handdator

Visa fullständig version : Konsumentleasing?



torvic
2009-01-10, 19:12
Är det någon som vet vad månadskostnaden skulle bli på en ny VW för ca 200.000kr om man tar Volkswagen konsumentleasing.

Vill veta vad skillnaden blir på.

12mån
24mån
36mån

och 2000mil/år

Tanken är att bara lämna bilen efter avtalstiden och sedan vara fri att välja vad jag vill göra.

Hittar inget på www.volkswagen.se där man kan räkna på det.

Henrik.M
2009-01-10, 20:14
http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/finansiering.html

Hittar du inget där är ett förslag att du ringer din lokala VAG handlare och frågar. (Har svårt att tro att någon kan ge dig en kalkyl här inne).

Gullideckel
2009-01-10, 22:27
Spara pengar först, köp bil sen.

De är mitt råd.

Henrik.M
2009-01-10, 22:45
Spara pengar först, köp bil sen.

De är mitt råd.

Ganska tungt att spara ihop 200 lakan till en bil.......i alla fall i min värld. =)

ThomasT
2009-01-10, 22:53
Jag har för mig att man inte får göra avdrag för konsumentleasing till skillnad mot räntan på ett lån.


Var för inte ta ett vanligt lån?

Gullideckel
2009-01-10, 22:57
Är de tungt att spara ihop pengarna innan blir de inte lättare av att leasa.

För du tror väl inte konsumentleasing är någon välgörenhet...

Henrik.M
2009-01-10, 23:00
Är de tungt att spara ihop pengarna innan blir de inte lättare av att leasa.

För du tror väl inte konsumentleasing är någon välgörenhet...

Lättare att ha en fast månadskostnad (Banklån) än att spara 5-10 år och leva på nudlar pga av att man ska köpa en bil.

Gullideckel
2009-01-10, 23:19
Lättare att ha en fast månadskostnad (Banklån) än att spara 5-10 år och leva på nudlar pga av att man ska köpa en bil.

De jag ville säga var att man inte får glömma att banken/kredinstitutet kommer tjäna på detta och låntagaren kommer att förlora...så är spelets regler.

Möjligtvis kan man påverka hur mycket man förlorar genom att välja mellan olika lånealternativ(allt från smslån till att öka på huslånen)

Men 'in the end of the day' kommer banken stå som vinnare och låntagaren som förlorare...

....och bilen...den..kommer ha kostat avsevärt mer än om du sparat ihop till den..

sVWensson
2009-01-11, 00:00
Windows live search, sökorden: "konsumentleasing volkswagen"
gav följande:

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/finansiering/vw_konsumentleasing.html

Vänsterkolumnen under "Dina verktyg" ligger "Finansiering"

Tror tyvärr, efter en snabbkoll, att oavsett om man ska spara till bilen
eller om man väljer detta alternativet, så får det bli nudeldieten.
Såvida det inte är en Fox man ska leasa! :-)

Henrik.M
2009-01-11, 00:40
De jag ville säga var att man inte får glömma att banken/kredinstitutet kommer tjäna på detta och låntagaren kommer att förlora...så är spelets regler.

Möjligtvis kan man påverka hur mycket man förlorar genom att välja mellan olika lånealternativ(allt från smslån till att öka på huslånen)

Men 'in the end of the day' kommer banken stå som vinnare och låntagaren som förlorare...

....och bilen...den..kommer ha kostat avsevärt mer än om du sparat ihop till den..

Att det du aldrig får igen 40-50% av dina sparade pengar 1 år senare när du säljer bilen kallar du inte att förlora?

Att köpa ny bil är en dålig affär hur du än vrider och vänder på det.
De enda som tjänar på det är nybilssäljaren och finansbolaget.

Gullideckel
2009-01-11, 01:20
Att det du aldrig får igen 40-50% av dina sparade pengar 1 år senare när du säljer bilen kallar du inte att förlora?

Att köpa ny bil är en dålig affär hur du än vrider och vänder på det.
De enda som tjänar på det är nybilssäljaren och finansbolaget.

Okej jag gör ett sista försök...hoppas du förstår nu ;-)


A) Lånar du pengar till att köpa en nybil tjänar banken/kreditinstituet och bilförsäljaren/tillverkaren pengar på din bilaffär.

