handdator

Visa fullständig version : Vad händer vid kamremhaveri 1.8 8v ?



Nordstedt
2009-01-29, 21:55
Hej !
Är ny på forumet, och har nyligen köpt mig en golf cl 1.8 -90.
Min fråga gäller kamremmen, då jag inte har en aning om när den bytats senast, så undrar jag om motorn tar någon skada av ett ev rembrott, hur går det med ventiler och kolvar ? vet ju att en del bilar är det bara att hänga på en ny rem och köra igen, medans andra drabbas av ventilsallad.

Tacksam för svar.

Mvh
Nordstedt

Manny
2009-01-29, 22:07
Vwälkommen!

Kolvar och ventiler krockar i alla vws radfyror vad jag vet.
Men man kan ju har tur så det klarar sig, men det är nog en på tusen isåfall :P.

Enkelt att byta, kostar inte många kronor, ingen idé att chansa, bara att byta den.

Henrik.M
2009-01-29, 22:17
Kolvar och ventiler krockar i alla vws radfyror vad jag vet.

Gamla hederliga 8v brukar klara sig utan haveri.

Vet flera som kört brott , hängt på ny rem och åkt vidare.

Själv lyckades jag en sen natt kugga min gamla passat ett halvarv fel utan haveri , ungefär samma sak som att köra av remmen.

MrGolfIII
2009-01-29, 22:18
Hej !
Är ny på forumet, och har nyligen köpt mig en golf cl 1.8 -90.
Min fråga gäller kamremmen, då jag inte har en aning om när den bytats senast, så undrar jag om motorn tar någon skada av ett ev rembrott, hur går det med ventiler och kolvar ? vet ju att en del bilar är det bara att hänga på en ny rem och köra igen, medans andra drabbas av ventilsallad.

Tacksam för svar.

Mvh
Nordstedt

Ingen fara!, på med ny rem och kör igen :)

Nordstedt
2009-01-29, 22:25
Oj !!! det var snabba svar :) verkar vara lite spridda skurar ang detta, men merparten av er säger att den klarar sig, så jag får lita på det.

Tack för svar !

Mvh
Nordstedt

J.L
2009-01-29, 22:45
Då blandar jag svaren lite,

Det KAN klara sig och det kan krocka... ingen risk jag skulle vilja ta,
jämfört med att byta/renovera motor är det enkelt ingrepp att byta rem
så det hade inte varit något svårt val för mig.

Andersson Racing
2009-01-29, 22:54
I en gammal hederlig 8v händer inget alls vid kamremsbrott, thats it.

/ Per

Mini_me
2009-01-30, 05:55
1990 = RP motorn (eller hur?) = ingen fara...går den av så är det din bils sätt att säga "Byt" =)

Plura
2009-01-30, 07:17
RP klarar sig och samma sak med alla äldre förgasar 1.8 samt 1.6 klarar sig. Talar av erfarenhet!