handdator

Visa fullständig version : CL till G60



superfly
2009-01-05, 19:56
tjena! har funderingar på att lägga i en g60 8v i min 1,8cl golf från 90.
och det skall besiktigas. Undrar om det är någon som gjort detta!
Provade att söka men jag hittade inget.
MVH Morten

Barbapappa
2009-01-05, 20:18
Det finns det säkert nån som har gjort, vad är det som det undras över?

De flesta gånger detta är på tapeten är det nån som tipsar om att köpa en G60 direkt i stället för att spara tid, pengar och arbete. ;-)

superfly
2009-01-05, 21:24
varför köpa hel fabrikat när man kan laga själv :P
Ne grejen är den att jag har min gamle golf som har en taskig motor i
och då tänkte jag att jag lika gärna lägga i nått roligare eftersom jag ändå måste byta. Planen från början var att jag skulle turbo konvertera org motorn men då känns g60 motorn som ett bättre alternativ.
undringar jag har nu är om man kan andvända bakaxeln som sitter på och bara byta axeltapparna till en som man kan ha skivbromsar på?

pekka kiiskilä
2009-01-05, 21:37
Det kostar en del tyvär o du behöver en hel del prylar för att det ska funka om du ska regga den= Motor+låda, bromsar runtom, krängningshämnarna, fjäderben, orginal avgas, elsystemet som styr motorn mm och allt ska komma från donatorbilen tillex golf G60 och det roligaste av allt är komponentkontroll på en vag verkstad samt en reggning efter godtjänd komponentkontroll,

Mike
2009-01-06, 03:08
Så någon har samma galna idé som mig, nice :)

Jag bygger också på en så kallad "cl60"

Jag hade en 1.6l förknasar motor innan bytet. Kan varna innan att det är en del som måste bytas och en del pengar som skall spenderas.

Lättaste är att ta hela framvagnen ifrån en Corrado G60 eller Golf G60.

Då får du Motor, låda, spakställ mm.
Jag sket i insprutet då jag bygger eget med hjälp utav MegaSquirt.

Så fråga på om du undrar nått :)

ang bakaxeln, så kan du änvända din gammla, bara att ta nav ifrån en Golf eller Passat. Du behöver en bromsreduseringsventil också, annars blir det piruett när du bromsar ;)

Barbapappa
2009-01-06, 11:52
Jag sket i insprutet då jag bygger eget med hjälp utav MegaSquirt.Hur går detta då när bilen ska genom komponentkontrollen som Pekka skriver?

Jugo
2009-01-06, 12:04
Bilen ska byggas om till en original golf g60 om det ska kunna godkännas. Man ska ta kontakt med Nils-Erik Karlsson på huvudkontoret i Södertälje så skickar han en lista hem till dig på saker du behöver byta.

Man ska ange vad man har för bil så att han kan göra en lista.

När du sen är klar så ska bilen in på VAG för komponentkontroll.Efter en godkänd komponentkontroll får du ett intyg från VAG att dom har godkännt fordonet. Sen är det bara att kontakta SBP och boka in regbesiktning. Då ska du ha intyget med dig.

pekka kiiskilä
2009-01-06, 13:46
Intyget som vag skickar kostar en tusenlapp att hämta ut och sedan är det löpande timmpeng på vag.

Mike
2009-01-06, 17:09
Hur går detta då när bilen ska genom komponentkontrollen som Pekka skriver?

Det är bara jobbigt att hålla på med sånt, jag reggar den som ombyggt fordon i och med att hela bromssystemet är bytt.

Alltså blir det en vanlig 1.8l golf med skivor runt om, för kompressorn tar jag bort innan bes. Jag har ju fördelen med att gammla motorn inte hade kat, men nya har det så det ger en del fördelar.

superfly
2009-01-06, 22:11
Hade tänkt att regga den som ombyggt fordon glömde bara skriva det! visste inte ens att man kunde regga om till "riktig g60". Skall formulera mig bättre nästa gång

Mike du har tänkt precis som jag hade i min grund tanke med MS och skivbromsar och sånt, men jag hade tänkt mig en turbo istället! hur långt har du kommit med ditt projekt? har du bilder och fler tips innan jag börjar MVH Morten

Mike
2009-01-07, 02:46
Hade tänkt att regga den som ombyggt fordon glömde bara skriva det! visste inte ens att man kunde regga om till "riktig g60". Skall formulera mig bättre nästa gång

Mike du har tänkt precis som jag hade i min grund tanke med MS och skivbromsar och sånt, men jag hade tänkt mig en turbo istället! hur långt har du kommit med ditt projekt? har du bilder och fler tips innan jag börjar MVH Morten

Finns inte så många bilder, här är några från i höstas.

http://i157.photobucket.com/albums/t49/Owzer/dadad.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t49/Owzer/nastan1.jpg

Några tips jag kan ge dig är:

Motortvätta bilen innan du börjar riva, är 100ggr trevligare att böka i ett rent motorrum.

