handdator

Visa fullständig version : Problem:VW Lupo 1,4 16v -00 vevhusventilation



62 Ragtop
2009-01-05, 19:22
Hej (mitt första inlägg här!)

Är relativt nybliven ägare till en VW Lupo 1,4 16v -00. Råkade ut för ett missöde i helgen som efter lite forskning kan ha att göra med frusen vevhusventilation (bilen har stått still under Jul-och-nyårshelgerna - och tempen har pendlat ganska så friskt där bilen stått!).

Skulle ut på ett litet ärende och strax så började oljetryckslampan blinka och "summra". Var precis i närheten av en mack så fort av vägen, men hann inte riktigt ända fram förrens bilen bara "dog". Inga missljud, inget knack eller något som lät oroväckande då, utan den bara dog och ville inte starta.

Kollade oljan och den var lite låg, under markeringarna, dock så var det olja på stickan. Toppade upp med lite olja och den steg till rätt nivå ganska fort, dock så vägrar den att starta. Sambon kom förbi med "familjebilen" och vi testade med startkablar men då skorrade den lilla Lupon elakt så det fick bli bogsering hem.

Kollade sedan lite noggrannare i motorutrymmer och kunde då se att det läckt olja kring vevhuset, lite kring stickan och i närområdet.

Gjorde ett sista startförsök och då pös det till och det kom lite rök från vevhuset och luktade lite bränt.

Nu har jag förstått att dessa motorer lider lite av s k "frusen" vevhusventilation, speciellt när kvicksilvret sjunker och den stått ett tag och kondensen inte hinner försvinna.

Jag har direkt målat faan på väggen och tror dessvärre att det inte räcker med att bara rengöra vevhusventilation och "dränera" bilen på olja rätt väg, utan mina farhågor är att kolvringar är bortblåsta, kompet är putsväck och kanske vev/ramlager fått stryck (trots den korta sträckan).

Finns det någon som har några mer erfarenheter kring detta? Eller vad tror ni? Är jag för pessimisstisk eller är det en "utbytesmotor" som väntar min plånbok?

I så fall, vilken är motorkoden jag ska leta efter (är ute på jobb och bilen är dessvärre 42mil söderut för stunden).

Såg att bl a VEGE jobbar med utbytesmotorer, både "fabriksnya" och "begagnade", hittade även en Kvarnby Bilskrot som verkade stora inom vårt märke...

Erfarenheter eller tips emottages tacksamt!

F ö så har bilen funkat klockrent under den korta (ca 2mån) ägo-perioden! :-)

mvh

Finn
2009-01-06, 00:26
Det som brukar hända när vevhusventilationen fryser på detta bilar e att ena kamaxeln skär som i sin följd gör att klacken som låser drevet på axeln går av. Alltså står ena kamaxeln still även fast resten snurrar. Ta av kamremskåpan å bänd lite på d kamdrevet som drivs av den långa kamremmen. Har för mig d e insugsaxeln som går men ska inte svära på d. E lite trött nu å så har jag inte gjort detta på ett år lr två :P

Summan av d hela brukar bli en ny kamaxel, ventilkåpa (kamaxeln sitter i den), lite nya ventiler å så en komplett kamremssats å allt va d innebär eftersom skiten ändå e nere :)

Den stora frågan e om motorn lät komplös i dina sista startförsök? Isåfall kan du nästan räkna me d ovanstående.

Mini_me
2009-01-06, 10:08
Det är insugs kammen som fryser.

Kolla med VW om det inte finns nå goodwill på detta (jo trots att den är så gammal).

Barbapappa
2009-01-06, 10:56
Längesen man hörde nåt om detta nu. Skumt att det bara händer vissa bilar, finns ju ändå rätt många 1,4or som rullar även vintertid.

Finn
2009-01-06, 11:32
Längesen man hörde nåt om detta nu. Skumt att det bara händer vissa bilar, finns ju ändå rätt många 1,4or som rullar även vintertid.

Ja d va ju för nån vinter sen då dom kom på rullande band typ. Men nu verkar d ju stannat av, märkligt.

62 Ragtop
2009-01-06, 12:18
Hej,

Tack för svaren och tipsen på vad man ska kolla upp!

Dessvärre så är mitt garage fullt med en annan bil och prylar, så någon vidare felsökning hann jag inte med i Söndagskväll. Hade ingen lust att stå ute i -10gr kyla och riva i bitarna.

Direkt när den dog och vid de första startförsöken så lät den tämligen "komplös" som man så säger. Vilket fått mig att tro att den tryckt olja förbi kolvringar och in i cylindrarna och på andra ställen i motorn.

Sen började den skorra elakt och då avbröt vi startförsöken.

