handdator

Visa fullständig version : passat vr6 91a som donatorbil till golf 2.



xciso
2009-01-05, 13:52
Tja.
Jag går i tankarna om att stoppa i en vr6 motor i min golf 2 gti 16v -87

Har hittat en passat till rätt peng som jag funderar på att köpa som donator.
Vet att mycket från golf 3 passar, men frågan är nu om allt passar från en passat från -91.
Är det samma grejer som sitter i passat vr6 som golf 3 vr6?
Tänker främst på fram/bakvagn, motor, låda, bromsar, inredning etc.
Tack på förhand!

D.E
2009-01-05, 14:23
Nej...

Stolarna passar inte (Golf 3-fästen)
Fram/bakvagn passar inte
Bromsarna bak passar och bromsarna fram går att få på med adapter (lite större skivor)
Motor så måste du nog skaffa en balk från en Corrado/Golf VR6
Lådan så måste du bygga om pga det är en vajerstyrd låda, inte stag som på Golf 2

Rätta mig om jag har fel.

xciso
2009-01-05, 14:36
Har sett att många har stoppat i vr6 motorn i mkII.
Så det är kanske inget bra köp att köpa en passat som donatorbil.
Är det bättre med en golf 3 vr6?

Har ju hittat en passat som verkat bra annars, men man vill ju kolla upp lite innan man börjar leka..

D.E
2009-01-05, 14:39
Ja, Golf och Corrado VR6 är bättre. Hittar du en Corrado så passar även stolarna. Både Golf och Corrado VR6 har hjulupphängningar som passar på din tvåa också men breddar spårvidden lite.

xciso
2009-01-05, 14:51
Så från en passat är det alltså inte så mycket som passar..
Är det värt besväret med en sån om man får den för en bra peng?

pekka kiiskilä
2009-01-05, 15:00
Är motorn och lådan ok så kan det vara ett bra köp och sedan kan du leta upp en golf donator utan motor och låda för resten som behövs.

Marcus
2009-01-06, 11:53
Det borde väl vara samma låda till Golf och Passat VR6?

xciso
2009-01-06, 13:09
Jag har hittat en golf vr6 som jag funderar på att köpa som donator istället.
Verkar vara smidigare, då de mesta verkar passa.

Sen är ju frågan om man ska ha den som donator, eller om man ska svika mk2 för mk3 istället.

Vad tycker ni?
Fördelar & nackdelar med mk2 vs mk3.

Manny
2009-01-06, 13:10
Stora fördelen med mk3 e ju att du slipper besiktningen (inte den årliga).

D.E
2009-01-06, 13:35
Tvåan blir snabbare. :) Och så är det ganska ovanligt i Sverige.

Manny
2009-01-06, 13:52
Nej...

Stolarna passar inte (Golf 3-fästen)
Fram/bakvagn passar inte
Bromsarna bak passar och bromsarna fram går att få på med adapter (lite större skivor)
Motor så måste du nog skaffa en balk från en Corrado/Golf VR6
Lådan så måste du bygga om pga det är en vajerstyrd låda, inte stag som på Golf 2

Rätta mig om jag har fel.

Stolar passar om du svetsar om det ena benet på dom. Om det nu verkligen är "mk3 fästen".

Bakvagnen passar troligen inte.

Axeltappen bak lär passa på din bakaxel (bromsar)

Jag vill minnas att passaten har samma konstruktion av framvagn (balken) som golf mk2 och mk3 (förutom längden på bärarmar och spindeleden), tar du hela paketet (balkar, motor, låda, bromsar, bärarmar etc) så bör det fungera.

Vad ska du ha adapter till?

Bygg inte om lådan, ta spakstället från passaten. Finns mk2 med vajerlåda med.


Tvåan blir snabbare. :) Och så är det ganska ovanligt i Sverige.

Jag känner till två st som är reggade o klara iaf :P. Varav en till salu.

Manny
2009-01-06, 14:10
Räkna med att du måste regga som ombyggt fordon för att kunna besiktiga med VR6 i en golf mk2. Kontakta SFRO isåfall.

razer
2009-01-06, 15:55
Är ni helt säkra på att bakvagnen inte passar, jag har för mig att corrado fick passatens bakaxel nämligen...

Framvagnsbalken vet jag inte hur det är med...

