handdator

Visa fullständig version : knacksensor 1 bank 1 ?



metallicaman_no1
2009-01-30, 15:29
fick idag en felkod på kancksensor 1 bank 1 är det nån som vet oim det är den främre eller den bakre sensorn... det gäller en 1,8t motor...

mvh mattias gustavsson

Finn
2009-01-31, 14:15
kancksensor? Aldrig hört talats om d. Låter nästan som du beskriver en lambdasond och sensor 1 bank 1 är den före kat.

Falcor
2009-01-31, 14:20
Sitter två st knacksensorer på motorn så det kan mycket väl vara den. Kan du skriva ut hela felkoden här?

Finn
2009-01-31, 14:33
Nu när du säger d så känns d ju logiskt. Tänkte att d bara sitter en knacksensor.

metallicaman_no1
2009-02-01, 16:46
felkoden på knacksensorn är : 16712 och beskrivningen är knacksensorkrets1 hög insignal (bank 1 eller enskild sensor)... sen har jag även fått 17978 beskrivningen är motorstyrdon spärrat men den antar jag att den kommer från att koden på knacksensorn har kommit jag antar att styrdonet ligger i nått slags nödläge men jag har inte riktigt koll på hur vw/audi styrdonen fungerar jag jobbar ju själv med ford... jag kan även tillägga att bilen har dragit mer brännsle än jag tycker att den borde jag har fått kämpa för att få den att dra under litern/mil men tycker i övrigt att den går bra... jag har fått en kännsla av att den gått bättre direkt efter att jag har raderat felkoderna har gjort det 2 ggr...

mvh mattias gustavsson

Holman
2009-02-02, 00:07
vad för bil och årsmodell. kan kolla under morgondagen. Skulle gissa på främre då man bruka räkna från fronten av motorn.

metallicaman_no1
2009-02-02, 20:01
det är en a4 -03

metallicaman_no1
2009-02-03, 20:36
hej igen nu har jag bytt knacksensor och när jag skulle starta bilen efter bytet så vägrade den starta å då kom jag på att jag hade glömt sätta dit kontaktstyckena på insprutarna så jag satte dit dom men bilen vill inte starta ändå... kan det va så att jag har fått felkoder på insprutarna och styrdonet liksom är spärrat och inte vill starta?
skulle vilja ha ett snabbt svar...

mvh mattias g

Finn
2009-02-03, 20:50
Du måste radera felminnet igen. Kommer inte starta så länge du har felkoderna på spridarna. Hoppas du va noga med åtdragningsmomentet på knacksensorn. Muy importante!

metallicaman_no1
2009-02-03, 21:15
tack så mycket för det svaret precis som jag misstänkte... får hoppas att jag får låna hem diagnostikutrustningen från jobbet i morgon för det är väl bara det som gäller är inte så insatt i audi/vw styrdon jag jobbar mest med ford och där räcker det med att lyfta batteripolen en stund eller dra ur en viss säkring så försvinner koderna...


mvh mattias g

metallicaman_no1
2009-02-04, 18:44
ja då va koderna raderade startade på en gång tog en ordentlig provtur.... kollade koder efter provkörningen, inga ny koder ... känns bra...