B)Sparar du pengar först och köper sen så tjänar bara bilförsäljaren/tillverkaren pengar.

A) är en dålig affär.
B) är en dåligare affär.


Sen att du blandar in värdeminskningen hör inte riktigt till frågan eftersom bilar går ner lika mkt oavsett om de är köps av lånade eller sparade pengar.

Skillnaden är bara den att en till part, banken vill vara med och tjäna av dina pengar.


Köper du en bil på lånade pengar blir den avsevärt dyrare än om du sparar ihop till den..skillnaden stavas ränta.

Henrik.M
2009-01-11, 02:56
Köper du en bil på lånade pengar blir den avsevärt dyrare än om du sparar ihop till den..skillnaden stavas ränta.

1: Du får tillbaka en viss del av din inbetalada ränta 1 gång om året , kallas återbäring....och dom kan man se som en bonus inför sommaren. ;-)
Räntan på ett banklån är avdragsgill.....om du nu inte visste om det.

2: Har du "rätt" bank så har du relativt låg ränta, eller ska vi kalla det "human" ränta.

3: Lägger heller 1500-2000:- i månaden på ett banklån som jag sedan löser när jag säljer bilen (Man ledsnar fort på en bil) , än att jag lever på nudlar i 5-10 år pga av jag sparar till en bil som tappar värde & att jag ligger och svettas på nätterna över att jag kunde haft så förbannat mycket annat kul för dom pengarna.

Bättre spendera sina surf förvärvade pengar medan man har hälsan kvar , och placera en liten del av det istället.
Därför har jag pensionssparat i nästan 10 år istället för att spara till en bil.

Sug på den karamellen. ;-)

VWGolIV
2009-01-11, 11:28
Jag skulle aldrig köpa en helt ny bil, det är till o kasta pengarna i sjön.
Bara man tar i nycklen och vrider om tändningen så har man ju förlorat väldigt många 1000 lappar.

Däremot så tjänar du mer på att köpa en bil som rullat kanske 1500-2000 mil och är 1 år gammal. Det är ju bara o jämföra vad skillnaden är ju.
Jag sparade i runda slängar nästan 55000 kr när jag köpte min Golf en gång i tiden, bilen hade rullat 1000 mil och var nästan 1 år med en vecka kvar.
Hade då garanti och tur var det eftersom det var problem med airbagen.

Idag har du ju 2 års nybilsgaranti till din fördel.

Sen hade jag nog gjort som Henrik och valt ett bra banklån, räntan kan bli riktigt låg. När jag köpte min så hade jag dock en kontantinsats på 40 000 vilket kändes rätt skönt ändå.

Gullideckel
2009-01-11, 12:01
1) Ränteavdrag finns med i all typ av lånekalkylering där låntagaren har en inkomst.

2) Ungefär vad jag skrev man kan välja mellan olika lånealternativ.

3) Du har alltså inte riktigt förstått. Eftersom du tycks tro att du är vinnaren och banken förloraren.

4(eg. ingen punkt). Din bankman/kvinna skrattar hela vägen till sin arbetsplats eftersom du göder dem genom att både betala ränta och fond avgifter.

Noterar också att på de tio år som du pensionssparat(tar förgivet att de handlar om fondsparande här) har Stockholmsbörsen gått upp med hela 3% (0.3%per år)....då har vi inte ens börjat prata om fond avgifter och inflation..

Tar vi med fond avgifter och inflation ligger du rejält på minus...*host host* och banken på rejält plus.

torvic
2009-01-11, 12:17
Trevligt att folk är intressrade och svarar.......

Min tanke var så att jag bytar bil rätt så ofta, eftersom jag tröttnar och vill prova något nytt. Och det växlar mellan dyra och billiga bilar. Har haft en del banklån på bilarna också men har alltid gjort så att jag satt sin minst 30-40% i kontantinsats för att det ska vara lättare och byta sen och hitta en bra "lösing" på nästa bil.

