handdator

Visa fullständig version : Törs man köpa vr6 syncro?



onk
2009-01-08, 22:59
Ja, som rubriken.
Är det likamed personlig konkurs att handla en sådan med ca 20 000 mil på nacken.
Dom är nere i anständiga priser för min ekonomi, men det är inte så kul om man får lägga lika mkt på reparationer..

Självklart ska man leta efter en välskött, orostig osv men det känns ju som att hur mkt som helst kan gå sönder:)
Hur pass känslig är eg motorn om tex kamkedjebytet inte är gjort i tid eller kanske inte gjort alls...
Jag är främst ute efter en variant som kanske inte är lika buskörda som dom vanliga, men dom lär ju va rätt sletna dom oxå.

Smurfen
2009-01-08, 23:02
Min corrado passerade 20 000 när jag hade den. Säkert hårt körd innan mig och iallfall skit hårt körd av mig. Bytte glidskenor och spännare och hade inga problem med den maskinen. Vattenpumpen bytte jag oxå.
Så är man redo att lägga ca 3000:- och lite tid så är det värt att köpa en och direkt byta om det inte är dokumenterat att det är gjort.

stefan683
2009-01-10, 15:53
Ja, som rubriken.
Är det likamed personlig konkurs att handla en sådan med ca 20 000 mil på nacken.
Dom är nere i anständiga priser för min ekonomi, men det är inte så kul om man får lägga lika mkt på reparationer..

Självklart ska man leta efter en välskött, orostig osv men det känns ju som att hur mkt som helst kan gå sönder:)
Hur pass känslig är eg motorn om tex kamkedjebytet inte är gjort i tid eller kanske inte gjort alls...
Jag är främst ute efter en variant som kanske inte är lika buskörda som dom vanliga, men dom lär ju va rätt sletna dom oxå.

Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.

Janne.M
2009-01-10, 19:40
Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.

Visst drar den mycket men det där lät lite i överkant tycker jag. De går att köra snålt också, vi körde från Luleå till Bugrun (Mantorp, 120mil) och tänkte på hur man körde och höll 90 - 100km/h max och vi var nere i 0,9l/mil om jag kommer ihåg rätt (inte min bil, men: TheDeadDorksters)

squid
2009-01-10, 19:51
http://www.blocket.se/vi/19735824.htm?ca=2_s

där har du en fin vr6 syncro.. en tjej från umeå som har den
och är pedant skött under hennes ägo iaf.. :)

och den går fint..

Gullideckel
2009-01-10, 21:59
www.vr6.nu

Klart du törs!

Sn00k
2009-01-10, 22:02
men det där var väl ingen variant(kombi) direkt.. =)

åker passat VR6-kombi -95 till vardags, och råder dig att kolla igenom motor, bromsar, abs-givare mm så allt är skött och fungerar riktigt.

är det en nyare motor med coilpack så undersök även denna för gnistöverslag.. syns bra i mörkret om man lyfter på kåpan ovanför.
kostar några tusenlappar att byta den tråkigt nog, även om dom går att reparera om man är lite händig.

tändkablar, otroligt vanligt fel att dom är pajj.

kamkedja/spännare å skenor, en av vws mest idiotiska konstruktioner hittils, om inte den värsta.. en "service-fri" lösning med kedja som har mindre service-intervall än en vanlig kamremm, med sämre säkerhet än kamremm då allt är gjort i bakelit, plast, nitar och annat skitmaterial, och du lär bort med lådan och helst ur med motorn för att byta dessa saker, både tråkigt och dyrt.
ska det nu göras så se sammtidigt till att ta ner oljetråget och rensa oljepump samt byt givetvis filter och olja i samma veva.
all bakelit, plast, spånor och det som slits ifrån skenorna, ofta i bitar, åker rakt ner i det stora avloppet vw kontruerat, och sätter sig direkt i oljepumpen.

läckande slavcylinder vid kopplingen är också ett vanligt fel.. bör åtgärdas innan sync-ringarna blir demolerade.. se till så kopplingen tar som den ska, och går att trampa ur riktigt.


