handdator

Visa fullständig version : Golf V GTI tappar kraft



DPC
2009-01-05, 12:45
Har en -05 GTI V som har börjat bete sig underligt. Rätt som det är så börjar motorn smårycka (mycket litet, knappt kännbart) och man måste öka gaspådraget för att hålla konstant fart. Gör man sedan ett pådrag så ökar bilen knappt i fart på de högre växlarna, det upplevs ungefär som att motorn tappat ~ 100 hk. Efter en stund börjar motorn fungera som den ska för att senare åter börja krångla.

Är det någon som varit med om något liknande?

Felet uppträder endast vid en kylvätsketemp över 70 degC.
Motorn är original.
Ingen motorlampa tänds.
Problemet kommer och går.
Det upplevs som att motorn antingen inte får bränsle eller laddtryck (hänger i o f s ihop..).

Vet någon vad bytesintervall för bränslefilter är?
Är turbon utrustad med elektrisk wastegate?

Tacksam för svar!

Barbapappa
2009-01-05, 16:28
Har du fått några felkoder?

DPC
2009-01-06, 10:22
Vet inte om jag fått några felkoder. Motorlampan har dock inte tänts när bilen börjar gå som en hink.

Barbapappa
2009-01-06, 11:22
Jag tänkte att du kanske hade kollat om bilen hade några felkoder med vagcom eller liknande diagnosverktyg, det känns som att det kan vara en bra start om bilen uppför sig som den gör. ;-)

Marcus
2009-01-06, 11:51
Det låter lite som när LMM hade gått sönder på min GTI 4:a.

jonis
2009-01-06, 12:13
Jag har vag-com mm.

OCh bor nära stälje. Ring mig så kanske jag kan hjälpa dig
/J

DPC
2009-01-06, 16:00
Stort tack för erbjudandet Jonis, jag slår dig en signal imorgon!

För övrigt så gick bilskrället som den ska idag... Kul med fel som uppträder lite då och då.

bumbi
2009-01-08, 00:12
Tjena!

Jag hade precis samma fel på min 5:a GTI, hade den på verkstad å dom bytte motorkåpan!! det var luftfilterhållaren som hade gått sönder så den sög ner luftfiltret å fick fel värden tror den kostade ~1600:- inkl ny LMM.

Har gått klockrent efter det.

//Jonas

DPC
2009-01-08, 07:03
Jag fick hjälp igår kväll av Jonis att läsa ut felkoder. Mycket riktigt så fanns det en felkod som indikerat att motorn har gått med för mager blandning. Detta kan mycket väl bero på att LMM mätt ett orimligt högt värde och på så sätt räknat fram att man åker med för lågt AFR. All reglering och givare fungerade när vi kollade felkoderna på i princip tomgångskörning (WG, lambda, LMM).

Det känns mer och mer troligt att det är luftsidan som krånglar då bilen kan gå klockrent i tre dagar och sen plötsligt hacka till och gå som skit efter (hoppat in i limp mod antagligen). Det känns långsökt att det skulle vara bränslet som strular då bilen går bra den mesta av tiden, men man aldrig vara riktigt säker.

Angående motorkåpan, sitter luftfilter i samband med kåpan? Om det är enkelt att ta sig en titt så borde jag kanske rycka loss kåpan och kolla.

Holman
2009-01-08, 11:22
Luftfiltret sitter i motorkåpan ja. LMM sitter också den i luftfilterkåpan/motorkåpan.
Köper man en ny motorkåpa så får man med luftfilter och LMM.
Motorkåpan brukar gå sönder ganska lätt när man ska ta loss den... Sitter som svinet..

DPC
2009-01-08, 11:50
Sitter kåpan fäst med några skruv eller liknande, eller ska det bara vara att rycka och hoppas på det bästa?

wolfbane1967
2009-01-09, 22:50
Kåpan sitter med 4 pinnar som är nerstuckna i gummifästen på motorn.Ungefär en i varje hörn under kåpa.Enklast är att lyfta försiktigt i ett hörne åt gången.Smörj sedan gummifästen innan du sätter tilbaks,så blir det ev. lättare nästa gång du ska lossa kåpan.

Lycka till

DPC
2009-01-19, 08:28
Nu är bilen inlämnad till den lokala VW-verkstan. Känns inget vidare om jag ska vara ärlig. Fel som kommer och går är inte lätt att hitta.

Kan passa på och precisera felet. Det uppträder endast efter en kall natt (minst 5 minusgrader) och felet visar sig när kylvätsketempen kommer upp i 70 grader. Efter ca 10 minuters körning så börjar motorn funka som den ska igen (utan omstart).

DPC
2009-01-19, 17:28
Undrens tid är inte förbi! Den troliga anledningen till problematiken var ett havererat luftfilter...

Det var luftfiltrets "ram" som tappat spänsten och säckat ihop så att det skapas oönskad turbulens precis vid LMM som då mäter fel. Ett byte av luftfilter och bilen fungerar än så länge (återstår att se hur den beteer sig vid kall väderlek) som den ska. Detta fel är känt av VW centralt och är en sk TPL. De slutade använda det "dåliga" filtret V35 2005, så numera ska bilar byggda därefter inte drabbas.