R.Grönberg
2009-01-06, 16:04
framvagnen passar från passat. och åk med golfens länkarmar mm och du slipper krabb och har kvar dina 4*100.
motor/låda är samma som golfen.
Elen har jag för mig passade hyffsat från en passat till en nyare golf mk2

xciso
2009-01-06, 16:42
Hur ska ni ha det nu killar..
Vad är det som passar från passaten?
Det viktigaste är att allt som rör motor, låda, fram/bakvagn stämmer.

Jag har hittat en passat vr6 -91 som finns ca 10mil ifrån mig.
Sen har jag hittat en golf 3 vr6 -92 som finns ca 30mil ifrån mig.

Så frågan är vilken man ska ta som donatorbil?
Nu börjar ni ju säga att grejerna från passat funkar,
och då låter det ju mer lockande att åka 10 istället för 30mil.

Så kom igen nu.
Vilken är bäst som donator?
Givetvis är det kul om man kan få in eventuella stolar och sånt oxå, men det är ej ett krav.
Fälgarna jag ska ha på är redan 5 bult så navet ska ändå bytas..

Manny
2009-01-06, 17:36
Är ni helt säkra på att bakvagnen inte passar,

Nej, absolut inte. Men naven går säkerligen att flytta över.


Hur ska ni ha det nu killar..

Lita inte på allt som skrivs. Du får forska själv med, eller köra trial and error helt enkelt.

R.Grönberg
2009-01-06, 18:25
måste väl gå att kolla artikelnummer på grejerna typ? har för mig att jag hade passat framvagn på min goffe

Lillen
2009-01-06, 20:08
Olika art.nr för de olika bilmodellerna!

Micke_mk1
2009-01-06, 20:51
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1532356

Där finns nog all info du behöver

Mvh
Micke

mk1-turbo
2009-01-06, 22:03
ja hadde då en passat balk på min gammla corre!!

D.E
2009-01-06, 23:08
ja hadde då en passat balk på min gammla corre!!

Är Corrado = Golf 2?? Det var ju en Golf han frågade om. :)


Jag vill minnas att passaten har samma konstruktion av framvagn (balken) som golf mk2 och mk3 (förutom längden på bärarmar och spindeleden), tar du hela paketet (balkar, motor, låda, bromsar, bärarmar etc) så bör det fungera.

Tror inte balken är samma. Har en Passatbalk liggandes på gården och jag rev nyligen isär en GTI -88 och Passatbalken verkade större.


Vad ska du ha adapter till?

239mm vs 256mm skivor fram, lär väl behöva en adapter på okhållaren? Iofs navet kanske passar rakt på.


Jag känner till två st som är reggade o klara iaf :P. Varav en till salu.

Två stycken är inte direkt jättemånga om du ser till hur många ombyggda Golf 2 det finns som har GTI 8v/16v eller slöare. ;)

Lillen
2009-01-06, 23:19
239mm vs 256mm skivor fram, lär väl behöva en adapter på okhållaren? Iofs navet kanske passar rakt på.

Är ju inte ens samma nav på 239 & 256mm bromsar!
Svammel!

Manny
2009-01-06, 23:19
Är Corrado = Golf 2?? Det var ju en Golf han frågade om. :)

Vilka bilar delar chassikonstruktion, så säg?



Tror inte balken är samma. Har en Passatbalk liggandes på gården och jag rev nyligen isär en GTI -88 och Passatbalken verkade större.

Tror? Verkade? Hmmm...



239mm vs 256mm skivor fram, lär väl behöva en adapter på okhållaren? Iofs navet kanske passar rakt på.

239mm har ingen lös ok hållare. Hela spindeln måste bytas. Vet du väl :P.



Två stycken är inte direkt jättemånga om du ser till hur många ombyggda Golf 2 det finns som har GTI 8v/16v eller slöare. ;)

Menade inte att det var många heller. :D

Lillen
2009-01-06, 23:20
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1532356
Där finns nog all info du behöver

Det mesta finns redan här med!

Lillen
2009-01-06, 23:22
Tror inte balken är samma. Har en Passatbalk liggandes på gården och jag rev nyligen isär en GTI -88 och Passatbalken verkade större.


Tror? Verkade? Hmmm...

Håller med manny.
Tro är att inte veta.

Drar till med en "Rolle": HUR långt är ett snöre =)

D.E
2009-01-06, 23:22
Jag ska vara tyst nu.