i övrigt är det en mycket trevlig bil när man väl vant sig vid den, framhjulsdrivna versionen drar inte mer än 0.7-0.8l/mil landsväg, så jag tvivlar starkt på att syncron drar 1.5.. säkerligen runt 0.9-1.1 blandad körning såsom en vanlig golf syncro.

rost är det faktiskt förvånandsvärt lite av.. men å andra sidan är jag mest van vid golf II:or.. =)

onk
2009-01-10, 23:11
Aaa den blåe var väl inte direkt något som föll mig i smaken.. Den var snarare smaklös:)

Självklart har jag räknat på soppan. Tog min 1,8 som aldrig tycks dra mer än 0,75 l/milen (förutom senaste tankningen när jag glömde den på tomgång i 45 minuter vid ett tillfälle, fråga inte hur..)
Iaf, med ett soppapris på 10.30 :-/l (den var så billig häromdan) och en beräknad vr6förbrukning på 1,1 l/mil så vart det nästan 2000:- mer på 500 mil..

Det kan jag leva med, för mer stendöd motor än 1,8an finns det säkert men inte fasen är den rolig:/
Rost finns det på mk3or oxå, det har jag sett..

Den här verkar rätt skaplig, mkt bytt och importerad och rullat i skåne= kanske inte så mkt rost?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10118

Men ändå, skiten har rullat över 20k mil och det är ändå rätt mkt pengar för en bil som har rullat så mkt..
Min sketna 1,8 gav ja 12k för i somras, är det verkligen värt 20 000:- för att få åka vr6?

Suck, ska börja åka kommunalt ist för att hålla på och vela:)

R.Grönberg
2009-01-11, 00:10
Klart du ska ha dig en vr6 syncro onk!

Som sagt glidskenor och kamkedjor bytta så har du en kalasbil sedan ju;)
Dock har jag aldrig kört syncron men mina vanliga vr6or jag har haft har faktiskt gått under litern utan problem. cirkus 0.9. tror inte på 1.5 lite för den där syncro drivlinan iaf, om den ens gör ngt på förbrukningen=)

ner med lådan så är det inga som helst problem att byta kamkedjorna och det där. gjort på en eftermiddag utan problem när man kan det.
En helg så har du gott om tid och till och med kan offra dig en fika då och då;) rikard hjälper väl dig med det?;)

TheDeadDorkster
2009-01-11, 04:16
Visst drar den mycket men det där lät lite i överkant tycker jag. De går att köra snålt också, vi körde från Luleå till Bugrun (Mantorp, 120mil) och tänkte på hur man körde och höll 90 - 100km/h max och vi var nere i 0,9l/mil om jag kommer ihåg rätt (inte min bil, men: TheDeadDorksters)

Det var 0,82L/mil på hela resan ;) Det var inklusive stadskörning i ett par dagar i södertälje, och hårdare körning sträckan Södertälje - Mantorp - Södertälje (då gick det regelbundet 120-140).

Men jag lovar att det går att köra den riktigt snålt (0,69L/mil har jag varit nere i en gång i tiden, men då lovar jag dig att jag körde så snålt att det inte går att göra så på trafikerade vägar!). Men blandad körning hos en Golf VR6 syncro = 0,9-1,0L med min körstil.

kroll
2009-01-11, 09:04
Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.

Hahaha ja vad säger man, måste vart en viild gissning!?!
Som sagt så är det glidskenor, tänddelar, termostathus och slangarna som är ofta måste bytas på dessa bilar. Alla andra fel finns på vilken bil som helst =)

På www.vr6.nu finns en fin fin köpguide..

onk
2009-01-11, 14:05
http://www.blocket.se/vi/19661782.htm?ca=18_s

Den är billig, ser bra ut och är en Variant.
Synd bara att det är 100 mil bort..
Sen lär väl inte kedjorna vara bytta heller.