Som alla säger förlorar man på alla bilköp. Och då skulle jag vilja vet vad en sådan leasing skulle ligga på i månaden kontra månadskostaden för ett valigt banklån. Jag förstår också att leasingen är det sämre alternativet men tanken på att bara lämna bilen efter ett år och ta en ny är lockande.

Men nu när jag räknar lite på det måste man nog upp i minst 4000kr (4000x12=48000kr) i månaden om det ska löna sig för bilförsäljaren med tanke på värdeminskning.

Premis
2009-01-11, 13:11
Det ni alla beskriver är olika grader av helvetet. Spelar ingen roll hur upplägget är, en bilaffär sett ur investeringssynpunkt är alltid en dålig affär. Ser man bilen som en kapitalinvestering så skall man nog tänka om.

Ur kapitalsynpunkt så ser jag bara positiva saker med att ta en viss del lån och sedan inverstera överskjutande kapital på ett betydligt bättre sätt. Målet med lånet bör dock vara att det skall betalas av så snabbt som möjligt.

Henrik.M
2009-01-11, 13:52
3) Du har alltså inte riktigt förstått. Eftersom du tycks tro att du är vinnaren och banken förloraren.

Jo jag har förstått ...men inte du.
Ingen är vinnaren , DU är alltid förloraren vid en nybilsaffär , hur du än vrider och vänder på det.
Bättre att förlora "en liten" summa per månad än att förlora 50-60 tusen på ett år.
Dessutom pengar du personligen ligger ute med.

Sen måste jag ju fråga om du ännu bor hemma och försörjs av dina föräldrar eller om du är höginkomstagare?

Har du räknat ut hur mycket du får lägga undan per månad för att spara 200 lakan inom en rimlig tid?




4(eg. ingen punkt). Din bankman/kvinna skrattar hela vägen till sin arbetsplats eftersom du göder dem genom att både betala ränta och fond avgifter.

Dom måste ju leva också..."det man förlorar på inträdet tar man igen på karusellen."


Noterar också att på de tio år som du pensionssparat(tar förgivet att de handlar om fondsparande här) har Stockholmsbörsen gått upp med hela 3% (0.3%per år)....då har vi inte ens börjat prata om fond avgifter och inflation..

Tar vi med fond avgifter och inflation ligger du rejält på minus...*host host* och banken på rejält plus.

Mitt privata pensionssparande är rena pengar som sparas på ett speciellt konto med ränta , ej fonder & sist jag kollade låg JAG på plus..........iofs kan 2009 bli lite sämre eftersom sparräntan gått ner en aning........oandra sidan har ju låneräntan också gått ner.

Så du kan spotta ur skiten ur halsen och sluta hosta.

Fonder har jag också men det är inget jag aktivt valt själv eftersom avtalspension förvaltas i dessa , men det är inte privat pensionssparande. & därav en helt annan grej.

Gullideckel
2009-01-11, 14:36
Jo jag har förstått ...men inte du.
Ingen är vinnaren , DU är alltid förloraren vid en nybilsaffär , hur du än vrider och vänder på det.
Bättre att förlora "en liten" summa per månad än att förlora 50-60 tusen på ett år.
Dessutom pengar du personligen ligger ute med.

Sen måste jag ju fråga om du ännu bor hemma och försörjs av dina föräldrar eller om du är höginkomstagare?

Har du räknat ut hur mycket du får lägga undan per månad för att spara 200 lakan inom en rimlig tid?


Dom måste ju leva också..."det man förlorar på inträdet tar man igen på karusellen."


Mitt privata pensionssparande är rena pengar som sparas på ett speciellt konto med ränta , ej fonder & sist jag kollade låg JAG på plus..........iofs kan 2009 bli lite sämre eftersom sparräntan gått ner en aning........oandra sidan har ju låneräntan också gått ner.



Fonder har jag också men det är inget jag aktivt valt själv eftersom avtalspension förvaltas i dessa , men det är inte privat pensionssparande. & därav en helt annan grej.

Nej, du har inte förstått..banken tar mer betalt för att ligga ute med pengarna än du hade behövt göra om du sparat först och köpt sen.

Jag bor i en rymlig och trevlig ägd lägenhet med relativt belåning...har dock inget problem med att ta banklån för att bo.

