handdator

Visa fullständig version : Fudge - klet i olja /normalt?



canterbury
2009-01-28, 22:23
golf gti 5

Satte mig i bilen, skulle köra en sväng. Oljelampan lyste till, jahapp ska den bråka igen tänkte jag. För den har gnällt innan om olja utan anledning, har fyllt på då när den gjorde det då det ändå behövdes. Körde in till första bästa p-ficka längs vägen för att fylla på lite olja då jag inte vill fresta älsklingen. Kollade oljestickan, perfekt nivå, den låg mitt i mellan min o max. Märkligt, varför den reagerar då? Tänkte jag glor väl ned i oljepåfyllningen. Fick en smärre chock när jag lyfte på locket, fullt med klet på locket och nere i hålet. Har kollat trådar om detta, är lite lugnare nu men ändå. Problemet kvarstår, den ville ha olja, det fanns olja och det är klet /"fudge" i oljan. Märker inget problem med motorn, visst den låter åt dieselhållet men det skall visst vara normalt, avgaser helt ok och fina, jämn gång.

Ja jag kör korta sträckor mestadels till jobbet. Jag vet att det kan vara kondens som blandar sig med olja. Dock körde jag 8 mil vet jag den 23, har hört att det ska försvinna om man kör 3 mil på samma gång en gång i veckan, men kommer det verkligen så snabbt tillbaka i så fall?

Kan denna s.k fudge ha något att göra med att den stör någon mätare för oljenivån så den tror att den vill ha mer/påfyllning?

VWGolIV
2009-01-28, 22:28
Att kondensen skall försvinna om man kör mer än 3 mil eller nått stämmer inte.

Jag kör ofta och långt med min Golf IV men mellanåt så har jag klet i locket.
Då kan den ha stått för länge + jag endast startat den.

Nu har jag dock börjat med att köra en längre runda varje vecka och även se till att den kommer upp i temp.

Falcor
2009-01-28, 22:30
Motorn behöver nog gå åtminstone en timme eller två för att allt klägg ska ventileras ut, torka bort allt du kan och sen får du planera in lite längre utflykter så ska det nog bli bättre.

canterbury
2009-01-28, 22:47
VWGOLFIV: förstår inte, menar du att det hjälper att köra längre eller inte?

Men ang. att den vill fylla på oljan? Nu behövdes det inte, trycke dit stickan igen startade och då lyste inget. Bifogar bild på kletet. Var som små droppar i det med, så antar att det skiktat sig. Tyckte oljan luktade mycket bensin....
Men det är inte skadligt? Eller kan bli?
http://i590.photobucket.com/albums/ss346/ewf16589/PICT1921.jpg

Lillen
2009-01-28, 23:32
ändrat

Mackan73
2009-01-28, 23:35
klassiskt exempel på hur bilar blir med många korta körningar i kallare väder, motorn går istortsett bara i kallstartsmode så att säga + att all kondens som bildas blir kvar.

Om det är bensin i oljan så är det läge att byta den eftersom oljan annars har en tendens till att bli alldeles för tunn med oljetrycksfall som följd. Det verkar ha hänt i ditt fall.

Kör bilen längre sträckor minst en gång i veckan 1h+, alternativet är att montera motorvärmare, brukar göra saken bättre.

Damn du hann före Lillen..:p

emilson
2009-01-29, 10:46
Kan vara en fördel att låta bilen stå ett tag när du ska kolla oljan så den hinner sjunka tillbaka. Kollar du oljan direkt när du stannat så är det inte konstigt att oljenivån verkar normal.

Lillen
2009-01-29, 11:33
Ändrat

emilson
2009-01-29, 11:48
Hur menar du???
Det är väl snarare så att nivå på stickan är lägre när man just stannat?
Sedan rinner oljan tillbaka och nivå för kontroll återgår till normal.
När man just sannat är det ju just då det kan se dåligt ut!

Jaja fattar inte hur du menar?


Du har helt rätt, tänkte tvärtom.

