

Barbapappa
2007-06-05, 17:48
Det konstiga är att man får svetsa ihop hela burkonstruktionen själv.
Hmm, så man får svetsa ihop rören men inte svetsa dom i karossen med andra ord. Så hade inte jag fattat det alls. ;-) Jag trodde mer att det var ett krav att svetsa fast den än att bulta fast den, är det samma regler som gäller inom racing som rally på denna fronten?

Alltid lär man sig nåt nytt här. ;-)

Lillen
2007-06-05, 22:49
Man skall bulta dem i karossen.
Men FÅR svetsa den åxå.

Det viktiga är att bultförbandet sitter där.
Plattan man skall bulta genom skall vara typ 15x15cm och svetsas runt hela.
Detta för att ha nog mycket material att fästa mot som håller för en smäll.
Sedan bultas fästplattan som buren står på genom dessa.
Man FÅR enligt tolkning och folket på Rejsa.nu svetsa dessa åxå.
Detta så länge man ÄVEN har bultat genom.

Skall du inte tävla kan du göra hur du vill.
Men säkerhetsmässigt så gör ju bultarna nytta och sprider krafterna vid en smäll.

Lilla_Vargen
2007-06-06, 09:46
Vill man grotta ner sig riktigt ordentligt så kan man ju läsa från sidan 16 och frammåt ;-)

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

jönsson
2007-06-06, 11:17
De e ju inte lite att hålla reda på...men som jag förstod det så får man svetsa dit det utan att skruva oxå!!

(TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta:
Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar och/eller svetsning av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor.)

Junfors
2007-06-06, 12:03
De e ju inte lite att hålla reda på...men som jag förstod det så får man svetsa dit det utan att skruva oxå!!

(TR 5.8.2.12 Fastsättningsplatta:
Metallplattor svetsade på rörens ändar, möjliggörande fastsättning med skruvar och/eller svetsning av buren i chassie/kaross, placerade på förstärkningsplattor.)

Det beror på vad du ska ha bur för, ska den kunna bli godkänd av Svenska Bilpostförbundet för att du ska ha bilen i tävlingsverksamhet så MÅSTE den skruvas enligt dom krav som står i TR5.8. Ska du bara bygga en gatbil som du aldrig vill ta ut en vagnbok på räcker det att svetsa men det ser ju bättre ut att göra som SBF kräver.