handdator

Visa fullständig version : G60 broms. till Mk1, problemet skall nu lösas!!



vilsne
2009-01-14, 18:55
Har läst alla trådar om detta på alla jordens forum nu.. inte någon vettig lista på vad som skall till för det skall vara helt komplett.

så här e det:

jag har G60 bromsok fram och bak nu, plus axeltapp bak.

Skall beställa 22mm huvudbromscylinder.
bromsservo org. eller ingen alls.. vet ju inte riktigt om det går igenom bes, ska väll vara ett visst tryck på pedalen för det skall gå igenom bes.

Nu till problemet! måste ju ha på en broms reducerare för att inte man skall åka av vägen direkt med för mycket bromsverkan bak, och skall ju egentligen vara från sciroccon, denna är ju typ omöjlig att få tag på tydligen..

Vill inte ta någon bromreglerare från någon golf 2 eller så för det skall tydligen inte bli riktigt bra enligt många, är det någon som vet eller kör med någon annan broms reducerare/reglerare som vet att det funkar! många skriver "bör" eller "skall" funka men jag vill reda ut problemet så att man kan åka med grejorna som det vore en orginal G60.. fast i en golf 1 :)

Tack på förhand..

Raz
2009-01-14, 19:44
Borde det inte gå att köpa en bromsreduceringsventil från tex Willwood och montera den så den ej är åtkomlig under färd. Tex i motorutrymmet.

Lillen
2009-01-14, 19:56
Reduceringsventilen.
Det viktiga är ju att den klarar SBP:S nålsöga.
För sbp så går det ju lika bra med en Mk II bara den sitter där.
Men för funktionen kanske du bör följa RAZ råd?

Med servo så använd 22mm huvudbromscylinder.
Det är den som är orginal på Mk II G60 & Mk III VR6/GTi.
Utan servot får du ändra hävarmen så det blir lagom lätt/tungt.

mk2 16v turbo
2009-01-14, 21:01
jag köpte 2st reducerings ventiler hos hydroscand, steglös ställbar som jag ska montera i motorrummet på min mk1 med skivor bak.. fick betala en 1000 lapp för båda inkl några nipplar för bromsrören.

/mk1 16v

vilsne
2009-01-14, 22:22
Jag får nog ringa till sellholm och höra om willwoods bromsventil, sätta den så att dom inte ser den och justera in den innan inreg. det bör vara det som är vettigast.. eller rent av kolla med hydroscand det är kanske inte så dumt, tänkte inte så långt där :)

tack för tipsen, sen är det om man skall köra med bromsservon, bilen väger inte mycket då den är lättad friskt, så det bör ju inte vara jättetrög pedal.. när jag köpte den var den utan bromsservo och jag kommer ihåg att det var inte något nämnvärt direkt. Dock var det med bromstrummor.

Är det någon som vet vilka värde det skall vara på pedalens bromsverkan , den skall väll hålla sig inom en viss ram för hur trög den skall vara.

Tack för hjälpen allihop

Mk1
2009-01-15, 09:14
På min -84 Mk1 kör jag med volvo 240 ok fram med 302 mm skivor. Bak har jag 260 mm skivor med G60 ok. För mig fungerar det kalasbra med att ha plockat bort fjädern på original lastreduceringsventilen. Innan jag tog bort den, så var det alldeles för mycket bromsverkan bak. Jag har dessutom kvar original huvudcylinder och servo. Jag lovar att det räcker till i bromsverkan.

vilsne
2009-01-16, 01:15
okej tack för tipset men jag kommer nog köra på tilton eller willwoods bromsreducering, för att man skall kunna ställa in det helt perfekt.

Tack alla för hjälpen!