handdator

Visa fullständig version : Framvagnsbalk mk2



gti8v
2009-01-25, 18:21
Framvagnsbalk på en väns bil är rostig, är det godkänt att svetsa dom fortfarande eller måste dom bytas?

Har en liggandes men det känns som massa jobb med ett byte.

Bilen är en super sunkig mk2 gti 8v och hur den passarede bes med endast en 2 på balken är ett mysterium.

Manny
2009-01-25, 18:26
Ska gå bra att svetsa, jag har svetsat en och den klarade sig bra.
Gör det snyggt och ordentligt så går det nog bra.

zoddri
2009-01-25, 18:35
Funkar att svetsa om det görs ordentligt, frågade besiktningsgubben om det när jag fick klagomål på min..

azarN
2009-01-25, 18:47
offtopic:

Är det mkt jobb att demontera balken? Tänkte nämligen ta min till närmsta blästringsstation och få den blästrad och sedan svetsa dom hål som blir och rostskydda den^^

zoddri
2009-01-25, 18:59
offtopic:

Är det mkt jobb att demontera balken? Tänkte nämligen ta min till närmsta blästringsstation och få den blästrad och sedan svetsa dom hål som blir och rostskydda den^^

Kort svar: ja.

Motorlyft behövs och ja.. väldigt mycket kretsar ju kring dendär ensamma balken, hjulupphängning och liknande. Ska du ha loss den så se till att du har ordentliga verktyp, tryckluft eller el d.v.s.

gti8v
2009-01-26, 12:53
Har svetsat balkar förr men senast så påpekade killen att det ej var tillåtet längre men han godkände bilen ändå.

Fast jag ska nog plocka av den då blir det lättare att komma åt med svetsen.

R.Grönberg
2009-01-26, 13:40
Det är godkänt att svetsa men plåten måste vara grövre än den som sitter där org och det måste vara gjort på ett fackmannamässigt sätt. Alltså se sjysst ut.

azarN: sådant jobb är det inte. Har du bilen på pallbockar räcker det med en domkraft att hissa motor+låda med lite. Släpp motorfästet på ovansidan(hb alltså) 3 skruvar.
Släpp växellådsfästet, lossa växellänkaget, lossa spindelleder, lossa dom 4st skruvarna som sitter under balken så slipper du ta med sytrväxlen ner och sedan losa balk skruvarna. Smidigt och + man får som du ville den blästrad och redigt uppsvetsad. Och den håller i många år till.

Svetsa halvseriöst och det håller till nästa bes ungefär.
men bilen som tråden handlar om hade jag bara svetsat det och kört in. Låter inte som den ska gå så många år till

ventohuan
2009-01-26, 21:01
Så våldsamt mycke jobb e de inte o byta. En halv lördag såe de klart! :)

Loxarn
2009-01-27, 10:23
svetsa rekomenderar jag inte, balken e gjord av pressad plåt


bytte en sån för några veckor sen....hade en grov jävla planka tvärsöver som vi spände upp motorn i, sen va det bara att börja skruva


gör inte misstaget vi gjorde, att försöka skruva bort skruvarna med muttermaskin,dom small av direkt :D

azarN
2009-01-27, 10:44
svetsa rekomenderar jag inte, balken e gjord av pressad plåt


bytte en sån för några veckor sen....hade en grov jävla planka tvärsöver som vi spände upp motorn i, sen va det bara att börja skruva


gör inte misstaget vi gjorde, att försöka skruva bort skruvarna med muttermaskin,dom small av direkt :D


Jag har tillgång till induktionsvärmare b.l.a så det löser sig nog ^^