Grönhög, vad ska du ha för att byta kedjor och det?
Rikard är lat och upptagen med sitt mansion:)

Lillen
2009-01-11, 14:33
http://www.blocket.se/vi/19661782.htm?ca=18_s

Bra pris.
Ser bra ut på bild med(vad nu det säger).
Saltar gör de i umeå med men mest bara i/runt stan.

Men som sagt helt rätt pris.

Vadå 100mil är väl inget?
Flyg billigt , ta tåget eller lifta med lastbil!

Lura sedan alla att det är din sura CL du polerat upp =)

onk
2009-01-11, 14:37
Flyga blir väl bara billigt om man tar omvägen via London eller nått..
Sjuka priser inrikes:(

Min hög är redan polerad.. Kanske kan sälja den nånstans på vägen upp.

Lillen
2009-01-11, 14:39
Flyga blir väl bara billigt om man tar omvägen via London eller nått..
Sjuka priser inrikes:(

Sant.

Manny
2009-01-11, 14:57
Om man fortfarande har turen att vara under 26 (ungdomsbiljett) och tar en sista minuten så har det varit rätt vettiga priser. De gånger jag har har flugit o hämtat bilar.

R.Grönberg
2009-01-11, 17:06
http://www.blocket.se/vi/19661782.htm?ca=18_s

Den är billig, ser bra ut och är en Variant.
Synd bara att det är 100 mil bort..
Sen lär väl inte kedjorna vara bytta heller.

Grönhög, vad ska du ha för att byta kedjor och det?
Rikard är lat och upptagen med sitt mansion:)



hehe jo det kanske det ligger ngt i=)

Vet faktiskt inte, hur mycket värre är syncrona ngn som vet kanske?
Kan forska lite i hur jävligt det kan vara, ringde en idag som skulle byta på en syncro. kanske skulle åka kika lite på hur lådan ser ut på dom däringa

onk
2009-01-11, 18:44
hehe jo det kanske det ligger ngt i=)

Vet faktiskt inte, hur mycket värre är syncrona ngn som vet kanske?
Kan forska lite i hur jävligt det kan vara, ringde en idag som skulle byta på en syncro. kanske skulle åka kika lite på hur lådan ser ut på dom däringa

Borde inte vara så mkt som skiljer. En kardan som går ut men den tar du väl bort hoppas jag..
Eller hur fasen funkar det när motorn sitter på tvären?
Forska du i det där:)
Det är skönt att veta att någon kan byta det iaf om jag nu köper en bil och om det måste bytas kedjor:)

TheDeadDorkster
2009-01-11, 21:50
Motormässigt är VR6 syncro exakt likadan som Corrado, dvs: 2,9L ABV! Den är inte värre. Det är bara använda min guide som jag skrev åt VR6.nu, och använda den. Då kan du nästan inte göra ett felköp!

stefan683
2009-01-12, 19:19
Det var 0,82L/mil på hela resan ;) Det var inklusive stadskörning i ett par dagar i södertälje, och hårdare körning sträckan Södertälje - Mantorp - Södertälje (då gick det regelbundet 120-140).

Men jag lovar att det går att köra den riktigt snålt (0,69L/mil har jag varit nere i en gång i tiden, men då lovar jag dig att jag körde så snålt att det inte går att göra så på trafikerade vägar!). Men blandad körning hos en Golf VR6 syncro = 0,9-1,0L med min körstil.

Men vad är det för kärringar som åker på det? Sluta luras och dagdrömma.En VR6:a ska gasas med.Då går det soppa!FATTA!!!

Manny
2009-01-12, 19:21
Men vad är det för kärringar som åker på det? Sluta luras och dagdrömma.En VR6:a ska gasas med.Då går det soppa!FATTA!!!

Shit va du va trevlig då...

stefan683
2009-01-12, 19:30
Flåt,men det är ju sanningen ingen vill prata om när soppabörsen börjar sina och att det kanske inte var ett så klokt bilköp.Men som jag sa tidigare. Det ÄR en väldigt bra och rolig bil om man har råd.

