handdator

Visa fullständig version : Påfyllningsmängd R134a i Golf IV -01 ac system



mt4base
2009-01-08, 22:34
Jag ska fylla Acc:n i min Golf och jag behöver veta hur mycket gas det ska in i systemet. Det är helt tomt nu. Någon här som har nån länk till nån bra hemsida med den uppgiften eller kanske bara har uppgiften tillgänglig "bara så där"? Tacksam för hjälp!

[systemet är tomt eftersom pumpen är bytt, alltså har gasen inte läckt ut]

VWGolIV
2009-01-08, 22:41
R134 heter gasen...

mt4base
2009-01-08, 22:53
R134 heter gasen...

Tackar, då söker jag mängden R134 gas istället ;.)

Henrik.M
2009-01-08, 23:01
Står på klistermärket som sitter på frontplåten alt innanför motorhuven.
Ett svart´klistermärke med vit text.

Jag tror dock GOLF 4:an har 750g +/-50g

Kolla dock upp det för säkerhets skull.

Finn
2009-01-08, 23:13
Nu ska jag va petig å rätta lite. Gasen heter R134a ;)

mejlmansweden
2009-01-08, 23:14
Som i sin tur är en blandning av ....

Henrik.M
2009-01-08, 23:19
Som i sin tur är en blandning av ....

1,1,1,2-Tetrafluoroethane = C2H2F4 = Kol , Väte och Flour.

Något åt det hållet. ;-)

Finn
2009-01-08, 23:20
Gaah lite sent för sån fråga nu. Va ju ett tag sen man gick kursen men ska försöka mig på ett svar. Blir lite OT men nån får väl rensa i värsta fall. Tar en bred chansning å säger olika ädelgaser. Minns inte förkortningen å d å kommer inte ens ihåg om jag nånsin fick lära mig exakt va d va. Dom sa d säkert men d måste vart tidigt på morgonen lr nåt ;)

mt4base
2009-01-09, 07:04
Tack för svaren - en outsinlig ström av nyttig kunskap som vanligt - Tack Henrik, jag ska kolla om dekalen sitter kvar, så långt tänkte jag inte faktiskt. Jag tittade i instruktionsboken men där stod det inget mer än om märkesverkstad så min plan blir nog att ringa dem idag men jag antar att du är anställd av en märkesverkstad och därmed har ganska god koll.

Återigen tack.

Henrik.M
2009-01-09, 18:28
mt4base--> Hur gick det? *nyfiken*

mt4base
2009-01-09, 19:46
Jag ringde den lokala VAG handlaren här i byhåla men tyvärr var de inte direkt tillmötesgående. Den killen jag fick tala med i telefon var inte direkt inspirerad, han hade nog en dålig dag tyvärr. Jag ska försöka få systemet fyllt imorrn förmiddag, haken är att man ska akta sig för att överfylla systemet då man visst kan spränga både det ena och det andra om det blir för mycket gas i omlopp. Läste nånstans att kompressorn kan spricka av trycket. (osäker på sanningshalten i det påståendet) men det slipper man gärna när nu kompressorn väl är bytt.

[ser att nån vänlig själ (moderator?) har ändrat beteckningen på gasen i min rubrik - tack för det]

Henrik.M
2009-01-09, 19:54
Sitter säkerhetsventiler på kompressorn som löser ut vid för högt tryck , så sanningshalten är kanske "lite saltad".
Men man ska försöka undvika att överfylla för mycket.

Hittade du klisterdekalen på frontplåten & mindes jag rätt med mina 750 +/- 50g? =)

Din rubrik är ändrad.

mt4base
2009-01-09, 20:09
Har inte hunnit lyfta på locket och titta efter dekalen, ska kolla imorgon tänkte jag. Bra med säkerhetsventiler - då kanske man slipper ha sin kompressor i omloppsbana runt jorden ;.)

Cullberg
2009-01-09, 21:15
Risken är väl iofs att det finns en orsak till att det inte är någon gas kvar! Det vill säga att det troligtvis läcker någonstans, Så kan vara bra att ta i lite spårämne i gasen om det skulle läcka bara lite.

H a
2009-01-09, 21:15
R134a är ett köldmedium med väldigt lågt arbetstryck. Men det är nog inte omöjligt att kompressorn får vätskeslag om man överfyller.

Henrik.M
2009-01-09, 21:22
Risken är väl iofs att det finns en orsak till att det inte är någon gas kvar! Det vill säga att det troligtvis läcker någonstans, Så kan vara bra att ta i lite spårämne i gasen om det skulle läcka bara lite.

Läser man hela tråden så står det varför hans system är tomt på gas.

mickecorrado
2009-01-09, 21:35
Har du fyllt på med kompressor olja eller det är ingen ny kompressor. om det är en begagnad var den fylld med olja då?

Har du haft systemet öppet längre tid?

