handdator

Visa fullständig version : ProblemBil VW Golf III GT-93



firefightern
2009-01-29, 23:06
HJÄlp!!!! jag har en golf 3GT- 93, som helt plötsligt har börjat att tvär stanna utan minsta förvarning, den spinner så gött men rätt vad det är så tvärdör bilen, kan nämna att jag bytt bränslefilter,haft i lite extra frostskydd men ikke den fortsätter att "dö " efter ca 1 till 2 mils körning så kommer detta tillbaks och eller ibland lite närsom helst,, SNÄLLA finns det någon som kan ge mig något vettigt svar på vad som kan ha skett, (dålig kontakt eller nått stölligt) "Nu förstår jag varför fläkt i varmare länder kallas för FAN "

Lillen
2009-01-29, 23:09
Kolla tändspolen!
Blir den tokvarm och startar när den är kall så kan det vara den!

Har händ mig och många andra.

Annars kan de kanske vara den plattan i tändningslåset.
Det brukar vara glapp där och då får det konstiga effekter.

Manny
2009-01-29, 23:10
Stannar den helt? Så det itne går att köra menar du? Förklara gärna mer. Tändspolen är en bra grej att kolla iaf.

firefightern
2009-01-29, 23:14
Hej, jo den stannar tvärt och sedan kan få sitta allt mellan 1minut till 5-6 minuter innan den hoppar igån igen,men detta med tändspolen kanske kan vara nått ,har inte känt på den men vad kan det vara om den blir tokvarm då är den på G att lägga av då...mvh Janne

Lillen
2009-01-30, 00:31
har inte känt på den men vad kan det vara om den blir tokvarm då är den på G att lägga av då

Om den beter sig så brukar den ha sett sina bästa dagar.
Med andra ord är den inte slut så är den på god väg att bli slut.
Oftast!

firefightern
2009-01-30, 12:33
Tänkte höra om det är riskfritt att prova en Tändspole från "Feltema"eller måste det vara DYRT Orginal,, hade väl tänkt att befria denna farkost från mina ägor strax ändå...tacksam för goda ideèr..janne i kallsta

Forss
2009-01-30, 12:40
Feltema duger gott =)

Om spolen är hel så är nästa steg att kolla hallgivaren.

Plura
2009-01-30, 14:11
Tändförstärkare kan också vara en grej att kolla!

firefightern
2009-02-03, 20:29
Tack för alla goa svar, men jag upptäcker att min tändspole ser ju inte alls ut som "feltemas" eller nån annan "vanlig" Tändspole ,kollade på Bildelsbasen och där kallas denna för tändmodul och är en fyrkantig sak som har en massa konstiga anslutningar fastgjutna på sig hur ska jag då kunna koppla in en "vanlig tändspole och veta var anslutningarna ska kopplas....HJÄLP::::(

Mini_me
2009-02-03, 20:52
Du har nåt sånt här eller hur? :

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Bosch_2/F0986221000.jpg

Sitter på MASSA vw bilar...kolla skroten eller meca (där denna kommer ifrån).
Ring VAG och be dom kolla vad din heter (art.nr) eller läs av det och sen söker du helt enkelt på bildelsbasen.se

Lycka till!

firefightern
2009-02-03, 21:00
Ska göra det det första i morrn...tack tack...

Norpan
2009-02-05, 00:49
Titta i elcentralen under ratten och leta upp relä nr.3 märkt 30 på locket.0
Ta ur det och bänd försiktigt av kåpan på det, ta sen fram bästa förstoringsglaset eller lupp och syna av alla lödningarna i det efter sprickor.

Ganska vanligt fel då bilen stannar efter en stund.
Dock har inte alla bilar/motoralternativ detta relä men kolla ifall att du har ett.

993turbo
2009-02-05, 18:20
hej det är motorvarvtalsgivaren som är kass, bytte den på min golf 3 och det kostade 3000 kr på vag, tror att givaren kostar runt 2000, men dom hadde miss räknat tiden på jobbet och det tog 2 dagar där av billigare arbetskostnad. har annars en tändspole till salu för 500 då jag också bytte min. som fölk rekomendera. så byt motorvarvtals givaren. det hittar dom via vag com.

Titta i elcentralen under ratten och leta upp relä nr.3 märkt 30 på locket.0
Ta ur det och bänd försiktigt av kåpan på det, ta sen fram bästa förstoringsglaset eller lupp och syna av alla lödningarna i det efter sprickor.

Ganska vanligt fel då bilen stannar efter en stund.
Dock har inte alla bilar/motoralternativ detta relä men kolla ifall att du har ett.