handdator

Visa fullständig version : Köpes råd Golf Gt (V)



mr_mike
2009-01-19, 20:47
Går i bytes planer nu i vår. har kollat lite på Golf V GT.

Har innan haft en Golf V TDI 2.0 Sportline som jag va nöjd med. Men med mer i skatt plus dyrare diesel pris så kollar jag nu på Golf GT.

har då lite frågor. har sett att två olika verisioner finns 140hk och 170hk men samma motorvolym??? varför detta för? Är det större turbo eller kompressor i den ena eller?

Jag är ju givetvis mest intresserad av den med 170hk men vilka fördelar talar för den med 140hk?

Jag pendlar 12mil om dagen och vill juh givetvis ha något med god bränsle ekonomi i är det stor skillnad på dessa två?

Någon som vet mer vad som skilljer dessa modeller åt?


Mvh Micke

JWO
2009-01-19, 21:11
Går i bytes planer nu i vår. har kollat lite på Golf V GT.

Har innan haft en Golf V TDI 2.0 Sportline som jag va nöjd med. Men med mer i skatt plus dyrare diesel pris så kollar jag nu på Golf GT.

har då lite frågor. har sett att två olika verisioner finns 140hk och 170hk men samma motorvolym??? varför detta för? Är det större turbo eller kompressor i den ena eller?

Jag är ju givetvis mest intresserad av den med 170hk men vilka fördelar talar för den med 140hk?

Jag pendlar 12mil om dagen och vill juh givetvis ha något med god bränsle ekonomi i är det stor skillnad på dessa två?

Någon som vet mer vad som skilljer dessa modeller åt?


Mvh Micke


Hade köpt en GTI om jag vore dig, bättre på alla plan och snål av sig är den också!

mr_mike
2009-01-19, 22:33
Hade köpt en GTI om jag vore dig, bättre på alla plan och snål av sig är den också!


Har kollat lite på det men den tar väl lite mer, och 12mil om dagen blir en del på ett år. Åker GTI nu och tycker inte den är supersnål direkt. Det blir juh att man gasra lite mer hehe :)


Men en GT med 170hk och liten L volym måste juh vara kanon ekonomiskt eller?


///Micke

outrunner
2009-01-19, 22:42
Kör en Jetta med 140 hk motorn.....en pärla till motor....går köra MYCKET snålt om man e på det humöret....fast farthållaren gör jobbet enklare.
Inga problem att snitta 0,55-0,60 blandad motorväg och 70-90...
Perfekt pendlarmotor skulle jag nog säga.....
Skillnaden mellan 140 o 170 är väl att den starkare är optimerad för 98 okt....

snålaste jag kört är 0,43 i snitt på blandad 70-90 väg.....men då var det extrem snålkörning som gällde...plus att det var ingen bonus på hastigheten.
Färddatorsiffror men de verkar stämma bra mot verkligheten.
Tror det var medvind oxå..hihi
Rätt bra för en bil på knappt 1500 kg och med 225.or på fälgarna.

P.

mr_mike
2009-01-20, 08:49
Kör en Jetta med 140 hk motorn.....en pärla till motor....går köra MYCKET snålt om man e på det humöret....fast farthållaren gör jobbet enklare.
Inga problem att snitta 0,55-0,60 blandad motorväg och 70-90...
Perfekt pendlarmotor skulle jag nog säga.....
Skillnaden mellan 140 o 170 är väl att den starkare är optimerad för 98 okt....

snålaste jag kört är 0,43 i snitt på blandad 70-90 väg.....men då var det extrem snålkörning som gällde...plus att det var ingen bonus på hastigheten.
Färddatorsiffror men de verkar stämma bra mot verkligheten.
Tror det var medvind oxå..hihi
Rätt bra för en bil på knappt 1500 kg och med 225.or på fälgarna.

P.


Låter juh som en bra resension. jag ska försöka provköra bägge bilarna. Sen i sommar får man juh testa den riktigt med då jag och sambon ska bila ner till Kroatien eller Italien :)

Men gärna lite mer tips ang dessa bilar.

///Micke

outrunner
2009-01-20, 17:21
Hej igen.

Har kört drygt 2000 mil med min bil och kan tillägga att man måste lära sig köra snålt med den...typ utnyttja vridmomentet och ligga på höga växlar fast inte segdra för länge utan fort upp i fart fast med låga varvtal liksom...krånglig förklaring..
Kör man den som "vanligt" så drar den inte lite..
Normalt varvtalsområde när jag kör....1200-3000 varv/min..lite som en diesel.

Ska tillägga att jag har ingen aning om 140 och 170 hästarsvarianterna har olika utväxling eller så. Min varvar 2000 i 85 på mätaren.
Man blev lite putt när jag testade den nya Golfen med 122-hästarn....den gör 95 vid 2000 varv...hihi...snacka om hög utväxling...obs..detta med 6-växlad manuell låda.

Ett tillägg till...när Teknikens värld testade Gt..(170 hk) så gav den motorn 193!!! 140-hästarn ger över 150hk egentligen.


P.

mr_mike
2009-01-21, 15:48
Fasen har kollat lite nu och provkört.

Lutar just nu åt en GTI istället då de är billigare i pris, skumt.
Har hittat en som jag vill ha. det tråkiga är att man lär juh inte få sin såld nu i dessa tider.

Kan tänka mig sälja av den billigt iofs bara för att kunna köpa den andra :)

///Micke