Glöm inte att vakumpumpa riktigt så du tömmer systemet på ev vatten/fukt.

mt4base
2009-01-09, 22:03
Hej
Det har varit öppet ett tag men vi ska köra vaccumsugning på systemet c:a en timme imorrn, det skulle räcka enligt killen som ska göra fyllningen. Jag vet att det är viktigt att suga tomt/torrt annars kan man tydligen få elaka problem med acc:n sen. Jag gjorde samma operation/förfarande på min Golf III GT special för några år sedan och det gick fint.

Kompressorn är en beg som gått c:a 5800mil och den var pluggad för att oljan inte skulle försvinna ur den. Vi tänkte därmed inte fylla på olja (egentligen är det väl en sorts glykol?) utan bara fylla gasen. Kompressorn är lite av en chansning men jag köpte den för vettiga pengar, en ny hade jag inte ekonomiska möjligheter att skaffa då en sådan kostar strax över 7500:- på VAG, det hade ju varit det bästa alternativet men är man fattig så är man, då får man gå den näst bästa vägen vilket jag tror detta kan bli.

Finn
2009-01-09, 22:33
Oljan är inte en sorts glykol så vitt jag vet iaf men det är av en speciell sort (PAG) och är till för just AC-system. Kan dock ha fel på den punkten :) Det som händer om du fyller för mycket gas är att du får sämre kyleffekt, låter fel men så e d.

Sen så har du två säkerhetssteg som gör att du inte ska kunna spränga systemet. Dels har du högtrycksventilen som löser ut vid ca. 30 bars tryck. Det den gör e att den slår ifrån magnetventilen på kompressorn så att den slutar pumpa.

Funkar inte högtrycksventilen så har du som Henrik säger en säkerhetsventil på kompressorn som jag inte riktigt minns vilket tryck dom brukar lösa ut vid men nånstans i bakhuvet så poppar 50 bar upp. Den har jag fått förklarat för mig att den hörs när den löser ut. Kan ju tänka dig själv smällen som blir vid det trycket :)

Sådär ja, fick man värma upp fingrarna lite på tangentbordet.

ypzilon
2009-01-09, 23:07
1,1,1,2-Tetrafluoroethane = C2H2F4 = Kol , Väte och Flour.

Något åt det hållet. ;-)

F3C-CH2F =)

Övrig info:
Utsläpp av 1kg R134a i atmosfären ger lika mkt bidrag till växthuseffekten som 1300kg CO2.
Bryts ner på ca 14 år i atmosfären och kommer förbjudas i nya bilar inom EU from 2011(?).

Inte speciellt giftig, men tyngre än luft, vilket gör att det kan bli dumt om man lägger sig under bilen och mekar efter att gas läckt ut.

Henrik.M
2009-01-09, 23:14
Kompressorn är en beg som gått c:a 5800mil och den var pluggad för att oljan inte skulle försvinna ur den. Vi tänkte därmed inte fylla på olja (egentligen är det väl en sorts glykol?) utan bara fylla gasen.

Några visomsord , som du får utnyttja på valfritt sätt.

När du vakumsuger systemet kommer du även att suga ur oljan.
MAO bör du även fylla på ny kompressor olja.
Sen om din gamla kompressor skurit , så bör du göra en genomsköljning av hela systemet samt byta torkfilter.

Snåla för f*n inte på den biten.......annars lär du ha en kompressor som snart är skrot pga av att den får i sig skiten som den gamla kompressorn lämnat efter sig.
Har du otur skrotar du även förångare och kondensor i samma pga av skiten som den gamla kompressorn ev lämnat efter sig i systemet.

mt4base
2009-01-09, 23:29
Hmm, tackar för visdomsorden.
Den gamla skar inte, den lät väldigt illa men den funkade bra men med missljud som var ganska irriterande. Hur fyller man på oljan efter vaccumsugningen?

Torkfilter ska bytas samtidigt vid fyllning tänkte jag eller när ska det bytas, tänkte det var onödigt att det satt på medan systemet var "öppet"?

Henrik.M
2009-01-10, 00:12
Hmm, tackar för visdomsorden.
Den gamla skar inte, den lät väldigt illa men den funkade bra men med missljud som var ganska irriterande. Hur fyller man på oljan efter vaccumsugningen?

Det finns flera sätt.

1:AC- Maskinen har inbyggd påfyllning för spårmedel och olja = den sköter det själv efter man programerat in det/de stegen.

2:Du får manuellt trycka i olja genom antigen/låg eller högtrycks anslutningen med en speciell injector.

ca 20ml (milliliter) olja ska du i med. (behövs ej mer)


Torkfilter ska bytas samtidigt vid fyllning tänkte jag eller när ska det bytas, tänkte det var onödigt att det satt på medan systemet var "öppet"?

Helt rätt tänkt , byt torkfiler , vakumsug , fyll olja , avsluta med gas.
Glöm inte att byta o-ringarna vid kompressoranslutningen och kring torkfiltret.