Vid sista startförsöket senare på kvällen så lät det iaf som det fanns lite "tryck" i motorn (komp) men det låter jag vara osagt.

Bilen står hos en "oberoende" verkstad nu iaf. Får se vad de hittar.

Jo, jag har kunnat läsa mig till, dock väldigt sparsamt med info, om att det tidigare var ganska vanligt med frusen vevhusventilation på dessa motorer och att VAG återkallade en hel del Golf, Polo, Lupo och byggde om ventilationen (antar jag?) och sedan gick ut med garantiutfästelser (10 år). Men jag skulle gärna vilja veta mer exakt vad detta innebär. Jag har ingen aning om just min bil blivit åtgärdad (den har hunnit passera en antal ägare, och även om den verkar vara väl-servad så har jag inte kunnat hitta några anteckningar om just någon dylik åtgärd). Har ju en fru som är smålänning så varje krona man kan spara eller ta på GW eller garantier, vore ju positivt...

Har inte varit i kontakt med mitt FB än heller (bilen är helförsäkrad).

Sen är väl frågan om det är värt att renovera efter ett dylikt "haveri" eller om det är mer ekonomiskt att gå på en "utbytesmotor" direkt. Fick som svar från Kvarnby bl a, att en likvärdig motor (ålder och miltal) (fast fungerade *host*) gick lös på cirkus 8papp - vilket jag tror att en renovering med delar och arbete snabbt kan komma upp i.

Nåväl, jag får avvakta och se vad domen blir! Återkommer i ärende om det är av intresse. :-)

Om någon har andra tips i ärendet så dela gärna med er!

mvh

Norpan
2009-01-07, 01:01
Min Lupo havererade totalt när avgas kammen stannade, iaf så kroknade
alla 8 avgasventilerna. Men det uppkomm pga att nån inte bytt lilla kamremmen och den blev tandlös...

På min bil så sitter det en extra eftermonterad vevhusförvärmning på slangen
från vevhusets oljefälla till luftburken, detta är ombyggt på VAG men
då jag jobbar på VAG-verkstad så har jag aldrig sett att det är nån typ
av GW på sånna här saker utan de flesta motorbyten går vi försäkringar på
kundens bekostnad.
Sen är bilen en 00:a och garantin som fanns är puts väck.
GW brukar ha som krav att bilen är servad hos VAG och att det har varit
många problem för kunden eller liknande, det är trots allt goodwill, den goda viljan att hjälpa kunden med problemet.
GW är som sagt inget man kan kräva av VAG skulle jag tro.

Mini_me
2009-01-07, 05:54
=) Jobbar oxå (tyvärr) på VAG.

GW kanske var fel ord (även om jag dock inte sa att han skulle kräva GW) men många av dessa ras gick på garanti (förlängd) iom att detta var ett ganska jobbigt problem för VAG.
Men du har rätt..GW är nåt vi kan erbjuda om "man känner för det" men är inget tvång.

Men hur som helst så löser sig det nog (via cash , FB eller VAG).

62 Ragtop
2009-01-07, 09:52
hej igen,

Pratade med min kära sambo igår kväll, som fått lite andrahandsinfo via svärfär. Verksta'n hade börjat kika så smått på bilen och det var tydligen "något som inte snurrade..." :-/

Så det känns ju onekligen som att (insugs) kammen gett upp i enlighet vad ni beskriver.

Kamrem skall ju vara bytt, men som alltid så blir man ju orolig att man gjort ett "snålbyte" och struntat i lilla remmen, struntat i spännrullar etc. Vilket gör hela jobbet "ogjort".

Angående GW hos VAG så är det inget jag ser som någon stor förhoppning i detta fall. Det hade varit annorlunda om jag vore enda ägaren, hade full koll på servicehistorik, trogen VAG kund etc då had jag kunnat spela besvärlig kund ett tag. Nu får det nog lösas via egen plånka alternativt kontakta mitt FB och höra vad de säger om detta.

Enda möjligheten att gå via VAG och någon form av GW eller garanti skulle väl vara om denna bil/motor just fått vevhusventilationen ombyggd (då skulle ju en förlängd motorgaranti utgå...!?). Ska ärligt erkänna att jag inte kollade vevhusventilationen med lupp när jag lyfte på huven sent i Söndagskväll.

Fick ett svar på ett annat forum, från en med en Polo, där VAG hade kopplat in en värmare på vevhusventilationen (via en enkel säkring) - tydligen en "eftermarknads-fix" för att undvika den här typen av problem.

