handdator

Visa fullständig version : Vilket Försäkringsbolag bör man välja?



christian19
2009-01-15, 14:55
Hejsan!Dags att Försäkra nya Bilen En golf v tdi 140 -04
Finns ju en uppsjö av bolag vilket bör man välja då?

Är 27 år,kört skadefritt i alla år,haft körkort sen jag var 18 år kör ca 2000 mil om året,Bilen står i låst garage varje natt,Bor i litet samhälle i en lägenhet osv Bilen kommer att utrustas med Dyr ljudutrustning och dyra fälgar/Eftermarknads tillbehör


Billigaste var dina försäkringar på 7000 det känns riktigt surt men det är väl så det är....Då täcker dom även ljud och bild utrustning upp till 40.000 kr


Mvh Christian

kroegarn
2009-01-15, 15:06
Det enda som gäller är att ringa runt till alla bolag, vad som gäller för någon annan gäller garanterat inte dig (så länge det inte är samma bil, ålder, postnummer och andra variabler som försäkringsbolagen tittar på).

Insplanet funkar ju faktiskt hyfsat vettigt numer och kan ge prisuppgift online från flera bolag... MEN det är ännu fler som de inte hämtar prisuppgifter från :).

Lycka till

christian19
2009-01-15, 15:14
Tack för svaret!

Insplanet nej tack vilka idioter vänder men aldrig till dom igen...Kollade med dom om försäkring en gång och sedan ringde dom i ja tror det var typ 2 månader med erbjudande hela tiden men då hade jag redan tecknat hos trygghansa men då fortsatte dom ringa och ringa och ringa jag blev ju galen...


Mvh Christian

TheDeadDorkster
2009-01-15, 15:22
Annars kan man ju alltid fråga Vesta eller Atava

Falcor
2009-01-15, 15:27
Det beror på hur mycket tid du vill lägga, det finns juh pengar att tjäna.

Börja med att ringa runt till så många bolag som möjligt, sen tar du dom tre billigaste, vi kallar dom 1, 2 och 3. Ring tillbaka till 2 och 3 och säg att nr 1 ger mig det här priset, kan du slå det? Förhoppningsvis gör dom då detta och då kan du ringa tillbaka till nr 1 och säga att nr 2 och 3 ger mig det här priset.....

Tar juh lite tid och ork men kan man sänka månadskostnaden lite så kan det juh vara värt det.

magnusT
2009-01-15, 15:54
Trygg hansa här väl nåt samarbete med vag vilket ger billigare premie.

R.S
2009-01-15, 16:24
Har kört Atava ca 1,5 år men har nu avslutat. Bra priser första året sedan "bär det av" + att det är minst sagt knepigt att kommunicera med dem på ett vettigt sätt (endast via telefonnr som kostar pengar). Lagom knepigt när man försöker svara tillbaka på information från en person som jobbar hos dem och som skickat status info osv.

Tog istället TryggHansa VW märkesförsäkring nu (Atava är TryggHansa i botten) och nu blev det billigare igen + att det har en kundtjänst som är en kundtjänst så att säga.

P-plats.se
2009-01-15, 17:48
Premien är bara en sak...
Att tänka på är villkoren samt självrisker m.m. med försäkringen.

Samarbetet mellan Volkswagen och Tryggansa har idag lett till ett nytt bolag, Volkswagen Försäkring. Personligen har jag mycket bra erfarenhet av dom både när det gäller priser samt ersättningar vid skador.

nypa
2009-01-15, 19:04
jag hade tidigare länsförsäkringar som var billigast på försäkring för min bil, dock valde jag över till trygg hansa när jag såg att de hade självriskreducering för enbart 140kr / år som gällde både för vilt & skadegörelse. Kommer inte ihåg vad Länsförsäkringar ville ha för det men det var betydligt mycket mer... dock så förklarade att min bil står i flerbilsgarage och inlåst i egen gallerbur med klass 3 lås så fick jag svaret ifrån kundtjänst att det inte gjorde nånting på priset vilket jag tyckte var lite konstigt, men men. Mitt tips är att kolla runt, priserna kan ju ha ändrat sig sen jag teckande min försäkring i April 08.

zoddri
2009-01-15, 19:53
Vesta var billigast på mina tre bilar, skilde väl 2000kr/år bara på Golfen från Länsförsäkringar.

Lönar sig absolut att ringa dem enligt mig, trevliga var de också.

VWGolIV
2009-01-15, 20:01
Man måste ju jämföra vilkor med premien.

Hos trygghansa har alla skador jag haft alltid löst sig fort.
Aldrig något problem med eftermonterade saker såsom styling, stereo eller liknande, så länge man har kvitto och ev bilder.

Sen till slit o släng bilen kör jag Dina försäkringar skåne, de var billigast och där är inte så mycket att ersätta om det händer något.

Henrik.M
2009-01-15, 20:26
Jag har varit TH trogen ialla år pga av att jag tycker det är ett bra försäkringsbolag att ha och göra med......tills jag köpte min nuvarande bil. (Har dock kvar familjens övriga försäkringar i TH)

Helförsäkring trygghansa : över 8000:- med volkswagen rabbaten inräknad.

Helförsäkring IF : 4000:-



Båda försäkringarna med samma vilkor/förutsättningar , enda skillnaden är att jag har lite högre självrisk på vagnskadan hos IF.
Så jag bytte bolag och IF funkar faktiskt bra , var inga problem när jag blev påkörd.
Allt var reglerat och klart på ett par veckor.

