handdator

Visa fullständig version : Orkeslös mk4 1,6



Bastard66
2009-01-20, 11:29
Hej.

Min sambo har införskaffat sig en golf variant 1,6 -01. Den känns orkeslös och tomgången har en tendens till att svaja upp å ner mellan 600-800 rmp.. Ibland händer det att den stoppar i samband med det... Har aldrig pillat med någon nyare bil men har fått tips om att kolla insugsgummit..

Någon som har en aning om vad det kan vara annars?? Bilen har varit inne på felsökning utan några felkoder..

Mini_me
2009-01-20, 11:37
Defekt LMM.
Defekt Gasspjäll.
Tjuvluft.
Temp givare G62.

Kuggremmen har hoppat ett kugg.

Denna har inget "insugs gummi" som på gammla VW motorer.

Man kan testa att nollställa gasspjäll och testa att rycka ur LMM och e om det blir nån skillnad (Rycker du kontakten så gör felkoden som hamnar i datan att styrenheten går på fasta värden "nödläge").

widget
2009-01-20, 12:02
jag hade samma problem med min bil, det hände att den började svajja på tomgången när man kom till tödljus och den stannade rätt ofta., jag plockade lös gasspjället och rengjorde den.. då det var en massa skit där..
sen har den fungerat perfekt..




Defekt LMM.
Defekt Gasspjäll.
Tjuvluft.
Temp givare G62.

Kuggremmen har hoppat ett kugg.

Denna har inget "insugs gummi" som på gammla VW motorer.

Man kan testa att nollställa gasspjäll och testa att rycka ur LMM och e om det blir nån skillnad (Rycker du kontakten så gör felkoden som hamnar i datan att styrenheten går på fasta värden "nödläge").

Bastard66
2009-01-20, 12:50
Ok och inget utav detta som skrevs ovan visar sig som någon felkod då? Jag har inte tittat något på motorn än men ska nog kolla gasspjället först då.. Tack för snabba svar

Mini_me
2009-01-20, 14:39
Felkoder kommer inte alltid upp på dessa saker (LMM + Gasspjäll).
Brukar komma efter ett bra tag iom att den håller sig inom toleranserna(?).