handdator

Visa fullständig version : Ryckande Golf Gti Mk4



faca_57
2009-01-28, 21:31
Tjena!

Bytte tidigare idag mitt batteri då det gamla var för dåligt. Har sedan en tid tillbaka kopplat in steget med framsystem, samt en baslåda.

Har haft problem med orolig tomgång då och då, samt att bilen rycker vid låga varv, speciellt vid start i ettan och i tvåans växel. Ibland så har bilen även stängts av vid tomgång men även under körning.

Efter bildiagnos som gjordes idag, fick jag följande felkoder:

Luftmassamätare, för låg signal
Batteri, låg spänning.

Av mekanikern, fick jag veta att den andra felkoden berodde på det gamla batteriet. Men det jag undrar är egentligen:

Är det LMM som har gjort sitt?
Var köper man sådan, Mekonomen/VAG/Bildelsbasen?
Vad menas med "låg signal"?
Varför rycker inte bilen hela tiden utan bara då och då?

Mvh Adel Santa

VWGolIV
2009-01-28, 22:42
Om du nollar felminnet och så kör igen, har felet kommit tillbaks ?

Cretzky
2009-01-29, 16:08
Har du möjligtvis ett öppet luftfilter? Om du har det så prova byta till luftburken igen. Om du inte har ett öppet luftfilter så prova att nolla felminnet och om ryckningarna då uppstår igen så kan det mycket möjligt vara lmm. Blir du tvungen att byta den så finns dom billigt på meca (och lämnar du in din gammla till dom så får du rabatt) och är inte alls svåra att byta själv.

faca_57
2009-01-29, 19:02
Killen som gjorde diagnosen nolladem felminnet och sedan dess har jag inte märkt att den rycker. Men å andra sidan så kom ryckningarna inte regelbundet innan heller, så jag får vänta och se helt enkelt.

Inget sportfilter används, utan original. Går det att utföra ytterligare tester för att konstatera att det verkligen är LMM?

Tack igen!

Finn
2009-01-29, 19:12
Vad är det för bil och motor?

D du kan göra e att försök lista ut när det händer. Lär dig provocera fram felet så att säga. Ryck sladden på LMM och prova igen, går bilen som den ska då så är det med största sannolikhet LMM. En ny brukar gå lös på ca. 1200kr för en orginal och då är det en bytesdel, du lämnar med andra ord tillbaka din gamla.