Ok, pratar vi banksparande så gäller inte mitt ex. ovan med fonder.

Hur lång tid de skulle ta att spara ihop till 200 000 kr vet jag inte för jag stannade vid 45 000 kr (de blev en mindre, beg. VAG bil i kanonskick men självklart inte alls lika rolig bil som man skulle fått för 200 k) de tog mig iallafall cirka fem "nudelmånader". Direkt när jag köpt den bilen ägde jag den vilket ger mig möjligheten att om jag vill börja spara till nästa.

De bästa sparandet är alltid att amortera....vilket banken självklart inte gillar att upplysa sina kunder om.

Nu börjar detta glida över från bilekonomi till ren privatekonomi... inte mig emot jag har spenderat fyra år bakom skolbänken på ett av de större universiteten så jag gillar ju såklart ämnet.....och du är ju moderator så du kan ju klippa tråden när vill. ;-).

Henrik.M
2009-01-11, 14:44
Nu börjar detta glida över från bilekonomi till ren privatekonomi... inte mig emot jag har spenderat fyra år bakom skolbänken på ett av de större universiteten så jag gillar ju såklart ämnet.....och du är ju moderator så du kan ju klippa tråden när vill. ;-).

Bilekonomi & privatekonomi går hand i hand eftersom bilekonomin i slutändan handlar om din privatekonomi.
Mao kan det var intressant att diskutera olika ekonomiska alternativ när det gäller våra bilar.

torvic
2009-01-11, 15:40
Haha...efter alla dessa svar är där nog ingen som vårgar säga att dem köpt en VW med konsumentleasing och kan då berätta om dess fördelar.

Om det nu finns någon här......;) alla verkar köpa sina bilar kontant.

Kan ju tillägga att jag har en Polo -00 som gått endast 1700mil utan lån. Vilket egentligen är mkt dumt att byta bort mot något med lån/finans.

Fireball
2009-01-11, 20:41
Har ni räknat in inflationen i kalkylen? Med tiden äter den ju upp lånet... :-)

Det har visserligen inte så stor inverkan på ett billån eftersom bilen är uppäten lååångt innan lånet är det, men på ett hus är det ju en annan sak.
Som exempel kan jag nämna att min kollega tog 400.000 kr i lån för att köpa hus på 70-talet. Massor av pengar då, men idag är det ju kaffepengar i sammanhanget.

Angående leasingen har jag förstått det såhär: Den är till för att man ska ha en fast avgift varje månad på bilen, oavsett vad som händer. Man slipper oroa sig för värdeminskning och liknande, man vet exakt vad man ska betala den 25:e.
Den "säkerheten" har inte vi som äger våra bilar eftersom vi i princip måste sälja innan vi vet hur stor värdeminskningen är.
I praktiken är det dyrt att leasa, och jag gissar att systemet är till för köpstarka kunder som inte orkar bry sig om sitt bilägande, bilen ska helt enkelt bara finnas där. Något som vi aktiva GTI-ägare finner helt otänkbart... ;-)

adis
2009-01-14, 01:09
En bilaffär är alltid en dålig affär oavsett om bilen är ny eller begagnad. Frågan är snarare hur mycket är du beredd att förlora.

Att spara pengar till en bil är i princip omöjligt av flera orsaker om man inte bor hemma förstås.

1. Dels finns det alltid något annat man vill köpa t.ex. spelkonsol, LCD-TV, resa till Thailand = sparpengar flyger iväg.

2. Vem sparar 5-10 år till sin drömbil, den hinner bli gammal.

3. Jag har bestämt mig för en drömbil och 3 år senare kommer ny model och den vill jag självklart ha, spara några år till = moment 22

Det bästa är kanske att lägga undan en summa varje månad som lånet skulle annars kosta. På detta sätt får man en känsla om det värt att betala så mycket varje månad. Bilen som man sparar till har sjunkit i värde utan att bli allt för omodern, och sparpengarna har under tiden växt något.

De senaste bilar jag haft har varit helt nya och visst har jag förlorat pengar på dessa affärer men enligt mig har det ändå varit värt. Jag är bilintresserad men har varken tid, plats eller kunskap att ligga ute på en parkering och byta koppling om ni förstår vad jag menar.

