handdator

Visa fullständig version : Jetta syncro-90 med 1.8 t motor...?



sk-rooth
2009-01-29, 20:46
Hej. är en ny användare här och tänkte kolla med er som har lite mer koll på vw än vad jag troligen har.

sitter och åker en jetta syncro-90 som jag lessnat lite på, finns väldigt dåligt med mos under huven... :)
motor som sitter är en 100 hk insp. men jag var lite mer sugen på att stoppa ner en 1.8T. hur ser det ut med passform mellan 1.8T motor och syncro linan?

har försökt rota runt lite på nätet men inte hittat nåt vettigt svar som ger nån klarhet i frågan.

jag hoppas att nån sitter på lite info, vore tacksam för svar.


Mvh Jan

Joda
2009-01-30, 14:28
Hej. är en ny användare här och tänkte kolla med er som har lite mer koll på vw än vad jag troligen har.

sitter och åker en jetta syncro-90 som jag lessnat lite på, finns väldigt dåligt med mos under huven... :)
motor som sitter är en 100 hk insp. men jag var lite mer sugen på att stoppa ner en 1.8T. hur ser det ut med passform mellan 1.8T motor och syncro linan?

har försökt rota runt lite på nätet men inte hittat nåt vettigt svar som ger nån klarhet i frågan.

jag hoppas att nån sitter på lite info, vore tacksam för svar.


Mvh Jan

Vad jag vet så ska en 1,8T passa mot växellådan.. Men i den frågan så ger jag inga säkra svar. Däremot så drivlinan lite för klen för den effekten/vridet en 1,8T ger. Jag körde av sprintarna till kronhjulet i diffen på min Syncro 2:a med 90 hk. Dumpade iofs kopplingen lite väl våldsamt.

Men som du skriver.. du vill ha mer mos. Då antar jag att du inte kör speciellt snällt.

En Golf 3 2,0 syncro har vajerlåda.. även passat syncro och Golf g60/golf rallye har vajer låda. det håller tillräckligt bra!!!

Golf 1,8 syncro har dessvärre en 4wd lådda som är baserad på 020-lådan.

Visst kan man förstärka lådan iofs!!! Sprintarna/nitarna i kronhjulet går att byta mot fingängade bultar av 12.9 kvalite´. Kollar man lite i ETKA så kan man hitta de ingående delarna (bult och mutter) på någon modell av golf 4 har jag för mig. En sats med bult och mutter kostar typ 1200 kr. Köper man lösa delar så kommer man undan med hälften. Vet dock inte exakt vad det skiljer.. OM det skiljer något.

/Johan

Junfors
2009-01-30, 14:39
Jetta Syncro?? Det var inte en vanlig bil i sverige, nu får du allt ge oss lite mer info om en så skojig bil.

sk-rooth
2009-01-30, 16:25
jag får tacka för svaren jag fått, håller på och undersöker saken just nu..

Mer info om bilen kan jag för tillfället inte ge, den ska slaktas för ett annat projekt där drivlina och motor ska byggas för mycket mer effekt. den körs nu bara till o från jobbet. självklart har jag jävlats med andra syncro och quattro människor på dom lokala parkeringarna. dom tycker bara att det är nåt fel på min bil som går på bredden 80% av tiden den körs.... :)

men jag återkommer om några månader med mer info. som sagt ska den rivas för ett annat vansinnes projekt om jag inte kommer över nån lös drivlina eller nån sliten golf syncro för vettiga pengar.


Mvh Jan

Junfors
2009-01-30, 16:54
Köp en Passat G60 Syncro och modda på grejerna så håller det betydligt bättre.
Inte slakta nåt så ovanligt som en Jetta Syncro, den måste ju sparas.

Lillen
2009-01-30, 19:48
Köp en Passat G60 Syncro och modda på grejerna så håller det betydligt bättre.
Inte slakta nåt så ovanligt som en Jetta Syncro, den måste ju sparas.

Instämmer!
Jag kan ta hand om Jettan istället.
Så köper du en G60-syncro eller VR6-syncro och slaktar!

sk-rooth
2009-01-31, 22:35
Men jag har ju min bil och jag tycker att det vore kul att ha den kvar, men på nått sätt så uppskattar jag inte jetta. därför har jag bestämt att plocka drivlinan till ett annat projekt. eller har jag helt fel på mina tankegångarna? vad finns det för tillgångar på drivlinor för vettiga pengar?
skulle jag sälja bilen så ger det inte så mycket pengar så jag har råd att köpa nån annan syncro. tror ni förstår dilemmat?

kom gärna med förslag, jag har stora och öppna öron. :)

Junfors
2009-01-31, 23:20
Det är ju den klenare lådan på din Jetta vilket inte är alls lika bra att bygga på som en Ralley eller Passatlåda.

Så köp en Passat istället och spara Jettan.
http://www.blocket.se/vi/19606961.htm?ca=16_s

sk-rooth
2009-03-24, 21:39
som ovan, bilen är tillsalu. annons finns på blocket. fick tag på annan drivlina....

http://www.blocket.se/vi/20835694.htm?ca=10_s&last=1


Mvh Jan

golf_fanatic
2009-03-25, 07:27
Jaha då sitter Lillen på tåget på väg till Uppsala snart då ;-)

sk-rooth
2009-03-25, 12:20
väntar med en ballonger på tågstationen :D

Lillen
2009-03-25, 13:10
Jaha då sitter Lillen på tåget på väg till Uppsala snart då ;-)

Määh vad tror ni om mig =)

Nej men jag såg nog annonsen =)
Det är ju ett bra pris för en syncro!
Vill ha så klart men får inte för frun.
Har för mycket bilar just nu.....

Men vänta bara.

pekka kiiskilä
2009-03-25, 13:13
Lillen det är den perfekta bilen i dina trakter på vintern.