Innan du börjar koppla ur alla kontakter så märk upp vart allt går, det är inte så många kablar att hålla reda på, men bästa är att märka upp.

Lägg alla bultar och skruvar i lådor (är du super seriös så märk upp lådorna). Jag lade mina på golvet.....hälften är borta nu :(

När gammla spisen är urplockad så passa på att tvätta bort den sista smutsen och fixa all rost (eller som mig, lacka om hela motorrummet.)

Skall du bygga med turbo eller kompressor? Tänk på att det är trångt som satan bakom motorn.

Fråga på om det är nått.

//Mike

ovredsson84
2009-01-07, 03:41
Det är bara jobbigt att hålla på med sånt, jag reggar den som ombyggt fordon i och med att hela bromssystemet är bytt.

Alltså blir det en vanlig 1.8l golf med skivor runt om, för kompressorn tar jag bort innan bes. Jag har ju fördelen med att gammla motorn inte hade kat, men nya har det så det ger en del fördelar.


Hur går det den dagen du krockar eller dylikt så försäkrings bolag blir inblandat?

Har för mig att man får ut nada om den inte e godkänd på sbp med turbo/kompressor..

Vet att det många som inte bryr sig om den detaljen men..

Inte kul den dagen du blir på körd och det e den andres fel.. för du åker på det om man inte kör godkänd bil.. Inte skoj att stå och betala en annas självrisk och sen inte få något på ens egna bil..

Det e vad jag har fått för mig som gäller ang det, men kan ha fel..

Sen palla skruva ner och sen ihop för max 30 min bes.. =P

Tja det var väl vad jag vill ha sagt och tycker..

Sn00k
2009-01-07, 05:36
i det fall annan person manglar din bil så gäller dennes trafikförsäkring.. trafikförsäkringen gäller alltid för alla fordon som enligt lag ska ha en sådan, oavsett modifikationer.
sålänge fordonet är påställt så ska det vara omöjligt att inte ha en sådan.
kör du in i nån täcker din trafikförsäkring den andres skador, dock kan det blir lite diskussioner om din del/hel försäkring, om du har sådan dvs. hurvida den täcker skadorna på egna bilen när den i värsta fall kan anses som trafikfara och är ändrad sedan besiktningen.

Mike
2009-01-07, 08:50
Hur går det den dagen du krockar eller dylikt så försäkrings bolag blir inblandat?

Har för mig att man får ut nada om den inte e godkänd på sbp med turbo/kompressor..

Vet att det många som inte bryr sig om den detaljen men..

Inte kul den dagen du blir på körd och det e den andres fel.. för du åker på det om man inte kör godkänd bil.. Inte skoj att stå och betala en annas självrisk och sen inte få något på ens egna bil..

Det e vad jag har fått för mig som gäller ang det, men kan ha fel..

Sen palla skruva ner och sen ihop för max 30 min bes.. =P

Tja det var väl vad jag vill ha sagt och tycker..

On någon öppnar huven och pekar på kompressorn drar jag bara klassikern:
-Det är inte min :D

Skämt åsido så kanske jag reggar den med kompressor, det svåra är bara det att man måste ha alla komponenter till motorn. Kolfilter, tomgångsmotor, G-lader mm. Ingen av dessa har jag.

Jag kör min så simpelt som möjligt, mindre som kan strula.

superfly
2009-01-08, 22:23
har du bytt bromsar och sånt så spelar det väl ingen roll om du har kompressorn på om bromsarna motsvarar hästkrafterna när du besiktigar den som ombyggt fordon?!
du behöver däremot inte köra in med laddet på max ;)

superfly
2009-01-08, 22:33
tror att det blir turbo känns så dyrt med kompressor om nått skulle paja!! jag får väl massera om torpeden lite så jag får plats med en liten snurra.
men som sagt skall ju ha tag på en motor först, den skall gås igenom grundligt
innan jag sätter den i bilen, det skall balanseras och det skall viktas och portas osv osv.