Lillen
2009-01-06, 23:23
Tvåan blir snabbare. :) Och så är det ganska ovanligt i Sverige.

NÄR det inte svänger ja.

Henrik.M
2009-01-06, 23:34
Drar till med en "Rolle": HUR långt är ett snöre =)

Eller den ännu mer klassiska : Jag vill också röka av det du just rökt. :-)

Marcus
2009-01-06, 23:40
Jag hade nog satsat på en Golf 3:a med låg vikt. Visst är generation 2 en riktigt härlig bil, men ska bilen användas till något annat än att köra på strippen så hade jag nog ändå valt 3:an. Känns som att den är rejält mycket modernare och den tuffare framvagnen, den högre vridstyvheten med mera måste väl ha någon fördel, någonstans... Saknar mina gamla Golf 3:or ibland, så oerhört moderna för sin tid och raka och ärliga i sitt uppträdande samtidigt som de inte bangar för vilken semesterresa som helst, i princip :)

OT: När får man se den första fina Golf 3:an med VWs 1,8 turbo 20V ? :)

Marcus
2009-01-06, 23:51
Eller den ännu mer klassiska : Jag vill också röka av det du just rökt. :-)

Jag tror du kan bli den nya Rolle ;)

Lillen
2009-01-06, 23:54
Drar till med en "Rolle": HUR långt är ett snöre =)


Eller den ännu mer klassiska : Jag vill också röka av det du just rökt. :-)

=)

Klassiker.
Retatmånga med sanningen Rolle.
Även mig.

Saknad här så de blev nån ordning!

Henrik.M
2009-01-07, 00:03
Rolle hade/har mycket kunskap och klassiska "one liners".
Nog om mannen , myten , legenden.

Åter till tråden.

Lillen
2009-01-07, 00:07
Det har inte skrivits ännu så då skriver jag SÖK.
Sedan kollar du själv upp fakta och frågar om det du inte fattar.
Sedan efter det så frågar du om alternativ så får du nog hjälp.

Bara att gissa blir man inte klokare på så är det iaf!

Jag och alla andra har redan provat att gissa , det är inget att hålla på med!

xciso
2009-01-07, 07:12
Självklart kan jag köpa passaten och prova mig fram, men det är ju inte så kul att köpa grisen i säcken. Köpa en bil och ta motor och låda och sedan ändå behöva köpa till en massa delar. Vill väl som alla andra, helst få allt serverat på silverfat.

Har i alla fall bestämt mig för att ha kvar 2an.
Frågan kvarstår dock om man ska prova att köpa passaten och se vad som passar.
Eller åka 30mil och inhandla en 3a som allt ska passa ifrån.

Lillen
2009-01-07, 10:20
Finns massor skrivet om Pluschassiet och G60-chassiet.

gnytt
2009-01-31, 02:35
intressant det här, fick en liten gratis annonsering av thor, tack=) Den bilen är såld=)

Håller också på att bygga en golf 2 vr6 till, en sak jag kan säga med en gång är att ska du ta någon främre motorbalk till ditt bygge där du kan använda golf mk3 (vr6) motorkuddar ska du köra på corrado vr6, passar rakt på,golf 3ans passar inte alls.

Litade för mycket på vissa förståsigpåare i dessa forum som sa att även den balken passar från golf vr6 men shi fick jag när jag bytt bussningar och renoverat både framvagn och främre motorbalk.


Om du fortfarande är intresserad kan jag lämna besked på hur framvagnen från golf vr6 passar imorgon, den är klar och jag hoppas verkligen den passar, annars får man väll renovera upp en corrado vr6 framvagn, corradon är i princip samma grundrecept rörande bottendel som golf 2

Mvh/ Kibbe

gnytt
2009-01-31, 18:23
Okej, då kan jag tillägga att framvagnen från golf vr6 passar rakt på i alla fall, var ju skönt, slapp man modifiera den eller köpa ny...

Lillen
2009-01-31, 21:27
Vågar man fråga vad som inte passade på Golf VR6 balken?
Monterade en Mk III 16V balk på min Jetta när jag testade.

