handdator

Visa fullständig version : Läcker vid huvudpumpen mk2 GTI



kroegarn
2009-01-05, 12:29
Lagom när jag tyckte att jag fått ordning på det mesta så känner jag att det luktar bensin i garaget. Visade sig att det läcker någonstans runt huvudpumpen, inte mkt men blir en 5 cm fläck därunder. Bilen funkar som den ska, dock droppar tomgång av lite när motorn är kall, ev. att den suger luft?!

Hursom känns det lite motigt att ge sig an det hela, då det sist jag tittade, såg rätt så ihoprostat ut. Vad finns det för reservdelar... eller blir man tvungen att byta långa rör/skarva ihop? Någon mening att leta efter beg utrustning, ev hela anordningen som filter och pump sitter i?

Charmen med gamla bilar är ju att man inte behöver vara sysslolös :).

Plura
2009-01-05, 16:18
Sitter en plastbit med 3st skruvar i som håller själva pumpen och denna brukar kunna spricka och då blir det ett litet läckage, värt att kolla på iaf :)

Henke.F
2009-01-05, 16:26
Jag hade nästan detta bekymmer på min.
Förra ägaren hade tagit bort huvudpumpen och satt i den fel (den ska sitta i ett spår) Resultat- Fick köpa en ny behållare och bytte då samtidigt o-ring, skruvar och tredor ringar.
En ny oring kostade ca 50 kr på vag.

kroegarn
2009-01-05, 16:34
Nu har jag rivit isär hela pump-filter-andra-mojtar-hållaren och det fanns inga synliga skador :(

Däremot kunde jag se att det rann till i själva skarven mellan de två plasthalvorna som håller pumpen, innan jag började skruva isär. Fuktade och blev en droppe i den vänstra delen av skarven på undersidan.

Så jag misstänker att det tätningsmedlet mellan de två halvorna har gett upp... för de läcker ju som sagt bara lite. Frågan är om det går att få tag på ett nytt hus?? Eller kan det vara något helt annat som läcker?

Fireball
2009-01-05, 17:44
Det där med de två halvorna känner jag igen. Min svettas lite där, men inte så mycket att det blir droppar av det.

Plura
2009-01-05, 18:32
Det går att byta ut bara den där behållaren, det du annars kan prova är att plocka ner den, rengöra och täta med epoxy eller smältlim.

kroegarn
2009-01-08, 16:43
Smältlimet jag testade hade ingen vidare tålighet mot bensin utan rann nästan av lika snabbt som det började läcka :(

Ny behållare beställd för 560:- Så ska det väl bli tätt.

Om någon har en bild på hur själva anslutningen ser ut för slangen som går till motorn, den som sitter på röret som är skruvad i bränslefiltret, så vore jag tacksam.

kroegarn
2009-01-08, 19:50
Nu ser det ut som att en temporärfix verkar funka... lödkolv och smälta ihop plasten vid skarven.

Så nu är den redo att gå lös på gatorna igen :)