handdator

Visa fullständig version : växellåda golf gtd -84



kjellson
2009-01-26, 17:18
hej har hittat en golf gtd som jag eventuelt tänker köpa, det är ett problem med den och det är växellådan, den funkar inte sa ägaren, har inte vart och kikat på det men räknar med att byta ut lådan, om det inte är nått annat fel!?
vad är det för låda i dom? måste den komma från en diesel eller kan man ta från en vanlig bensin? det är väll en annan utväxling på dieslarna.? =)

kjellson
2009-01-26, 21:48
ingen som har någon liten ide?

pekka kiiskilä
2009-01-26, 23:53
Det skiljer på slutväxeln och några av växlarna så du får fixa fram en diesellåda.

kjellson
2009-01-27, 12:15
ok tackar för svaret, om oljan bara runnit ut vad kan vara felet då? är det någon tätning eller packning som brukar gå? =)

Junfors
2009-01-27, 12:29
Om det inte är hål i lådan någonstans är det ju riskt att det läckt genom någon packbox ja. Drivaxlel packboxarna kan det ju läcka en del genom, även växelstången. Hur mycket olja fick du ur då?

kjellson
2009-01-27, 12:49
Om det inte är hål i lådan någonstans är det ju riskt att det läckt genom någon packbox ja. Drivaxlel packboxarna kan det ju läcka en del genom, även växelstången. Hur mycket olja fick du ur då?

ok tackar, har inte köpt bilen än utan det var vad ägaren sa om den, så jag får väll komma med mer info när jag tagit hem den, vilka lådor passar då ? från års? diesellådor alltså, =)

Junfors
2009-01-27, 13:52
Finns många lådor som passar, även från mk2. Bara du får en bra utväxling, kolla koden på lådan så kan du jämnföra med andra så får man lätt fram vilka lådor som kan funka utväxlingsmässigt. Man får ha koll på diamatern på drivaxelflänsen bara när man letar från mk2 men jag tror diesel bara har dom små som ettan har så det borde inte vara nåt bekymmer heller.

Sida med utväxlingar i olika lådor. http://www.scirocco.org/gears/

Jag köpte en mk2 diesel med lådras en gång och då hittade jag en utmärkt låda i en mk2 manhattan som hade nästan identisk utväxling som orginalet i den sugdiesel jag köpt.

kjellson
2009-01-27, 16:49
Finns många lådor som passar, även från mk2. Bara du får en bra utväxling, kolla koden på lådan så kan du jämnföra med andra så får man lätt fram vilka lådor som kan funka utväxlingsmässigt. Man får ha koll på diamatern på drivaxelflänsen bara när man letar från mk2 men jag tror diesel bara har dom små som ettan har så det borde inte vara nåt bekymmer heller.

Sida med utväxlingar i olika lådor. http://www.scirocco.org/gears/

Jag köpte en mk2 diesel med lådras en gång och då hittade jag en utmärkt låda i en mk2 manhattan som hade nästan identisk utväxling som orginalet i den sugdiesel jag köpt.

ok får tacka så länge,

Ronny
2009-03-03, 11:53
jag kan inte låtabli att låna tråden

jag har en diesellåda liggandes, denna skulle passa i min femväxlade mk1 gti

men denna skulle kanske bli lite tråkigt över hela registret... skulle det istället gå att byta ut de sista kuggarna ifrån diesellådan till min gti låda mot femmans växel, 0.91 kuggar mot 0.75 kuggar.. slutväxeln verkar vara samma 3.94

om man använder kalkulatorn i på scirocco sidan så skulle man kunna hålla ett betydligt lägre varvtal i 90 med dessa kuggar... och ev kunna köra lite fortare också!!!

Manny
2009-03-03, 12:11
skulle det istället gå att byta ut de sista kuggarna ifrån diesellådan till min gti låda mot femmans växel, 0.91 kuggar mot 0.75 kuggar.. slutväxeln verkar vara samma 3.94

om man använder kalkulatorn i på scirocco sidan så skulle man kunna hålla ett betydligt lägre varvtal i 90 med dessa kuggar... och ev kunna köra lite fortare också!!!

Mycket intressant! Jag hade gärna velat göra nåt liknande!

stripa
2009-09-21, 23:42
vilken låda som passar på golf mk1 diesel med den högsta slutväxeln??
johan