handdator

Visa fullständig version : tipps till caddy 16v turbo bygge



hbdesign
2009-01-21, 18:38
har en caddy -91 gt catt, som jag tänkte skrämma upp med stram budget, men skulle behöva lite hjälp med idéer och synpunkter, vet inte om det funkar/passar då jag mest har skruvat volvo turbo förut

min idé innebär:
ett 2l block från passat 88-93 med tillhörande låda med sinter lamell.
en 16velve topp från golf 2
mekaniskt sprut från golf 2 men med volvo 240 huvud och spridare
hemsnidat grenrör och insug
volvo s60r t19 turbo
någon kina ic

kom järna med tipps typ hur mycket kan/behöver man svarva kolvarna
vilken kamrem/hjul behövs
vilken tändning är enklast/bäst
å liknande

mvh håkan

Janne.M
2009-01-21, 20:28
Det finns ju två 2.0L 16v från fabrik redan: 9A (Passat GT 16v mfl) och ABF (bla Golf 3 Gti 16v). Dock så kanske du vill ha något annat block för att ha lägre komp från start? Både 9A och ABF har ju 02A lådan (som du syftar till) om jag kommer ihåg rätt.

Ang. toppen så är väl ACE (audi, tror det är mekanisk insprut på den) eller ABF bäst, då själva gjutningarna. Bästa toppen med mekaniskt sprut från VW är väl KR toppen.

Till 1.8 Brukar man ju använda audi (S2?) kolvar som man bearbetar lite för kolvkylningsmunstyckena (om du använder 16v block). Vet inte om det finns nåt motsvarande som passar 2.0L

hbdesign
2009-01-22, 19:42
tack mycket nyttig info, men vilka bil moddeller sitter topparna på, tänkte skicka efter en motor från någon skrot. och hur mycket går det att blanda topp och olika block?

jooeell
2009-01-22, 23:24
ett två liters block från ex 9a med stakar o kolvar från audi s2 så får du lagom komp sen kr topp den flödar bäst om du inte hittar en abf men de växer inte på träd... porta avgas sidan på KR toppen är typ det som behövs sen sprut hade jag nog byggt MS... även ett gnistat sprut ifrån volvo klarar inte leverera soppa till mer än lite över 200hk så det är meningslöst i mitt tycke... lycka till!

razer
2009-01-22, 23:50
ett två liters block från ex 9a med stakar o kolvar från audi s2 så får du lagom komp sen kr topp den flödar bäst om du inte hittar en abf men de växer inte på träd... porta avgas sidan på KR toppen är typ det som behövs sen sprut hade jag nog byggt MS... även ett gnistat sprut ifrån volvo klarar inte leverera soppa till mer än lite över 200hk så det är meningslöst i mitt tycke... lycka till!

S2 kolvarna passar inte i 2.0L, enbart 1.8l.

16v topp på 8v botten utan att byta innehållet i blocket fungerar inte bra.

Svedda
2009-02-15, 09:47
Vad kan man köra med för kolvar + stakar i 2.0l blocket (9A) om inte s2 passar?

magoo
2009-02-15, 10:02
Vad kan man köra med för kolvar + stakar i 2.0l blocket (9A) om inte s2 passar?

det finns inga lågkompskolvar som passar rätt i om du inte köper "custom" kolvar från JE,Ross,Wössner etc

ett annat alternativ är att utgå ifrån abf botten och där i sätta 9a kolvar då får du lägre CR. Ddetta kräver lite knåpande med den lilla ändan på vevstakarna.