R.Grönberg
2009-01-12, 19:53
Men vad är det för kärringar som åker på det? Sluta luras och dagdrömma.En VR6:a ska gasas med.Då går det soppa!FATTA!!!

gasade friskt med min och fick den aldrig över litern. Du borde nog kolla över din ist;)

Manny
2009-01-12, 19:55
gasade friskt med min och fick den aldrig över litern. Du borde nog kolla över din ist;)

Med din lätta(re) mk2 med tvåhjulsdrift? Eller har du haft en syncro med? :P

stefan683
2009-01-12, 20:03
Haft en 97:a Colour Concept VR6 Syncro. Hur så? Tror du att jag snackar i nattmössan?

Manny
2009-01-12, 20:04
Haft en 97:a Colour Concept VR6 Syncro. Hur så? Tror du att jag snackar i nattmössan?

Pratade inte med dig nu. Jag svarade på inlägget rakt ovanför mitt...

stefan683
2009-01-12, 20:18
Tänkte väl;)HaHa

Anemyr
2009-01-12, 20:48
Kanon bil.!
De är bara att köpa.
Har själv en -97 Vr6 Syncro
Bränsle de drar den.
Låg o pendla till Stockholm (32mil) Fick ner den runt 0,85.
I mellan jobbet o hemma (2km) 1,6
Mellan mor o far o hemma 3mil 1,1-0,9 beroende på hur hungrig jag är ;)
Lek på sjö men rallydubbdäck (4mil lek) 2,7

Men ojoj vilken rolig bil de är
KÖP!

R.Grönberg
2009-01-12, 21:17
Med din lätta(re) mk2 med tvåhjulsdrift? Eller har du haft en syncro med? :P

japp manny=) ingen syncro för min del ännu. men visst har man varit nära många gånger. Nu slutar vi chatta sönder tomas tråd= )jag är för vr6 iaf=)

stefan683
2009-01-12, 21:18
Äntligen någon som vet vad han pratar om. HURRA

Manny
2009-01-12, 21:19
japp manny=) ingen syncro för min del ännu. men visst har man varit nära många gånger. Nu slutar vi chatta sönder tomas tråd= )jag är för vr6 iaf=)

Det är nog lite skillnad på förbrukningen med en 2wd o en 4wd. Därav min fråga.

onk
2009-01-12, 21:49
Tjöta på pöjkar. Det är väl det forum är till för:)

Har iaf bestämt mig för att försöka få nuvarande vagnen såld för att sedan hitta en schysst vr.
Mejlat på den vita i Umeå och väntar på bilder på den svarta i Malmö.

100 eller 50 mil för att titta på en bil, det är frågan:)

Tror inte dom drar så jäkla mkt om man kör vettigt imellanåt, det är ju ingen gammal bmw;)
Har inte tänkt att ligga med fullgas hela tiden, vill bara ha lite mer umf ibland..
Syncron får jag väl dras med nu när jag vill ha en variant, verkar dock inte vara så tråkigt på det vita underlaget:)

R.Grönberg
2009-01-12, 21:53
Det är nog lite skillnad på förbrukningen med en 2wd o en 4wd. Därav min fråga.

Japp det är det säkert men att det skulle skilja 0.6l tycker jag känns otroligt mycket faktiskt när inte ens en stor cheva med konstant fyrhjulsdrift drar så mycket mer.

Och så vws syncro drivlina. Men visst.Allting dricker sås om man gasar.Men nu vet han iaf att möjligheterna att köra någotlunda snålt finns=)

TheDeadDorkster
2009-01-13, 00:51
Men vad är det för kärringar som åker på det? Sluta luras och dagdrömma.En VR6:a ska gasas med.Då går det soppa!FATTA!!!


Tja, du har din körstil och jag min. Sen får du göra med din bil det du vill, och jag gör det jag vill. Jag förespråkar köra lugnt, åka hemifrån 5 minuter tidigare, vara avkopplad när man kommer fram, och på kuppen spara lite pengar och kanske slippa en och annan hastighetsbot.

