handdator

Visa fullständig version : Fresta på 4-motion i snön?



Ottosson
2009-01-03, 19:02
Kom nyss hem efter att ha varit ute i snön och sladdat med bilen.
Tänkte då på en sak.

Är det väldigt onyttigt för haldexen att vara ute och sladda hej vilt en längre stund. Eller ska man låta han vila en stund mellanåt?
Kanske en dum fråga men ni fattat nog.

Henrik.M
2009-01-03, 20:01
Det är bara vara ute och sladda.

Ottosson
2009-01-03, 20:20
Det är bara vara ute och sladda.


Hehe.. De va precis de jag ville höra. Ler

zoddri
2009-01-03, 22:27
Med risk för att kasta bäver i trähus..

Det vore ju ett synnerligen dåligt 4wd-system om det slets onormalt mycket (riskerade att gå sönder) vid sladd med tanke på att det är just vid sladdande som det ska rycka in och rädda dagen. :)

Ottosson
2009-01-04, 00:22
Med risk för att kasta bäver i trähus..

Det vore ju ett synnerligen dåligt 4wd-system om det slets onormalt mycket (riskerade att gå sönder) vid sladd med tanke på att det är just vid sladdande som det ska rycka in och rädda dagen. :)


Förstår hur du tänker precis.
de som ja menade var att om ett system byggt för att gripa in ibland och rädda dagen som du så fint skrev, används flitigt alltså fullt hjulspinn och breda sladdar långa perioder. Om det blev för varmt eller ngt.. jag vet inte...
Därför min fråga

Daniel.E
2009-01-04, 19:35
När jag hade min golf v6 4-motion så blev bilen knas efter jag kört runt runt å sladdat kändes som den gick in i nåt safe läge var även en lampa som lös stängde av bilen och efter det gick den som normalt va kan ha hänt den ggn

Barbapappa
2009-01-04, 20:24
När jag hade min golf v6 4-motion så blev bilen knas efter jag kört runt runt å sladdat kändes som den gick in i nåt safe läge var även en lampa som lös stängde av bilen och efter det gick den som normalt va kan ha hänt den ggnDet var inte esp-lampan då? ;-) Är esp'n på som vanligt när man kör så borde det sladda rätt dåligt och så fort sladden kommer så borde den ju bromsa och hålla på... Men så enkelt kanske det inte är. ;-)

Daniel.E
2009-01-04, 20:47
:) hehe nja den hade jag tryckt ur annars gick det ju inte sladda saknar faktiskt den bilen roligare på vintern än nuvarande