handdator

Visa fullständig version : Hjälpstartsbatteri?



ored
2009-01-15, 23:32
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av ett hjälpstartbatteri tex av modellen Black & Decker BDV012? Det kravet jag har på starthjälpsbatteriet är att det ska kunna starta en bil med helt urladdat batteri. Vad rekommenderar ni? Vad är skillnaden mellan en lågprismodell och en lite dyrare variant? Jag vet att det även finns hjälpstartbatterier som kan kopplas till ett eluttag men helst sklulle det gå att starta bilen även om man inte har tillgång till ett sådant. Eller den kanske bästa lösningen är att köpa en batteriladdare och sedan montera ut batteriet och ta med sig det in och där ladda batteriet istället?

/Ored

Henrik.M
2009-01-15, 23:34
Kanske inte svar på din fråga men......varför ett hjälpstartbatteri??
Är det inte bättre att lägga slantarna på ett fungerande batteri?

EDIT: Om det nu är så att det är batteriet i din egen bil som krånglar kraftigt.

ored
2009-01-16, 01:32
Hur statusen är på mitt batteri vet jag idagsläget inte, ska kollas upp men batteriet böts för ca 2 är sedan.

Anledningen till min fråga uppkom för att man ibland, några gånger per år kanske glömmer något av lysena på antingen innre eller yttre påslagna över natten och då när man behöver Golfen på morgonen igen är batteriet helt urladdat och bilen går därmed inte att starta och just då kanske man inte har tillgång till en annan bil som man kan få hjälp av med startkablar.

/Ored

VWGolIV
2009-01-16, 09:40
Nu på vintern så har jag alltid ett fulladdat batteri med mig i bilen.
Då av bättre kvalite.

Varför, jo för när tempen sjunker ute så försvinner det ström från startbatteriet, men när det är varmt så fungerar det kanon.

Har för tillfället inte pengarna till o byta då vi prioriterar annat i hemmet.
Mitt extra batteri har jag haft länge och det fungerar mycket bra.
Tar in o laddar det ibland med min Ctek laddare.