handdator

Visa fullständig version : tändmodul o kabelhärva mk1 CADDY GTKAT/GOLF GTI.....



sgt_nelson
2009-01-22, 15:58
nån som vet skillnaden på tändmodulen mellan golf mk1 gti och caddy mk1 gtkat? fick hem min från en golf gti idag o var på en skrot o kollade på en caddy gtkat och de ser inte likadana ut? vad skiljer?

jag plockade kabelhärvan från caddyn och såg då att den har en del kontakter som inte jag har på min motor (min motor e från 83) caddyn borde väll vara lite nyare då den har katt?

frågan är då kan jag använda kabelhärvan o jetronic enheten från caddyn o sålla bort de kontaker som inte jag har på min motor lr blir de knas då? tanken är o behålla jettans orginal el (oxå en 83a) så mycket som de går o ta resten från gtin...

sgt_nelson
2009-01-23, 14:37
^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Fireball
2009-01-23, 14:44
Om Caddyn har JH-motor (vilket den bör ha) så sitter det mycket riktigt kat på den, vilket gör att den har ett feedbacksystem från lambdasonden till en liten ventil som reglererar styrtrycket.
Ett allmänt tråkigt system som jag inte tror att du vill ha.

Själva tändmodulen (den lilla svarta, inte boxen) borde dock passa, jag har haft ett par olika modeller i min Caddy som har funkat rakt i trits att de inte varit identiska på utsidan.

sgt_nelson
2009-01-23, 14:51
ok, tändmodulen borde alltså funka men kan jag använda jetronic enheten om jag skippar kablarna från lamdasonden lr?

de satt även nån typ av kontakt på insuget typ vid gaswiren som jag inte har på min o en extra slang från vevhusvent sol gick till en dosa med (tror de va 1 kontakt) och 2slangar till vänster om insuget...

D_Stenlund
2009-01-23, 16:59
lite mera infon vore fint så man kan knepa ihop all el

Fireball
2009-01-23, 20:42
Kan kan du säkert. Men tar du bara bort lambdan så kommer styrboxen att överkompensera åt ena eller andra hållet och då får du fel styrtryck.

Den lilla ventilen som reglerar styrtrycket sitter vid sidan om luftvågen och styrs av en pulsbreddsmodulerad signal. Jag byggde en egen sådan modulator (eller i själva verket modifierade jag en byggsats från Kjell & CO), kopplade den till ventilen och på så vis slipper jag använda styrboxen (men den sitter där ändå, ifall jag vill koppla in den igen en dag).

Brytaren vid gasspjället är fullgaskontakten. Jag vet ännu inte vad dess funktion är.

Magnetventilen med de två slangarna TROR jag är till för att höja tomgången. Jag vet bara inte riktigt när den ska aktiveras.
Det enda jag läst om den är att den bara ska sitta på bilar med AC (och därför begriper jag inte varför jag har en sån både på GTI'n och Caddyn)