Jag har hängt här på forum så länge jag kan minnas och uppskattar medlemarnas inlägg och framför allt kunskap som många här besitter!!!

Med åren har jag gift mig, skaffat barn och blivit "vuxen". Min familj rankar jag högst av allt och allt annat kommer i andra hand. Att leva familjeliv, arbeta och eventuellt slockna i sovan på kvällen tar på krafterna. Jag skulle inte vilja då behöva gå och meka med bilen för att vara säker på att den kan ta mina barn till dagis, skola och mig till jobbet dagen efter.

Jag kan köpa en bil för 100000kr och med mindre lyckade försök hålla den vid liv under 2-3 år och förlora 50%. Eller köpa en för 300000kr, köra i 3 år, njuta av nybilskänsla och sedan få 50% i inbyte. Jag tycker det är värt, andra håller inte med.

Man kan köpa en bil som är ett år gammal, gått 1000 mil som därmed blir 20%-25% billigare än helt ny. Eller varför inte pruta ner ny med 10-15% och vara nöjd med det.

Sedan skall vi inte nämna alla som har satsat sina sparpengar på börsen och i värsta fall sålt och förlorat det mesta. Då kan jag tycka att min bil som är värd 50% av nybilspriset efter 3 år gett mig lite glädje allafall.

Daniel.E
2009-01-14, 03:12
Alltid sånt tjöt om att det är usch att låna pengar till bil varför orkar man inte vänta och har ekonomin är det ju bara att låna har lånat till alla mina bilar inte skämms jag för det

Henrik.M
2009-01-14, 11:07
En bilaffär är alltid en dålig affär oavsett om bilen är ny eller begagnad. Frågan är snarare hur mycket är du beredd att förlora.

Att spara pengar till en bil är i princip omöjligt av flera orsaker om man inte bor hemma förstås.

1. Dels finns det alltid något annat man vill köpa t.ex. spelkonsol, LCD-TV, resa till Thailand = sparpengar flyger iväg.

2. Vem sparar 5-10 år till sin drömbil, den hinner bli gammal.

3. Jag har bestämt mig för en drömbil och 3 år senare kommer ny model och den vill jag självklart ha, spara några år till = moment 22

Det bästa är kanske att lägga undan en summa varje månad som lånet skulle annars kosta. På detta sätt får man en känsla om det värt att betala så mycket varje månad. Bilen som man sparar till har sjunkit i värde utan att bli allt för omodern, och sparpengarna har under tiden växt något.

De senaste bilar jag haft har varit helt nya och visst har jag förlorat pengar på dessa affärer men enligt mig har det ändå varit värt. Jag är bilintresserad men har varken tid, plats eller kunskap att ligga ute på en parkering och byta koppling om ni förstår vad jag menar.

Jag har hängt här på forum så länge jag kan minnas och uppskattar medlemarnas inlägg och framför allt kunskap som många här besitter!!!

Med åren har jag gift mig, skaffat barn och blivit "vuxen". Min familj rankar jag högst av allt och allt annat kommer i andra hand. Att leva familjeliv, arbeta och eventuellt slockna i sovan på kvällen tar på krafterna. Jag skulle inte vilja då behöva gå och meka med bilen för att vara säker på att den kan ta mina barn till dagis, skola och mig till jobbet dagen efter.

Jag kan köpa en bil för 100000kr och med mindre lyckade försök hålla den vid liv under 2-3 år och förlora 50%. Eller köpa en för 300000kr, köra i 3 år, njuta av nybilskänsla och sedan få 50% i inbyte. Jag tycker det är värt, andra håller inte med.

Man kan köpa en bil som är ett år gammal, gått 1000 mil som därmed blir 20%-25% billigare än helt ny. Eller varför inte pruta ner ny med 10-15% och vara nöjd med det.

Sedan skall vi inte nämna alla som har satsat sina sparpengar på börsen och i värsta fall sålt och förlorat det mesta. Då kan jag tycka att min bil som är värd 50% av nybilspriset efter 3 år gett mig lite glädje allafall.