VWGolIV
2009-01-29, 12:10
För min del så har det hjälpt med att köra några längre sträckor och då mer än 1 dag i veckan.

Som det är nu så är ju min bil avställd, så där bildas ju inget direkt.
Men när jag bodde i den andra staden så körde jag mycket korta sträckor, bilen kom precis upp till 90 och sen stanna man, då blev där klet o skit.

Men det jag då gjorde var att jag körde alltid en omväg hem, just för att undvika detta och det hjälpte.

Hur långt kör du när du menar dina korta sträckor ?

Nyqvist
2009-01-29, 14:02
Jag hade liknande problem med min polo förra året, dock har det inte inträffat hittills i år men nu har jag monterat motorvärmare som går 2 timmar på morgonen. Kör bilen dagligen, inga långa sträckor ca 1,5 mil enkel resa.

canterbury
2009-01-30, 22:18
Hur långt kör du när du menar dina korta sträckor ?


För det mesta e de till jobbrelaterat... typ precis så bilen hinner få upp jobb temp 90 grader, ungefär mellan 5 och 1,5 mil. ca 10-15 min körningar cirkus

canterbury
2009-02-01, 20:13
Snackade med min "lokale" mekaniker som brukar ordna saker till mig till vettiga priser..Han påstod att detta klet-fenomen är skadligt, tom ganska mycket skadligt för motorn och att det inte räckte att bara byta olja utan också köra någon form av motortvätt.... Stämmer det eller inte? Eller vill han bara blåsa mig på cash?

Mackan73
2009-02-02, 10:36
Givetvis är det bättre att inte ha klet där, men så superfarligt är det knappast. Byt olja, rensa bort det klet du kommer åt samt kolla så att inte vevhusventilationen sitter igen så är du home safe.

Mini_me
2009-02-02, 10:42
Snackade med min "lokale" mekaniker som brukar ordna saker till mig till vettiga priser..Han påstod att detta klet-fenomen är skadligt, tom ganska mycket skadligt för motorn och att det inte räckte att bara byta olja utan också köra någon form av motortvätt.... Stämmer det eller inte? Eller vill han bara blåsa mig på cash?


Han kanske inte vill blåsa dig på cash men han har fel.

Det är fukt som bildas när motorn värms upp (kondens) som blandas med olje dimman som bla kommer ifrån vevhus.vent.

Runt kammar mm är det så mkt olja som åker omkring så där blir det aldrig klet..blir bara där det kan få vara ifred (Locket och precis under).

Ämnet avhamdlat otaliga gånger men det har aldrig blivit några fel på bilar pga av detta fenomen (känns bara jobbigt för ägaren)...du kan vara lugn.

canterbury
2009-02-02, 23:05
Ämnet avhamdlat otaliga gånger men det har aldrig blivit några fel på bilar pga av detta fenomen (känns bara jobbigt för ägaren)...du kan vara lugn.

tack för svaren så här långt! :)
Försökte söka i forumet och hittade inte mycket, kollade även vortex. Blev lite lugnare där, men sen när han kommer o skrämmer upp mig blir man ju genast nervös. Näe, rullar in bilen till polarens grop och tappar ur oljan, kör en tvätt i motorn också och pyttsar i ny olja. Bättre safa än och vara dumsnål. Något att tänka på inför denna kemiska tvätt tro?

Kan locket blitt igensatt föresten så kondensationen inte sipprar ut,eller vart letar den sig?

Premis
2009-02-03, 09:03
tack för svaren så här långt! :)
Försökte söka i forumet och hittade inte mycket, kollade även vortex. Blev lite lugnare där, men sen när han kommer o skrämmer upp mig blir man ju genast nervös. Näe, rullar in bilen till polarens grop och tappar ur oljan, kör en tvätt i motorn också och pyttsar i ny olja. Bättre safa än och vara dumsnål. Något att tänka på inför denna kemiska tvätt tro?

Kan locket blitt igensatt föresten så kondensationen inte sipprar ut,eller vart letar den sig?

