handdator

Visa fullständig version : 16v konvertera en 8v gti.



stressfläktsnisse
2009-01-21, 20:55
Goddagens alla gti vänner!

Nu är det så att jag har tagit på mig att byta motor i en gti mk2 från 8v till 16v och jag har letat runt på diverse forum både här och andra men jag hittar inte just det som jag behöver ha reda på. Vad jag har fått fram är att det inte går och få den genom bilprovningen utan omreggningen men det är en senare fråga. Vad jag söker svar på är hur mycket det skiljer mellan elsystemen i motorkabelhärvan på gti 8v-85 och en 16v-88 bägge har mekanisktinsprut men det var diskution om att 88 har en tändbox som inte 85 har dock har en hel bil att tillgå av varje så grejor saknar jag inte. varför kan man undra då? jo först o främst för att kolla om jag kan göra detta överhuvudtaget då jag har bytt några motorer innan men alltid till likvärdiga, samt att jag har sålt den lilla gti motorn och att donator bilen är skrotad för o komma åt skrotpremiern eftersom att den inte funkade just vid det tillfället, Alla tips emot tages tacksamt hemsidor ,trådar osv bara det är något mat nyttigt.
mvh johnny.

ovredsson84
2009-01-21, 21:00
Tja jag e inte så hemma på detta men...

Rensa bort allt från 8v och ta allt från 16v e väl lättast...

Då menar jag allt, bara ha karossen kvar..

Typ..

Lillen
2009-01-21, 21:05
Det mesta i el passar mellan bilarna.

Inga problem att konvertera.
Flera här har gjort det , enklare att byta bil =)
Jag har gjort det mellan Golf & Jetta.

Sök och fråga så kommer svaren.

jooeell
2009-01-21, 23:25
sätter du i en 16v med kat är det inga problem med vägreggningen...

Lillen
2009-01-22, 13:47
Numer är det nog ENKLAST med SFRO och den vägen.
Det går fortfarande att gå Svenska VW vägen med intyg och komponentkontroll.
Men det är tidskrävande att hålla på med och innan du är klar har nog SFRO-spåret gått snabbare. Tror dock att det är nån krona dyrare med SFRO som det är nu.

Om du har intyg och flyttar allt som krävs skall motorns avgascertifiering var nyare än bilen , om ingen av bilarna har katt.

Har någon av bilarna katt skall den nyaste av avgascertifieringarna gälla.

Med de nya reglerna ställer dock till det OM du inte får Svenska VW:s intyg.
Då är det bara motor med katt som får monteras.

Ja lite krångligt men så är det.

stressfläktsnisse
2009-01-22, 16:32
Tjenare!
jag får börja med och tacka alla som har svarat på denna tråd men jag undrar om det är någon som har gjort denna operation mellan dom års modellerna eller likanade som kan vara mer specifik på vad som stämmer och inte. som LILLEN vad skillde på golfen och jettan tex, har du någon tråd om detta.
visst är det lättare och byta bil men jag tycker det är synd och låta en sån fin motor som en kr motor att gå till spillo samt allt annat godis som finns på bilen jag har ju alla grejor alla redan och lite till så varför inte prova tänkte bara få lite tips.
mvh johnny.

Lillen
2009-01-22, 19:01
Hade tråd i gamla forumet.
Men ingen tråd här i det nya forumet.
Det va ett gammalt projekt som jag försökte mig på.

Blev aldrig regbesiktad med allt.
Men jag gjorde allt inklusive komponentkontrollen.
Så det hade bara vart att göra färdigt , men de blev ej så.

Sedan köpte jag en Jetta GT-kaross som skall få allt istället.
Den bilen är ju en Jetta GT 16V så där är det klart för allt.
Men det är ett långtidsprojekt.

Var ingen skillnad alls på Golfen och Jettan.
Flyttade över allt , mer än jag behövde till och med.
Flyttade all främre el , men det var bara motorelen jag hade behövt.
Avgasets bakre del skiljde mot Golfen , hade jag flyttat till en golf hade det inte skiljt något.

Det viktiga va att fälja pappren man fått från Svenska VW.
Då är det inga som helst problem.

Har du donatorbil så ta allt som behövs bara.

jooeell
2009-01-22, 23:03
har du en lös motor eller en kass bil med bra motor? isåfall kan du ju (detta som jag nu säger är högst olagligt) ta alla chassinummer och plåtar ifrån 16v och sätta i din fina kaross o sen är det ju bara och köra o besiktiga som vanligt o hoppas på det bästa! att du gjort ett fint jobb och ingen upptäcker att du mixtrat