Janne.M
2009-01-15, 20:39
Jag kan inte annat än rekommendera vesta. Kanon att ha att göra med, lägst premie av alla (240kr/månad halvförsäkring Golf 2 Gti -88, jag är 26 bast). Fick mina vinterdäck snodda, hade inga kvitton, bilder eller liknande. 2 säsonger gamla, jag sade bara var dom var köpta, vad fälgarna skulle kostat (med art.nr) vad nya däck skulle kosta på VW, landade på strax under 10000, fick ut 5500 - 1500 självrisk = 4000kr utan kvitto och bild, hade fått betydligt mer med kvitto, och det bästa inget som helst tjafs alls.

emilson
2009-01-15, 22:41
Jag har varit TH trogen ialla år pga av att jag tycker det är ett bra försäkringsbolag att ha och göra med......tills jag köpte min nuvarande bil. (Har dock kvar familjens övriga försäkringar i TH)

Helförsäkring trygghansa : över 8000:- med volkswagen rabbaten inräknad.

Helförsäkring IF : 4000:-



Båda försäkringarna med samma vilkor/förutsättningar , enda skillnaden är att jag har lite högre självrisk på vagnskadan hos IF.
Så jag bytte bolag och IF funkar faktiskt bra , var inga problem när jag blev påkörd.
Allt var reglerat och klart på ett par veckor.

Hos If får du som ny kund första året billigare premie sen andra året höjs det, så var det för mig somras när jag tecknade försäkring hos dom.

Henrik.M
2009-01-15, 23:03
Hos If får du som ny kund första året billigare premie sen andra året höjs det, så var det för mig somras när jag tecknade försäkring hos dom.

Inte för mig. Betalar samma som för 1 år sedan då jag tecknade den.
Vet det eftersom räkningen ligger i internetbanken. ;-)
Iofs betalar jag var 6:e månad så vi får väl se till sommaren.

emilson
2009-01-15, 23:15
Inte för mig. Betalar samma som för 1 år sedan då jag tecknade den.
Vet det eftersom räkningen ligger i internetbanken. ;-)
Iofs betalar jag var 6:e månad så vi får väl se till sommaren.

Kom på nu att om jag minns rätt fick jag så pga. att jag importerade bilen i somras, det var då man fick billigare hos if första året till skillnad från övriga försäkringsbolag.

Så i ditt fall stämmer det säkerligen, hoppas du inte blev alltför rädd=)haha

Henrik.M
2009-01-15, 23:27
Kom på nu att om jag minns rätt fick jag så pga. att jag importerade bilen i somras, det var då man fick billigare hos if första året till skillnad från övriga försäkringsbolag.

Så i ditt fall stämmer det säkerligen, hoppas du inte blev alltför rädd=)haha

Har ganska bra koll på mina utgifter. =)
Kollade föressten TH nu , dom har sänkt min premie med nästan 3000:- på 1år.
Helförsäkring : 5 424 kr med 494:- avdrag

1000 mil/år 3000:- i självrisk på vagnskada.

Vad det nu beror på?

Kanske spelar årsmodell på bil in också när dom beräknar premie?
Den är ju ganska precis 1 år äldre nu än förr gången jag kollade , iofs är ju jag också det efterom jag nu måste lägga en 3:a framför åldern.

Någon som vet?

IF har jag 4000:- i självrisk & 1200:- billigare premie/år.
Dock så ser man ju att det blir ganska lika om något skulle hända och jag är vållande , men det hade jag för 1år sedan också vilket jag som sagt inte hade hos TH.

Knepigt det här med försäkringsbolag , dock rätt intressant.

Wolfen
2009-01-16, 08:12
Jag har TryggHansa flera år tillbaka och är nöjd. Jag tänkte byta till Atava men det är lite dåligt att man betalar lika mycket när man ställer av bilen som när man har den påställd...
"Hur mycket kostar min försäkring om jag ställer av min bil?
Det kostar lika mycket som när du har bilen i trafik, då vi inte erbjuder så kallad garageförsäkring. Om du ställer av din bil måste du därför själv avgöra om du vill behålla försäkringen som den är, eller om du vill säga upp hela försäkringen. Vill du köpa en garageförsäkring kan du göra det hos vår försäkringsgivare, Trygg-Hansa."

Premis
2009-01-16, 14:12
Avråder ifrån Atava om du skall ha något annat än trafikförsäkring. Har haft trafik på en bil hos Atava och det är ett h*lvete att få ihop när det börjar strula. För det första så vägrar dom sluta dra försäkring på autogiro även om man ställer av bilen. För det andra så har dom telefontid 9-12 och då kan du glömma att komma fram. För det tredje så fungerar aldrig deras webtjänst så du kan inte göra anmälningar, uppsägningar eller liknande under 90% av tiden. För det fjärde så har dom ingen e-mail du kan nå dom på. Ett skitbolag helt enkelt.

Jag har Trygghansa på GTI'n (5200SEK/år, halvförsäkrad) men gjorde en enkel sökning på www.compricer.se häromdagen, då fick jag fram att Aktsam (ca 4000SEK/år) börjat försäkra lite roligare bilar (tror dom är köpta av Trygghansa dom med, dom har iaf samma beräkningssystem). Så kolla där också, det varierar rätt mycket mellan bolag och det varierar mycket varje år också.

Finns ingen anledning att vara trogen ett försäkringsbolag.

ture
2009-01-16, 19:12
om man vill jämföra försäkringsvillkoren
http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_valj_bolag.asp?_ci_insurance_typ e_id=97&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

mvh
t

christian19
2009-01-16, 22:48
Tack för alla svar!!!

Efter mycket om och men blev det IF försäkring JWO här på forumet fixade väldigt bra pris då han jobbar med försäkringar....

så nu är bilen försäkrad.
Tack för alla svar


Mvh Christian