handdator

Visa fullständig version : Prisnivå på KVD?



mt4base
2009-01-19, 15:46
Jag håller på och (försöker) sälja min Golf variant och kollade lite på KVD.se för att bilda mig en uppfattning om vad värdet är och det såg VÄLDIGT lågt ut om man ska tro deras prissajt. De har ju två priser, ett hos bilhandlare och ett via privatköp där det senare är klart lägre än det första. Är dessa värderingar relevanta och rättvisande? Att blocket inte är helt tillförlitligt som prisbarometer är väl de flesta ganska överrens om men på min bil skiljde det 40 tusen mot vad som begärs för en sån modell som jag har på blocket och priset hos KVD. Lite väl grov prutmån? ;.)

VWGolIV
2009-01-19, 16:42
Vad är det för årsmodell m.m ?

Junfors
2009-01-19, 16:48
Jag har snarare uppfattning att dom ligger högt i sina prisförslag när jag kollat på många olika bilar och deras rekomenderade pris. Det dom redovisar baseras ju på fakta av verkliga försäljningar så jag tror nog dom ligger ganska rätt om än lite högt. Jag har dock inte kollat så mycket dom senaste3 månaderna när bilpriset har rasat eller borde ha rasat ganska markant vilket jag tror dom är ganska bra att följa så jag tycker nog du kan lite mer på dom än blocket om du vill ha sålt bilen i alla fall.

nypa
2009-01-19, 18:44
Ta och ring till Netbil i Kungsbacka, och hör med de vad de tror att den kan säljas för, (mest för att få en uppfattning), då de jämför priser mot den prislista som bilhandlare använder för inbyte,, sen kan man också kolla med de vad de senaste bilarna utav just din modell kan ha gått för.

Premis
2009-01-19, 19:25
Hur kan man lita mer på en gissa-priset-sajt än på den verkliga marknaden (blocket)? Kommer nån och viftar med en utskrift ifrån bilpriser.se eller dyl. för mig så kan dom lika gärna använda det som dasspapper :).

Lillen
2009-01-19, 19:32
Och just i dessa dagar känns det väl som en ännu sämre ide att lita på en sån "gissa priset" sajt.

Det är ju lite osäkert just nu hur priserna står och vad man får för en bil.
Inte alls säkert att man får ens det man hoppas på eller det som marknaden sa för bara ett kort tag sedan , folk är rädda om sina pengar och ska man köpa så skulle då jag pruta.

Marknaden är väl Blocket som sagt.
Kolla där så har man ju en bra bild av hur det ser ut i stort.
Bilnasarna har ju "hittepåpriser" och har alltid haft!

BALAN
2009-01-19, 22:32
På blocket ser man ju dock bara priset för osålda bilar. Kan ju vara väldigt missvisande, bilar med rätt pris ligger sällan särskilt länge där.

Lillen
2009-01-19, 22:35
På blocket ser man ju dock bara priset för osålda bilar. Kan ju vara väldigt missvisande, bilar med rätt pris ligger sällan särskilt länge där.

Instämmer!

Premis
2009-01-20, 10:58
På blocket ser man ju dock bara priset för osålda bilar. Kan ju vara väldigt missvisande, bilar med rätt pris ligger sällan särskilt länge där.

Undvik att kolla på drömmarannonser längst ned i listan så jämnar det nog allt ut sig. Priser som står där är utgångspriser, sedan vad du lyckas förhandla till dig för prut är ju en annan sak.

mt4base
2009-01-20, 13:12
Min tanke är ju att annonsera för rätt pengar så bilen blir lättsåld och säljs för de pengar man begär? Dvs att man inte behöver pruta för att folk tycker det är ett bra pris eller att det helt enkelt är många som vill köpa och att man av den anledningen inte BEHÖVER pruta.

Har man en bilmodell som ”andra” blocketannonserar för 80 och man själv lägger sig på 50 BORDE det ju finnas ett intresse men ett lågt pris kan ju sända andra signaler till köparen om att ”det här inte står rätt till, det är nått fel” osv. Rätt pris är därmed ganska viktigt. Det ska inte vara ”bilhandlarhögt” eller ”skrotbilsvarning” på priset åt något håll. Svårt att veta vad folk är beredda att betala eftersom ett överlag dåligt intresse att köpa saker inte egentligen är ett tecken på värde utan mer ett hum om allmänt dött marknadsläge? Folk vill ju inte pröjsa i onödan men samtidigt tror jag att man gärna betalar lite mer för något som känns välskött och på andra sätt ”rätt” eller är jag ute och far där?