handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8CL -85 "dör" utan choke



martinson
2009-01-12, 18:58
Har en gammal Passat 1.8 årsmodell 85, som dör utan choke. Det vill säga att jag kan slå av bilen genom att dra ner chokespaken till noll. Spelar ingen roll när bilen är varm eller kall. Bilen vill bara gå på tomgång när den är chokad.

Vid varmstart är bilen tjurig och verkar helst vilja starta med choke, även om jag nästan lyckades få igång den utan choke. Jag får nästan känslan av att bilen är sur och får för mkt av det goda..

Tänkte börja felsöka imorgon och tänkte om ngn har tips och idéer på vad det kan vara? Kolla av tändstift/tändkablar och testa med startgas tänkte jag börja med..

Jag har ingen större erfarenhet av mecka med bilar, men tänkte iaf jag skulle få ett hmm av vad det kan vara för fel i alla fall :)

Manny
2009-01-12, 19:03
Kolla så jordkablen mella förgasaren och insug/motor är hel. Ev. testa med en extra jord kabel, tex en startkabel.

zoddri
2009-01-12, 20:15
Kan det vara så enkelt att choke-vajern har hakat upp sig, be nån rycka i den och kolla så att allt löper smidigt.

Min andra gissning är packningen vid förgasarfoten.

Manny
2009-01-12, 20:19
Att jag misstänker jorden är att så fort chokelampan tänds så jordas förgasarens solenoid genom lampan (som gör att bilen får bränsle ÖHT). Hade detta problem på min Golf förgasare en gång.

martinson
2009-01-12, 21:45
Kan det vara så enkelt att choke-vajern har hakat upp sig, be nån rycka i den och kolla så att allt löper smidigt.

Min andra gissning är packningen vid förgasarfoten.

Intressant tanke faktiskt.
För vajern är lite knepig när det är kallt ute. Jag måste nämligen gasa till lite och sen dra ner skjuta in spaken, annars åker tomgången upp till max när jag börjar skjuta in spaken..

Gamla bilar är roliga :P

zoddri
2009-01-13, 10:16
Intressant tanke faktiskt.
För vajern är lite knepig när det är kallt ute. Jag måste nämligen gasa till lite och sen dra ner skjuta in spaken, annars åker tomgången upp till max när jag börjar skjuta in spaken..

Gamla bilar är roliga :P

Alltid kul med gamla bilar jo, hade en Saab med liknande problem en gång och det var helt enkelt smörjmedlet runt vajern som hade passerat bäst före-datumet med råge. Frös till om vintern helt enkelt.

Vajern ska ju glida som en oljad säl på is även vintertid, gör den inte det så ja.. Vet man aldrig vad som händer :)

martinson
2009-01-13, 14:48
Alltid kul med gamla bilar jo, hade en Saab med liknande problem en gång och det var helt enkelt smörjmedlet runt vajern som hade passerat bäst före-datumet med råge. Frös till om vintern helt enkelt.

Vajern ska ju glida som en oljad säl på is även vintertid, gör den inte det så ja.. Vet man aldrig vad som händer :)

Nu är det mildgrader och vajern glider hyffsat i alla fall. Men det är som sagt lite udda att den dör helt när choken är avslagen. Sålänge jag varvar motorn är det inga problems =D När spaken är nere på sista steget går bilen som om man håller på strypa den, tomgången fladdrar upp, ner och sen vill bilen dö :P

Ska börja med startgas imorgon i alla fall, det lär vara nått med förgasaren/chokevajjern som spökar, för bilen startade som precis som vanligt imorse.

Manny
2009-01-13, 15:32
Nå, testade du med en extra jordkabel på förknasaren?