Jag kunde inte skrivit det bättre själv.
Ungefär det jag försökt säga , men du fick in det i ett enda inlägg. =)

Premis
2009-01-14, 22:41
Man kan inte ställa sig och säga att man inte kan spara ihop till en ny/nyare bil för det kan man faktiskt även om det inte görs i en handvändning. Bortsett ifrån "detaljen" om inkomst så är det en fråga om ekonomiska prioriteringar och beslutsamhet.

Förstår dessutom inte varför man skall behöva försvara sitt finansieringssätt på något sätt. Det handlar alltid om prioriteringar. Det som passar en person kan vara fullständigt principiellt fel för en annan. I slutänden handlar det om pengar och ens förmåga att betala oavsett finansieringsmetod.

GTI G60
2009-01-15, 13:14
Det är ju bara till första bilen man får "vänta" innan man har råd, för när du väl köpt den kontant då börjar man ju spara till nästa bil som man får köpa nästa gång man har råd att byta..
Självklart vill man åka en passat r36 men hade bara man råd med Passat 01a så är det ju d man ska köpa OM man skall tänka ekonomiskt.. om man inte e så noga så e d ju bara att låna så mycket man orkar och hamna i en "ond" spiral...
Sedan finns det ju andra spekter, typ hur gärna man vill få stopp eller raparera, säkerheten mm..
Men Leasing kan ju vara bra i vissa lägen.. typ nu om man har haft en ny bil i tre år och skall byta nu... har du leasing så skiter ju du i vad bilen är värd, men har du köpt den så får du ju ta smällen med "krisen" i världen ;)
Så det finns inga absoluta sanningar... d finns ju faktiskt dom som åker saab och e nöjda så d kanske bra för någon med lån på bil oxå ;)

Brandito
2019-07-24, 09:34
Tanken är att bara lämna bilen efter avtalstiden och sedan vara fri att välja vad jag vill göra.

Hittar inget på https://credit-10.com/no/ där man kan räkna på det.

Konstigt, det verkade alltid för mig att den officiella webbplatsen borde innehålla information om detta ämne.

candyweiss
2019-07-24, 10:51
Konstigt, det verkade alltid för mig att den officiella webbplatsen borde innehålla information om detta ämne.
Du svarar på en över 10 år gammal fråga.

pudas
2019-07-24, 15:37
Fast ämnet är väl mer aktuellt än någonsin!
Det är väl mer än en person som inte sett så glad ut när dagen för inlösen passerat!

Crille82
2019-07-24, 16:46
Fast ämnet är väl mer aktuellt än någonsin!
Det är väl mer än en person som inte sett så glad ut när dagen för inlösen passerat!

Vad menar du?

Pelk
2019-07-24, 17:26
Du svarar på en över 10 år gammal fråga.

För mig ser det ut som ”click-bate”, då originallänken i citatet är utbytt mot något som liknar någon norsk lånesida.

Så klicka inte på den, vet ej var den leder.

Dessutom första posten, helt osammanhängande [emoji3166]

Bara för att vara lite on-topic, så kostar en Polo från ~2000kr/mån (1500mil, 36mån avtal) just nu. [emoji846]
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

AndySwede
2019-07-31, 11:46
Jag har alltid cashat eller tagit någon del belåning tidigare. Nu är jag inne på min andra privatleasing, men jag privatleasar bara lätt begagnade bilar. Den första hade jag knappt ett år, nuvarande har jag tvåårsavtal på. Då kan jag deala till mig en kortare period (jag är lite ombytlig av mig), inte ovanligt finns redan någon blessyr så jag känner mig inte orolig för att någon skada ska belasta mig när jag lämnat tillbaka den. Bilarna har redan vinterdäck och garanti samt serviceavtal så det är verkligen bara att tanka och köra. Jag vet redan vad det kommer kosta mig under perioden.

Det är väl solklart att någon skär emellan som erbjuder finansieringen. Men det som inte alla begriper är ju att man betalar värdeminskningen varje månad istället för när du säljer bilen. Jag har valt att inte låsa upp flera hundra tusen i kapital, utan kan placera dem i lösningar som faktiskt ger pengar. Vem som betalat mest i slutändan är nog svårt att ha en uppfattning om. Att sälja en begagnad bil är sällan roligt.