handdator

Visa fullständig version : Bilprovningen - trimmad motor :/



rimad
2009-01-22, 14:44
Är det någon som hade problemar med bilprovningen innan som gäller 'Ändrade motor'? Fick faktisk 2 'fel'... dom så att motor var ändrat för mycket och har pekat på stor intercooler och sport avgas system och att den går snabbare än en vänlig golf... avgasvärdena, bromsar och allt annat var perfekt :/

1. Motoreffekt, intyg från tillverkare/generalagent efordras. Uppfyler ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.38 $5

2. AVGASRENING, intyg från tillverkare/generalagent efordras. Uppfyler ej krav enl. VVFS 2003:22 kap. 5 $5

Det som är rolig är att bilen har klarat bilprovning som den är nu 3 gånger innan utan problem.

R.Grönberg
2009-01-22, 14:47
Vad står det på ditt bes protokoll?

rimad
2009-01-22, 14:49
Det som jag har skrivit där uppe...inget annat.

Falcor
2009-01-22, 14:49
Tyvärr så är det så när man trimmar sin bil att det är lite av ett lotteri.

Ibland går det bra men får man nitlotten så blir det jobbigt, helt enkelt nåt man får tänka på och räkna med i kostnaderna när man håller på.

R.Grönberg
2009-01-22, 14:51
japp. men alltså förstår inte hur dom kan skriva sådär faktiskt. Är bilen underkänd med dom 2orna på pappret menar du?
Har jag aldrig sett eller ens hört talas om.
Brukar stå typ motortyp ändrad , regbesiktning alt återställande krävs.
Vad gäller det för bil?

rimad
2009-01-22, 14:55
Ja faktisk, jag har varit ditt två gånger, första gång vid KONTROLLBESIKTNING fick jag:

1. Ändring: motor, reg. besiktning alt. åderställande. Besiktningen ska utföras av Bilprovningen.


Och sen vid reg. besiktning fick jag dom två fel som står i första post.

R.Grönberg
2009-01-22, 14:57
Okey jo men. vad gäller det för bil?

Men då är det alltså på regbesiktningen du fått nerslag nu om jag fattat rätt?

Lillen
2009-01-22, 14:59
Ahh är det i ny import?

Vid regbesiktning i Sverige skall bilen vara i Orginalskick.
Sedan om den är helbilsgodkänd får man inte ändra just något alls.
Motorkomponenterna skall vara orginal för att avgascertifieringen skall gälla och bilen vara laglig.

Men går bilen igenom regbesiktningen är det lättare att smita genom vid kontrollbesiktning.

Dock får man passa sig för att ha alltför i ögonfallande effekt eller delar.
Det kan mesföra samma som du fått att bilen om man har otur skall regbesiktas helt orginal , många bygger då om mer och besiktar som ombyggt fordon.

Sn00k
2009-01-22, 15:21
att åka in på en regbesiktning med en icke orginal motor.. lät ju inte så smidigt? =)

Manny
2009-01-22, 17:13
Det som är rolig är att bilen har klarat bilprovning som den är nu 3 gånger innan utan problem.

Bara för den har klarat sig nån gång innan betyder det inte att det har gått rätt till. Ren tur om man har klarat sig innan.