EDIT: läste nu i sista posten.... Kibbe hade alltså ingen koll =)

gnytt
2009-01-31, 22:44
Altså främre motorbalk från golf 3an går som en V i ändarna där man fäster bultarna upp i balkarna och 2 av hålen kommer utanför balkarna på golf 2 så går ej att fästa, golf 2ans främre motorbalk passar inte motorfästet från golf 3 (dli-tekniks) i alla fall men därimot corrado vr6,ans främre motorbalk (där kylaren sitter) passar i golf 2ans original bulthål. Men hela framvagnen från golf 3 vr6 passar rakt på med bultar, länkarmar osv

Eftersom det är testat tänkte jag kanske det kunde vara till hjälp för någon.

Var har jag noll koll?

Manny
2009-01-31, 22:47
Jag trodde du menade hela framvagnsbalken hela tiden. Blev förvirrad.

gnytt
2009-02-01, 03:37
Okej, nu är jag med på noterna=) Dålig förklaring av mig då, sorry. Tänkte se när jag är klar med bilen och den är reggad om jag kan pynta ner en lista på exakta delar jag använt och vad jag har fått modifiera (om där är något) sen finns det kanske fler delar som passar men det kunde ju varit som en mall eller inköpslista om någon skulle vilja bygga om, kan bara säga att denna månad har jag sparkat iväg nästan 40000:- på delar till henne men då har jag köpt mycket nytt.

Mvh/ Kibbe

Lillen
2009-02-02, 18:10
Ok nu är jag åxå med.
Men vadå den främre balken är väl bara att använda orginal.

gnytt
2009-02-03, 02:45
Jo funkar med original också men motorkuddarna ser anorlunda ut på golf 3 (fäste och lite annat) och hade redan beställt racekuddar från dli-teknik till golf 3 och dessa gick ej att montera på originalbalken men sen hitta jag en corrado vr6 balk där kudd-fästet var identiskt med golf 3 fästet fasst den passade bolt on på golf 2. Skulle råda den som ska bygga en golf 2 vr6 att inhandla en corrado vr6 som donator-bil, hittils har delarna från corrado bara varit att skruva på.


Mvh

R.Grönberg
2009-02-03, 02:46
dock är det inte lätt att hitta en billig corrado vr6. Golfarna skänker dom bort. Passat får man nästan betala för att bli av med=)

Plura
2009-03-09, 13:09
ska precis köpa mig en donatorbil jag också nu så vad man kan sammanfatta av denna tråd är att den ultimata bilen att ta som donator är en corrado vr6?
och att det fungerar även med golf vr6 med undantag från kylarbalken som man kan ta från corrado. Från passat är alltså bara motor och låda man kan rädda?

Janne.M
2009-10-06, 17:15
Lyfter tråden igen:

Jag behöver byta aggregatbalken (den som bärarmarna sitter i) i min Golf mk2. Jag har en aggregatbalk från en Passat -91 liggandes, passar den?

Går det att montera Golf mk2 bärarmar på passatbalken för att slippa spårviddsändring (är väl bara bärarmarna som är längre!?!?)

Edit:
Läste nu i vortex-tråden det länkades till att den är bredare och hålen inte stämmer, vilket att jag antar är korrekt?

Plura
2009-10-06, 18:33
korrekt, golf/vento/corrado balken passar men inte passat.

Sweeper
2011-03-11, 01:16
En dum fråga kanske men måste man verkligen ha corrado vr6/passat främre balk? kan man inte använda original mk2 balk och byta fästet på motorn? :p

Plura
2011-03-11, 14:42
Nu menar du alltså inte framvagnsbalken utan den för främre motorfäste? Det går väl säkert men ser ingen anledning till det. Jag har passat vr6 balk på min mk2 vr6 och det funkar hur bra som helst. Bättre konstruktion på motorkudde om inte annat. Dom är dessutom lätta att hitta.

Sweeper
2011-03-11, 18:31
Ja precis, balken för främre motorfästet. De kanske är lätt o hitta men det kostar också!

Plura
2011-03-11, 18:36
Betalade 150kr för min :) Annars kan man ju bygga något eget av originalbalken. Lägg ut en annons här och på vr6.nu så får du nog napp
direkt.

Sweeper
2011-03-11, 19:01
150 är inget hahha, de på bildelsbasen vill ha typ 1000 för dem + frakt, då tappar man lusten :(

Tänkte åka in o kolla in en seat toledo 1.6l på en skrot, det verkar att de har samma som passaten :)