handdator

Visa fullständig version : Airbaglampan lyser.



mattemaz
2009-01-10, 15:42
Hej har sökt lite här på forumet och har hittat lite men inte kommit fram till vad felet kan vara.
Den börja lysa igår har kollat minnet men inga felkoder.
Jag tog ur baksätet igår då jag skulle köra en stor grej kan det ha nått med det att göra? Sitter väl inga sensorer där?
Läste att det kan vara nån av stolarna men dom har jag inte gjort nått med.
Jag testade att sätta på tändningen och pilla lite på kablarna under stolen och då blinka den till men inte varje gång.
Måste lösa detta fort då jag ska till bes i slutet av månaden.

Nån som har nån idé på vad det kan vara eller vad jag ska göra?
Ingen jätte lust att lämna in den för massa pengar.
Det är en Golf Gti 00 det handlar om.

cueboy
2009-01-10, 16:12
det kan mycket väl vara nån stolarna. Angående besiktningen så är det inget som dom underkänner. min har lyst flera besiktningar i rad. det ingår tydligen inte i deras koll.

VWGolIV
2009-01-10, 18:32
Besiktningen säger inget, min lyser alltid =)
Jag har en kabel under passagerarstolen som är kass, rättaresagt kontakten.

Denna skall åtgärdas nu har jag bestämt mig för =)

kroll
2009-01-11, 10:11
Går inte abs givarna bak upp in under baksätet som på golf 3?

VWGolIV
2009-01-11, 11:17
Går inte abs givarna bak upp in under baksätet som på golf 3?

Gäller o skilja på ABS och Airbag =)

Nu var det Airbagslampan vi pratade om *ler*

Barbapappa
2009-01-11, 12:24
Om man tar ut kontakterna under framstolarna och drar på tändningen så börjar den lampan lysa har man ju märkt, och släcka den får man väl göra med vagcom eller nåt.

Kontakterna verkar en del ha haft fel på har man läst här genom åren så det kanskekan vara det problemet?

P-plats.se
2009-01-11, 12:26
Om Airbaglampan lyser är hela systemet bortkopplat och felkoder måste finnas
en felkod i datorn.


Den börja lysa igår har kollat minnet men inga felkoder.

Har du kollat med en VAG-COM???

Om man tar ut en av framstolarna och sätter på tändningen så får systemet upp att en krets har brutits och det räcker då inte att sätta i stolen igen.
Man måste terställa med en VAG-COM.

Samma kom en kabel i klämm för mig bakom en panel och med VAG-COM så fick man fram vilken givare det var som hade fel motstånd i kabeln...

mattemaz
2009-01-11, 13:46
Jag testade med vag com fast ett demo program. Har inte fullversionen.
Tror inte det finns nån nära mig som har vag com :/
Men det har ju visats felkloder innan men inte nu. När jag har haft andra fel så har programmet visat det men inte denna gången. Eller måste man ha hela programmet för att kunna se airbag fel?

P-plats.se
2009-01-11, 14:23
Lyser Airbaglampan hela tiden du har på tändningen eller bara i bland?

Henrik.M
2009-01-11, 14:48
Om Airbaglampan lyser är hela systemet bortkopplat och felkoder måste finnas
en felkod i datorn.

Delvsi helt fel och delvis rätt.

Felkoder : Ja

Bortkopplat : NEJ , så länge det
1:inte är fysiskt bortkopplat på något sätt.
2:Elektriskt spärrat.

I övrigt fungerar airbagsystemet som vanligt fast lampan lyser , lampan indikerar bara att något är/har varit fel.

P-plats.se
2009-01-11, 15:10
Delvsi helt fel och delvis rätt.

Felkoder : Ja

Bortkopplat : NEJ , så länge det
1:inte är fysiskt bortkopplat på något sätt.
2:Elektriskt spärrat.

I övrigt fungerar airbagsystemet som vanligt fast lampan lyser , lampan indikerar bara att något är/har varit fel.

...i så fall visste inte VAG-verkstaden detta då dom släkte lampan efter jag kört utan passargerarsätet i bilen.
Dom sa då att systemet var spärrat som en säkerhetsåtgerd för är något fel så kunde det gå illa om systemet fick fel signaler.

Henrik.M
2009-01-11, 17:35
...i så fall visste inte VAG-verkstaden detta då dom släkte lampan efter jag kört utan passargerarsätet i bilen.
Dom sa då att systemet var spärrat som en säkerhetsåtgerd för är något fel så kunde det gå illa om systemet fick fel signaler.

Tydligen visste den teknikern inte det isf.

Airbag systemet är flera system oberoende av varandra och består därav av flera styrdon samt givare , ett för varje separat system.

För att förklara det enkelt....sidoairbagen löser inte ut ifall du frontar bilen , huvudaribagen löser inte ut om någon kör in i din bakdörr inte heller sidoaribagarna på motsatt sida.
Olika system för olika airbags & dom är helt oberoenda av varandra , dock använder dom samma varningslampa.

Logiskt om man tänker efter. ;-)

P-plats.se
2009-01-11, 17:38
Tydligen visste den teknikern inte det isf.

Airbag systemet är flera system oberoende av varandra och består därav av flera styrdon samt givare , ett för varje separat system.

För att förklara det enkelt....sidoairbagen löser inte ut ifall du frontar bilen , huvudaribagen löser inte ut om någon kör in i din bakdörr inte heller sidoaribagarna på motsatt sida.
Olika system för olika airbags & dom är helt oberoenda av varandra , dock använder dom samma varningslampa.

Logiskt om man tänker efter. ;-)

Klart det är logiskt MEN det hade inte varit så konstigt om systemen komunicerade och var det fel på ett så stängs alla av säkerhetsskäl.
Man lär sig dock något varje dag, och tur e la det! ;-)

Henrik.M
2009-01-11, 17:44
Klart det är logiskt MEN det hade inte varit så konstigt om systemen komunicerade och var det fel på ett så stängs alla av säkerhetsskäl.

Det är system oberoende av varandra med olika styrdon , sen att dom komunicerar med varandra spelar ingen roll.