handdator

Visa fullständig version : Tjyvström?



bumpen73
2009-01-05, 11:34
Har något som drar ur batteri på golf 16v, har kollat alla klasiker typ handsfacksbelysningar och sådant, laddar jag batteriet och hänger på fluken så räknar den ner från 13,4 med 0,5 v i sekunden ungefär så det känns som en storströmmförbrukare, kan typ generator och startmotor tjuvdra om dom är dåliga?
Trodde det var batteriet först med det blev ingen skilnad när jag bytte till ett nytt heller.

T-mek
2009-01-05, 11:50
13,4 Volt är alldeles för hög vilospänning för ett 12 V bilbatteri, även om det är nyladdat, så att den räknar ner snabbt från det är inget konstigt..
Vad ligger spänningen på efter 5min?

Du har ingen tångamperemätare så att du kan kolla hur mycket ström det handlar om?
Hur många ampere pallar fluken i inline-mätning? Mät med säkring imellan om du är rädd om instrumentet...

Som svar på din fråga så är det hyfsat ovanligt att generator eller startmotor drar tjuvström. Generatorn möjligtvis om en diod har gått.
Lossa B+ anslutningen på respektive generator/ startmotor för att utesluta.

kroegarn
2009-01-05, 12:18
Lossa en säkring i taget kanske går att testa för att komma lite närmare vad som kan tjuva ström?

mrgti
2009-01-05, 15:39
kolla så jord och bilbatteri kablar inte oxiderat. Lycka till med rolig felsökning sen

bumpen73
2009-01-07, 20:17
Den går ner till 12,2v om den får stå efter en laddning sen stabbar den sig, men det värkar som startmotorn inte är frisk, 4-5 varv med den så är den nere på 10v, får byta den och se.

Henrik.M
2009-01-07, 20:22
Den går ner till 12,2v om den får stå efter en laddning sen stabbar den sig, men det värkar som startmotorn inte är frisk, 4-5 varv med den så är den nere på 10v, får byta den och se.

Testa med ett annat batteri till att börja med.
För enligt dina beskrivningar låter batteriet inte friskt , med tanke på att den stundtals har en viloström på nästan 14volt för att sedan dippa ner till 10 när man drar på starten.

Låter som någon cell inte mår bra i det batteriet.