Köra som en idiot hjälper inget alls. Jag har jobbat som budbilchaufför, och vet hur det är att stressa för att hinna fram i tid överallt, speciellt när man får en omöjlig leveranstid. Det jag lärde mig efter det jobbet var:
Även om chefen blir arg att du inte komm fram i tid, är han nog gladare att du inte körde sönder bilen, att godset komm fram helt, och att han slipper dålig publicitet eftersom en firmabil körde som en galning längs vägarna.

Köra fort hjälper inte ett dugg. Även om man kör 20 km/t fortare blir snitthastigheten oftast enbart 4-5 km/t fortare!

stefan683
2009-01-13, 16:40
Ja vad säger man?Jobbar faktiskt med distribution.Dock lastbil.Men att försöka förklara för blinda och döva här är ju hopplöst.Är man fanatiker så är man.HaHa
Lunkar vidare i min Golf 3:a 2.0 Variant.Tycker vi stänger tråden nu.Det har spårat ur. Ha D!

Joda
2009-01-13, 18:23
-Jag har ägt min Passat Vr6 Syncro Variant -96:a i 3 år.
-Jag har bytt toppackning och kamkedjor på den.
-Jag har kört drygt 5000mil med den.

*Som bäst har jag kört på 0,82, det var ren landsväg. 70 och 90-väg, Climatronicen i ECON-läge.

*Snittförbrukningen med min körning och körstil ligger på 1,2-1,25 l/mil. Jag kör relativt hårt med min bil. Climatronicen är på 99% av min körtid.
Varvstoppet är ett välkännt fenomen för mig. Min körning ÄR blandad körning. Med ett visst övertag av stadskörning.

Mitt tips är att läsa i intruktionsboken. Förbrukningen stämmer ganska bra. Tex så ska min dra 1,48l/mil vid stadskörning.

Alla siffror är givetvis UTAN climatronic. Tänk på att climatronicen/AC:n ofta kan vara trasig i gamla bilar. Climatronicen drar mycket bränsle enligt min mening.

Att det är 4-hjuldrift TROR jag gör minst 1 dl/mil på min bil.

För att få denna bilen att dra 1,5 liter/mil får man köra mycket mycket hårt...BLANDAD KÖRNING. Alternativt enbart stadskörning.

/Johan

onk
2009-01-13, 19:51
Tack för ett bra svar Joda:)

Jag går och velar..
Ettåttan funkar jäkla bra så det känns dumt att byta bort den eg, sen att gå från en bil som aldrig drar mer än 0,75 till en som aldrig kommer dra under det lär väl märkas i plånboken.
Man får ju faktiskt en äldre Passat 1,8t för samma pengar... Hmmm:)

Lillen
2009-01-13, 20:21
KLART du vågar köpa VR6-syncro.
Det är väl 4x4 som lockar dock.
Hade det inte varit för det hade man ju valt nån annan modell.
JAG personligen klarar mig gott UTAN den soppaförbrukningen.
Sedan jag hade VR6 så kommer jag inte köpa det igen som bruks.
Fungerar ju inte om man inte har för tjock plånbok , bara min åsikt.

Varför inte en 2,0 Syncro då?
Bra motor och ändå 4x4.

Eller bara en framhjulsdriven 2,0?
För det är väl kombi forfarande du vill ha?

Joda
2009-01-13, 20:59
Varför inte en 2,0 Syncro då?
Bra motor och ändå 4x4.

Eller bara en framhjulsdriven 2,0?
För det är väl kombi forfarande du vill ha?

Skulle nog också provkört en 2,0 syncro kombi istället. Brorsan hade en Golf 3 Syncro 2,0. Tyckte den versionen av 115 hk motorn var grymt bra! Maxvridet var vid 2600 rpm tror jag.. Lite skillnad mot Vr6:ans som ligger vid 4800rpm.

