handdator

Visa fullständig version : Fälla upp elcab i farten



Lindahl
2007-06-04, 20:11
Hej
Undrar om någon vet hur jag kopplar bort funktionen att tändningen måste vara avstängd för att det ska gå att köra upp/ner caben på min golf cab-94 i "farten".
Har ju inte tänkt att göra det i 100km/h men har fått för mig att det kan vara ganska praktiskt i låg fart.
Mvh Håkan L

Monzen GTi
2007-06-06, 00:22
Vet inte hur det ser ut på Mk3 cabbar, men på min Mk1 cab sitter det ett par relä i skuffen berdvid hydralpumpen. Allt jag behövde göra var att plocka bort det ena, det som det klickade i när man slog på tändningen. Så nu kan jag ha motorn igång, glida långsamt och elegant fälla taket. :)

Jani Hast
2007-06-06, 11:38
Allt beror ju på hur bra sakerna sitter in fäst i karossen.
Saab kan man göra det i 30km/h.
Fortare skulle jag inte göra det i .

ypzilon
2007-06-06, 16:19
Jag är GANSKA säker (inte 100%) på att det enda du behöver göra är att klippa den gråa kabeln som går till stift "P" på styrdonet för cabben (under baksätet) och lägga konstant (30) spänning på det stiftet istället (30-spänning hittar du på den grova röda kabeln som går till stift 14 på styrdonet).

Den gråa kabeln kommer nämligen från tändningslåset och har bara spänning när tändningen är avslagen och det är även den enda kabeln till styrdonet som påverkas av nyckeln.

Vill du vara seriös så kan du istället bygga en liten krets där du kan ställa in max-hastigheten för sufflet-manövrering (t ex 20-30km/h), det kostar under 100:- i komponenter på ELFA.

Lindahl
2007-06-06, 17:39
Jodå , det fungerar.Gjorde faktisk det igår o det funkar kanon...


Tack alla för hjälpen


//Håkan