Motortvätt? Skall du köra upp högtrycken i avtappningshålet? Det är ju kondens som det sägs här på forumet, det händer speciellt på vintern. Kör du korta sträckor så händer det. Torka av locket och kör längre sträckor eller lev med det. Byter du olja så kommer det tillbaks igen, det är ditt körsätt som avgör.

Mini_me
2009-02-03, 10:29
Han menar troligen "engine wash" eller vad dom nu heter...dvs en tillsats som man häller i sin gamla olja , varmkör och tappar sen ur och fyller på ny olja.

Ett tips kan vara att byta olja en gång till kort där efter så du är säker att du får ur all olja tvätt medel.

canterbury
2009-02-04, 00:45
precis det menade jag Mini_me, eller vad det nu kan kallas. Högtrycks tvätt lär nog inte vara så bra, tror inte mer vatten löser kondens problemet :)

MEN! En gång för alla, fenomenet är "normalt", det är INTE skadligt. Men kan det påverka att oljelampan ibland lyser, stannar bilen, kollar stickan. startar bilen och då lyser inget?

Mini_me
2009-02-04, 07:01
NEJ det skadar inte bilen så länge som det bara är klet i locket.

Att det varnar för oljan kan jag inte svara på men har du rätt nivå och allt ser shysst ut kan det vara givaren som mäter mängden.

Mkt svår fråga att svara på.

Att den inte lyser när du sätter dig bakom ratten kandet vara så (vet ej om det är så på person bil) att givaren som talar om att huven öppnas och stängs har antagit att du åtgärdat problemet och nollar lampan.

Eller så resetár sig systemet när du stänger av bilen.

Jag jobbar bara med VW transport bilar och vet ej till 100% hur person bils sidan ser ut numera.

Men du kan sova lugnt iaf=)

Bmsone
2009-02-04, 12:23
Måste protestera lite angående detta, att det skulle vara ofarligt.

Vi har på jobbet haft flera bilar med mindre motorer tex 1.4 polo, golf skoda som SKURIT pga klegg i oljan. Det som händer är att vevhusventilationen fryser tillslut och då trycks tätningar i motorn sönder och oljan läker ut, skär på kammarna. På de mindre motorerna finns ett värmeelement på vevhusventilationen, det ska eftermonteras på vissa 1.4 motorer, men det är viktigt att det fungerar då bilarna körs korta sträckor och oljan inte byts så ofta.

Har du så pass mycket klet i oljan så skulle jag börja byta oftare, men det är vad jag tycker. Är mindre risk på större motorerna pga annan konstruktion på vevhusventilationen.

Vet inte vad du hade för motor....

Lillen
2009-02-04, 13:08
Ändrat

Premis
2009-02-04, 13:31
Samma problem som Saab hade ett tag.
Men fryser det där då har det varit dags att byta olja ett tag.
Eller så kör man så korta färder att den aldrig hinner gå varm.
Är det inte just Polo som hade mest av dessa problem?

.. och Skoda Fabia 1.4 (samma motor som i polon har jag för mig).

Mini_me
2009-02-04, 14:53
Första som står i tråden:


golf gti 5

Dvs inte en 1.4L

Det är bara 1.4L och vissa 1.6L motorer av 16v model som lider av frusen vevhus vent.

Så..Jo..han kan vara lugn.

Bmsone
2009-02-04, 15:22
Jo det kan han, men om någon annan läser det som har en 1.4 så kanske de också tror att det går bra och råkar illa ut.

Därav min post....

Mini_me
2009-02-04, 20:02
Jo det är iof bra men läser den personen inte hela tråden så får man kanske "skylla sig själv".

Det är endast dom motorerna i VW som har det problemet och det behöver inte ens vara klet i locket på dom som nyper.

Men jag hajar vad du menar=)

J.L
2009-02-04, 20:18
Borde kanske även hålla koll på/i glykolen efter lukt och färg och om bilen börjar ryka
vitt.

Isåfall har du en kass topplockspackning