Men befinner mig fortfarande i tankar om att det vore "bättre" att byta hela motorn mot en "utbytes". Ska nog slå en signal till VEGE och Kvarnby och se vad de säger... Skulle kännas lite tryggare att möjligen få 1-2års "garanti" på en "ny" motor, än att bara byta insugskam, insugsventiler, kamremmar etc men fortfarande vara orolig om kolvar, lager och vev tagit stryk och vänta på nästa "ras".

Att det löser sig är jag tämligen säker på, handlar ju bara om pengar! Frågan är mest hur mycket som skall spenderas och hur mycket av mina... ;-)

Åsikter tas gärna emot! :-)

Tack återigen!


Edit: När jag ändå har VAG anställda på tråden (om ni ursäktar! :-))...

Vad är gängse pris (delar och arbete - gärna separerat) för att byta låt oss säga insugskam, insugsventiler, kamremmar, rullar etc. Om vi leker med tanken att detta är vad som behövs repareras för att "återställa" bilen till körbart skick? Vore lite kul att veta vilka pengar vi pratar om (vet ganska väl vad en trimm-kamm till en Typ1:a kostar - men är helt nollställd vad gäller nya VWs...). Får en känsla att det är arbetet som kostar lejonparten...

Tack tack



mvh

Mini_me
2009-01-07, 10:11
Lilla kamremmen har rensat kugg iom att en kammen har stannat men allt annat har snurrat.Dvs en helt ny rem hade oxå blivit rensad.

Jo allså kan du inte få detta på försäkringen kanske det är "lättare" att bara byta motor.
Dock brukar ej botten delen skadas av detta utan det är bara oljekanalerna till just insugs kammen som fryser igen.

Ang. uppvärmningen så är det bara en liten grej man sätter på slangen till vevhus.vent. som kopplas in med en vanlig säkring.
Detta gjordes på massa bilar.

Du ser lätt om du har denna iom att den sitter på den slangen som går från , luftburken? , när en bit.
Sitter det ingen plast grej med en kontakt och sladd till sig så saknar du detta.

GW i ditt fall är nog bara att glömma tyvärr iom det du skriver.

Du har PM.

Bengan.U
2009-01-09, 22:39
Hej.

Någon som har en bild motsv
på denna "ödestigra" slang ?
Skulle vara bra att få se hur det ser ut med/utan
värmaren på vevhusvent.slangen.

MVH/Bengan.U

Gullideckel
2009-01-09, 23:01
Maskinskadegarantin från försäkringsbolag brukar väl vara 8000 eller 10 000 mil alt. 6 eller 8 år och de som först uppnås gäller.

Så har de varit på dom bolag jag har haft men om något bolag har generösare regler skulle de vara bra att veta så man kan byta!

Finn
2009-01-09, 23:04
D e två anslutningar för vevhusventilationen på luftburken. En i varje ända av den, den ena kommer nerifrån på höger sida av motorn och den andra går ner under motorkåpan, genom den å sen till oljepåfyllningen. D e slangen som kommer nerifrån som värmaren sitter på.

Kan ju tilläggas att d kan rasa även fast detta e gjort men risken minskar väl.

62 Ragtop
2009-01-12, 11:47
Hej igen,

Har pratat med mitt FB. Som gullideckel säger... normala är ju att det finns begränsningar, både i ålder och miltal när det gäller maskindelen. Så var det även hos mitt FB (Vesta) givetvis. Mitt försäkringsbrev var dock lite kryptiskt formulerat (och Vesta ursäktade sig - men vad hjälper det... är ju tegelstenen "bakom" - som man måste be dem skicka, som gäller!), fanns två självrisker beroende på om miltalet var under 80k km eller över 80k km, det gav mig lite förhoppning om att den övre gränsen var en längre bit förbi 80k km (med en hög självrisk dock!), då detta inte var specat i försäkringsbrevet. men icke...

Mao, max 10'000 mil, max 8år gammal.

Ringde även VAG, men det lät inte så förhoppningsfullt. Har förstått att någon form av GW inte skulle täcka mycket...

Så för att komma vidare och få ordning på bilen och inte släpa den från en verkstad till en annan, så får den nog repareras på den verkstad där den står, hoppas på att "kontakter in i verkstaden" kan ge lite rabatt. Har bett om mer felsökning (lyfta toppen, inspektera kolvarna bl a), så får vi se vad kostnadsförslaget säger...

Känns som att det kan bli dyrt! :-(

mvh

lupo1.4tdi
2014-10-03, 10:29
Hej,
Lyfter denna tråd med en fråga: drabbas även dieselmotorerna av fenomenet med frusen vevhusventilation?
Jag har skaffat en Lupo med 1.4 tdi-motorn, och om även dessa motorer ligger i riskzonen känns det ju smart att installera en värmare innan vintern. Om det nu går även på dessa motorer?