Beror lite på användningsområde. Jag har inte speciellt lätt att dra upp min båt kan jag säga. Den väger dock drygt 1300kg med kärra. Lite taskigare lutning än att köra igång med en husvagn ifrån en plan campingplats iofs. Vet inte hur 2,0:an står sig i en sådan jämförelse?..

Skulle gissa på att 2,0 Syncron skulle dra nästan 2dl mindre/mil.

Kan ju lägga till att min modell heter Exclusive. Det betyder i mitt fall el-glaslucka, fjärrlås/larm. Originalstereo med växlare och 8 högtalare. Elsportstolar. Helt andra dörrsidor än en "vanlig". Läderratt så klart. Skulle man jämföra min med lite nyare Passater så känns det som att jämföra Comfortline med Highline ungefär. De är inte på samma världsdel ens.. Och det är ju faktiskt inne i bilen man är när man kör.

onk
2009-01-13, 21:30
Nja syncron är eg skitsamma.. Nu finns det dock bara variant och vr6 kombinerat med syncro.
Variant vill jag ha för att den ser trevlig ut och det är alltid bra med lite extra bagage.
Blir ju lite sleeper över det med:)

Har aldrig sett en 2,0 syncro, finns det ens? 1,8 vet jag..
Som sagt, syncro är inget nödvändigt och 2,0 fwd har jag väl kollat efter men den motorn har ju lika tråkig karaktär som 1,8an, om inte värre.
Visst den är piggare, men maxvrid vid 2600, hej varvillighet vart tog du vägen..

Har fått svar på den vita iaf. Verkar vara en vettig bil. Rostfri förutom två småfläckar på bakluckan ( som jag kan byta mot den som sitter på min nuvarande som är rostfri).

Ska bes denna månad, priset gick upp om han bes den.
Kamkedjan ej bytt..
I övrigt inget spec.

29k är inte så billigt för en i princip obes bil som behöver kedjeservice ganska snart...

Eller tänker jag som en gammal gubbe?

Lillen
2009-01-13, 21:34
Nää du tänker nog rätt.
Han vill ha 29.000:- för att han bor i norra sverige.
Där tror de flesta att bilarna är värda GULD bara för att det är lite rost.
Är det dessutom en VR6 med 4x4 så är den väl ännu mer värd....
Men en besiktad vore mer ok helt klart.

Dock inte för så mycket mer pengar.....säg att han får 300 för det kostar väl SP =)

onk
2009-01-13, 21:39
Aaa precis.. Vill han inte bes. vill inte jag åka 100 mil för att kolla på skiten:D

Vi har nått härnere som heter Gotland, där saltar dom inte heller. Galet mkt fina bilar där.
Ska fasen flytta dit en vacker dag..

Ontopic igen då:D
Ang. Gotland: http://www.blocket.se/vi/19750837.htm?ca=19_s
Ser riktigt fin ut, om en lite fel stil. Men det kan ordnas..
Vanliga 5 dörrars är snygg den med.

onk
2009-01-13, 21:50
Hmm vr6.. 2,9.. En viss brun bil som inte är så äcklig...
Kanske en röd ist?

http://www.blocket.se/vi/18384190.htm?ca=19_s

Joda
2009-01-14, 09:28
Borde inte vara så mkt som skiljer. En kardan som går ut men den tar du väl bort hoppas jag..
Eller hur fasen funkar det när motorn sitter på tvären?


För att få ner lådan på en Vr6 syncro (även vissa andra syncro-modeller) måste man lossa en insexbult som sitter i centrum på fördelningslådans högra drivaxelutgång/medbringare. Har för mig att det är en 7mm insexnyckel man behöver. Den ska dessutom vara 20-25 cm lång. Man börjar med att knäcka bort locket i centrum på medbringaren. Långt långt därinne sitter insexbulten. Kan inte svära på om det är 6,7 eller 8mm insexnyckel man behöver.

Om man behöver plocka ner fördelninglådan eller ej det minns/vet jag inte. Kan kanske räcka med att lossa den lite grann emot motorblocket?.

