handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem, monojet



nalssew
2009-01-17, 16:10
Har precis införskaffat en Golf 1,8 rp med monojet. Problemet med bilen är att tomgången ligger på ca 2000 rpm. HC hög enl. bilprovn. Har kollat en del och kommit fram till att gasspjällsgivaren kan vara boven? När jag kopplar ur kontakten på förgasaren sjunker tomgången till normal nivå, håller sig där när jag sätter tillbaka kontakten, men när jag ger gas så går tomgången upp igen.

Har fått tips om att mäta motståndet mellan stift 1 och 5 i kontakten. värdet är 1900 ohm, vad säger det?

Tips på vad jag bör testa tages tacksamt emot. Kan tillägga att bilen ryker ordentligt från avgasröret.

Pelvan
2009-01-23, 14:30
Har precis införskaffat en Golf 1,8 rp med monojet. Problemet med bilen är att tomgången ligger på ca 2000 rpm. HC hög enl. bilprovn. Har kollat en del och kommit fram till att gasspjällsgivaren kan vara boven? När jag kopplar ur kontakten på förgasaren sjunker tomgången till normal nivå, håller sig där när jag sätter tillbaka kontakten, men när jag ger gas så går tomgången upp igen.

Har fått tips om att mäta motståndet mellan stift 1 och 5 i kontakten. värdet är 1900 ohm, vad säger det?

Tips på vad jag bör testa tages tacksamt emot. Kan tillägga att bilen ryker ordentligt från avgasröret.



Tilläggas kan att vi igår kollade funktionen på styrmotorn som verkar fungera samt bytte lambda utan resultat. Vid tändning verkar styrmotorn på monojetronic öppna gasspjället litegrann. Detta bör ju vara korrekt för att den ska få en blandning vid tomgång. Tomgången i sig går ju inte att justera på mono-jetronic så det bör alltså vara någonting annat som stör. Tempgivaren för sprutet är bytt utan resultat och likaså stiften, som var kolsvarta och ordentligt nedsotade.

magnusT
2009-01-23, 22:24
Hade för nåt år sedan en audi 80 med liknande problem. Den rusade också, men jag tror det blev bättre efter byte av spjällmotorn. Är inte riktigt säker då det är ett tag sedan. Bytte även någon givare.
Kanske inte hjälpte dig så mycket detta?
Men det verkar ju som att den får alldeles för mycket bensin.
Kolla så att den inte drar tjuvluft någonstans.

henkeboii
2009-01-26, 19:56
kolla om gummit mellan "förgasaren" och insuget är helt.