handdator

Visa fullständig version : Svajande tomgång Golf II



Turbolover
2009-01-18, 14:44
Har precis köpt en Golf II 87:a som jag ska ha som pendlar bil. Märkte att tomgången gick lite upp och ner. Tomgången ligger där den ska sen klickar det till nånstans (hörs när man sitter i bilen) och tomgången går upp till ca 1000rpm sen sjunker den igen direkt och så håller den på så. Vad kan de vara som gör att de blir så?

Mvh en första Golf ägare =)

Manny
2009-01-18, 16:07
Vakuumläckage kanske?

T-mek
2009-01-18, 18:24
Lite frågor:

1. Vad har du för motor i den? 90 hk KE-jetronic (GX)?
2:Vad ligger tomgången på "när den ligger där den ska"?
3:Om du gasar upp den och släpper igen, dippar varvet ner under tomgångsnivå
innan den hämtar sig igen?

Turbolover
2009-01-18, 19:20
Så här står det om man går in på mekonomens sida:

Bränsle: Bensin
Motorkod: HV
Effekt: 66

Tomgången ligger väl på ca 700 rpm kanske... Sen går den upp till närmare 1000 rpm och så ner igen. Har inte testat om varvet dippar när man gasar upp den men kan göra det imorrn.

T-mek
2009-01-18, 19:49
Det är en Golf GT alltså?

Kolla, som Manny skriver, över vacuumslangar, insugspackning och förgasarfotsgummi.
Om det är ok så är det nog en justeringssak:

Jag tycker det verkar som om tomgången är lite låg på den, ska nog ligga på ca 850-900 varv. Kolla dekalen på insidan av huven... Prova justera upp tomgången till föreskrivet värde (vid varm motor, och kolla gärna co-halten samtidigt).

Turbolover
2009-01-18, 20:32
En vanlig Golf CL är det. Okey får göra de. Provade om den dippa efter man varvat upp den och det gjorde den lite.

Turbolover
2009-01-21, 18:11
Ska kolla över slangar osv. i helgen om jag får tid över. Idag när jag stod i en korsning och vänta så hoppa tomgången igen och varje gång den går ner/upp i varv så klickar det till nånstans, låter som det kommer bakifrån nånstans....

Turbolover
2009-01-28, 00:24
Nu har jag lyssnat i maskinrummet när bilen går på tomgång och det klickande ljudet som uppstår varje gång den går upp och ner i tomgång hörs endast när man sitter i bilen bakifrån nånstans. Men från motorn så är det ett pysande ljud som kommer när den går upp i varv sen när den går ner igen så försvinner de. Och så håller de på fram och tillbaks. Ska kolla slangar osv. i helgen annars nån som har nått hett tips?