Glöm alltså inte att köpa ett nytt täcklock till högerdrivaxelfläns/medbringare. Vid kamkedjebyte.

/Johan

Joda
2009-01-14, 09:37
Nja syncron är eg skitsamma.. Nu finns det dock bara variant och vr6 kombinerat med syncro.
Variant vill jag ha för att den ser trevlig ut och det är alltid bra med lite extra bagage.
Blir ju lite sleeper över det med:)

Har aldrig sett en 2,0 syncro, finns det ens? 1,8 vet jag..
Som sagt, syncro är inget nödvändigt och 2,0 fwd har jag väl kollat efter men den motorn har ju lika tråkig karaktär som 1,8an, om inte värre.
Visst den är piggare, men maxvrid vid 2600, hej varvillighet vart tog du vägen..

Har fått svar på den vita iaf. Verkar vara en vettig bil. Rostfri förutom två småfläckar på bakluckan ( som jag kan byta mot den som sitter på min nuvarande som är rostfri).

Ska bes denna månad, priset gick upp om han bes den.
Kamkedjan ej bytt..
I övrigt inget spec.

29k är inte så billigt för en i princip obes bil som behöver kedjeservice ganska snart...

Eller tänker jag som en gammal gubbe?

Denna: http://www.blocket.se/vi/19766878.htm?ca=16_s

är med största sannolikhet en 2,0 syncro. Brorsans Golf 3 2,0 Syncro var import. Är till 99% säker på att den inte såldes i sverige. I alla fall. Golf 2,0 Syncro har wire-lådan. Dvs bra mycket stabilare lådda än 1,8:an.

Vadå skit i samma om det är syncro eller ej?... Syncro är grymt skoj,bra,praktiskt...

Vad det gäller varvvilligheten?.. Passat Vr6 Syncro är en tung bil. Den behöer varvas för att gå ok. Jag har tröttnat lite på det. Det märks så väl att den motorn är optimerad för "höga" varv. Inte konstigt att man labbat vidare på VR-modellerna!! Fler ventiler, variabelt insug för bättre bottenvrid etc.
Man uppnår inte en låg bränsleförbrukning med en 2,9 liters motor som man måste varva. Det är bara att inse.. 2,9 liter ska ha luft och bränsle!!!!!!!! Vid höga varv går det åt mycket av de båda.

Att en Golf Vr6 FWD 2,8 går att köra ganska snålt, det betvivlar jag inte. Lättare bil, ingen 4wd..

Vill du ha en varvvillig motor ska du skaffa en bil med 1,6:a eller liknande. Den går billigt trots höga varv.

/Johan

Joda
2009-01-14, 09:51
Skriver ett inlägg till när jag ändå håller på :)

"Nyare" Passater behöver inte vara så dyra heller:
1,8 variant syncro -99:a
http://www.blocket.se/vi/18979297.htm?ca=16_s
Vr5 Variant syncro -99
http://www.blocket.se/vi/19130802.htm?ca=16_s

mfl.....

Har för mig att den gamla Vr5:an var betydligt sämre än den nyare med fler ventiler och variabelt insug.. En soppaslukare ska den visst varit.

Foffa här på forumet är ett säkert kort vad det gäller Vr5:orna

/Johan

R.Grönberg
2009-01-14, 18:19
http://www.blocket.se/vi/19830724.htm?ca=21_s nyutkommen igen.
Den har jag varit sugen på flera gånger.
Några jädra stora s4 bromsar fram har jag för mig och sedan rakskuren quaife låda. manligt=)

stefan683
2009-01-14, 22:36
Det var Ql att röra om i VR6 grytan....HaHa

Junfors
2009-01-14, 22:50
Mk3 16v är en ganska trevlig bil också, finns ju inte som kombi men ändå. Bara att komma och hämta vet du;).

onk
2009-01-22, 00:43
Ja tack du Junfors, men nej tack;)
Jag vill ha wagon..

Har hittat en nu som är ganska intressant. Den är importerad, frågan är bara från vart för den verkar desutom vara fri från avgaskrav:

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.


Sen var det en skum grej till. Den är nybes, men det står inte hur långt den har rullat på vv´s hemsida?
Enligt ägaren 21000 nånting.

Kan det bero på?

Manny
2009-01-22, 00:57
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.


Innebär bara att tillverkaren inte tar ansvar, samma trista regler som alla andra har. Står så på alla privatimporterade bilar.

onk
2009-01-22, 01:02
Aa ok. Då är den säkert från Tüskland iaf.
Frågan är då varför inte "vägmätarställning" var utskriven?

onk
2009-01-22, 19:44
Aa ok. Då är den säkert från Tüskland iaf.
Frågan är då varför inte "vägmätarställning" var utskriven?

Citerar mig själv:) Vägmätarställning är antg inte utskriven för att ombes är gjord på en verkstad och inte hos bilprovningen.
Skönt..
Nu är det bara att få tag på förra ägaren och höra så att glidskenorna verkligen är bytta..

onk
2009-06-13, 23:03
Ahhhhhhh va gött. Äntligen vr :)
Dock sitter den i en Jettatreakaross men det känns knappast negativt!

Lillen
2009-06-14, 00:06
Gött.
Har haft en sån jag med,
Faktiskt roligare bil en Golf VR6.
Bättre balans med "skuffen" hängandes där bak.

Färg?
Årsmodell?

onk
2009-06-14, 01:07
Riktigt go bil.. Känns som det är världens snabbaste bil efter att ha åkt 1,8 och 2l ett bra tag:)

Det är en vinröd 98a med endast en ägare innan mig:)

badtab
2009-06-14, 14:58
Aha, du köpte den i göteborg? Var sugen på den..


Beträffande soppaförbrukning på Vr6 syncro: Jag har en -97 Vr6 syncro variant, har kört den 3000 mil, mer eller mindre enbart blandad körning... Den drar stadigt kring 11,7/100km..

Känns rätt mkt, men den är så förbaskat rolig att köra, så det är värt det..:)

Joda
2009-06-14, 15:35
Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.

Det har du hittat på själv. Onödigt av dig tycker jag.

Min Passat VR6 syncro drog 1,15-1,3 liter/mil vid blandad körning. Vanligtvis så låg den på 1,22.

Jag plågade min bil ofta och länge. Körde absolut inte lugnt.

Som sagt räkna med att renovera kamkedjedrivningen, Byta termostathus, byta hjullager. Tung bil och små hjullager. Jag fick plana toppen på min pga ett "maskhål" ut mot en cylinder. Vet inte om det hör till vanligheterna?

Min bil hade gått 24000 mil när jag skrotade den pga krock. Viscokopplingen och växellådan/fördelningslådan funkade perfekt. Inga missljud.. samt att Viscokopplingen kopplade in blixtfort.

/Johan

onk
2009-06-14, 18:09
Yess var nere i götet och hämtade den.
Verkar inte dra så farligt, drog ur den några ggr på vägen hem + massa krypkörning genom västkustens turistfällor..
Underbart att dra den till 6k varv!
Fick i 18l på 24 mil innan jag drog över gränsen, vilket blir ca 0,75-0,8..
Lär väl kunna få den att dra mer iofs ;)

Kedjebyte ska göras ja, någon kunnig som gör det för skaplig peng?
Betalar bra så länge det blir riktigt gjort..

Lillen
2009-06-14, 20:13
Jag körde nog min på 0,73 som billigast.
Men det är faen svårt när gasfoten vill mer.

Snittet lär ligga en bra bit högre tyvärr.

Men kul och lagom bil "Gubb VR6:an".

razer
2009-06-14, 20:43
Kompisens VR6 med lite modifieringar(kammar, chip, extraktor, avgas) gick knappt 40mil på 55liter...

Barbapappa
2009-06-14, 21:07
Grattis till nye bilen onk! Projekttråd hoppas jag redan finns? ;-)