handdator

Visa fullständig version : Hur många % är acceptabel nivå på "Leak down test" nyrenoverad 1.8T motor?



3L1T
2009-01-03, 10:54
Hur mycket får det läcka på en ny/nyrenoverad 1.8T motor?

g-man
2009-01-03, 12:18
Läcka vad? Jag tycker inte det ska läcka ett dugg av nånting då den är renoverad

foffa2002
2009-01-03, 13:23
Efter 500mil så ska den vara totaltät etc då alla ringar satt sig

3L1T
2009-01-03, 18:02
Någon har ändrat rubriken så nu begriper man inte vad tråden handlar om...
Den som gjort det och den som gör det nästa gång får gärna skriva en anledning eller bara att det är gjort, i tråden.

Det stod tidigare "Leak down 1.8T"
Alltså hur många % läck är acceptabelt på en ny/nyrenoverad 1.8T?

Jag har problem med företaget som nu renoverat min motor efter att det andra företaget glömde metallbitar kvar i motorn + satte kamremmen fel (står mer om detta i min projekttråd)

Bla anser de att 20% läck förbi kolvarna är helt ok.

pekka kiiskilä
2009-01-03, 18:07
Jag tycker att det låter mycke med 20% läckage för jag har för mig att 5% är något åt rätt håll.

Quattro_mannen
2009-01-03, 18:08
5-max 10% skulle jag godkänna på en nyrenoverad motor

3L1T
2009-01-03, 18:18
Det är just det jag hört från alla andra håll, att 5% är max på en nyrenoverad standardmotor och 10% är acceptabelt på lite äldre bruksbil.

Nu är ju inte min motor riktigt standard längre så det borde vara ännu viktigare att detta är rätt?

När jag nu säger till företaget att jag accepterar inte 20%.
Så undrar de om jag ifrågasätter deras kunskap och erfarenhet.
Och det gör jag ju, men jag har inget att sätta emot det dom säger.

Quattro_mannen
2009-01-03, 18:32
Kan nog få vara mer än 5% förrän du har nött in kolvringar mot cylinderloppen..Har du kollat vart trycket tar vägen??kan ju vara toppen som spökar också...

3L1T
2009-01-03, 18:47
Kan nog få vara mer än 5% förrän du har nött in kolvringar mot cylinderloppen..Har du kollat vart trycket tar vägen??kan ju vara toppen som spökar också...

Nu är det förbi kolvarna det läcker, droppar man några droppar olja i cylindrarna vilket tätar ringarna totalt så är läcket 0%

Dock hade jag en 70% läcka på 4an cylinder nu efter "total renoveringen", detta skulle lösa sig själv sa företaget bara jag började köra med bilen.
Tog ca 1 månad innan jag lyckades övertala dem att lyfta på toppen.
Visade sig vara en cylinder som var otät. De hade tydligen inte bytt ventilsätena när de "total renoverade" min motor. (Flertalet ventilsäten hade fått skador från det första företagets misslyckand)
Och nu säger dem att det varit saker i motorn efter "total renoveringen" som har gjort något med ventilen så den börjat läcka. De vill alltså få det till att jag stoppat saker i motorn.
Det enda jag gjort efter jag tog hem bilen från deras totalrenovering är att jag bytt till en Unitronic-box. Och då fick jag direkt felkoder på första körningen att det var något fel på 4an.

Någon som har förslag på hur jag kan överbevisa att det inte ska vara 20% läck?

ovredsson84
2009-01-03, 19:02
Man skulle ju fått från motormännen eller annan firma
(MMR = Malmö Motor Renovering) att intyga att kunden inte skall godkänna det med 20% läckage...

eller liknande.. e ju svårt att bevis eller styrka när det e privat personer mot företag.

Quattro_mannen
2009-01-03, 19:05
Kan vara knepigt att få dom att medge detta OM dom redan satt sig på tvären
mot dig...men en seriös motorrenoveringsfirma VET nog vad som gäller....

Henrik.M
2009-01-03, 20:05
Någon har ändrat rubriken så nu begriper man inte vad tråden handlar om...
Den som gjort det och den som gör det nästa gång får gärna skriva en anledning eller bara att det är gjort, i tråden.

Är oskyldig till första ändringen. (så jag lägger mig ej i den diskussionen).
Har dock ändrat till en mer lämpad rubrik för ämnet nu.

Corrado
2009-01-04, 01:48
Tack för ändringen av rubriken.... man blev ju nästan generad...

En snabb sökning på google på leakdown:

The information I have regarding leak down for automotive engines indicates the following:

3% to 5% - good racing engine
5% to 7% - good street engine
10% - weak engine
20% - shot engine

Borde väl gå att få nån auktoriserad att verifiera att 20% inte är acceptabelt!

Cullberg
2009-01-04, 10:04
Borde Finnas flertalet renoveringsfirmor som kan säga hur det skall vara...
Tråkigt med problem så en såpass vass bil,

Roger T
2009-01-04, 19:10
Varför skulle du stoppa grejor i motorn och förstöra för dig själv??
Jag tror bestämt inte att du skulle göra det.
Låter som att dom vill komma undan.
Fanns det några felkoder eller fungerade den som den skulle när dom startade upp och provkörde bilen innan du hämtade den?
Märkte du inget konstigt när du hämtade bilen?

Jag lider med dig och hoppas det löser sig.

Mvh
Roger T

3L1T
2009-01-04, 22:45
Varför skulle du stoppa grejor i motorn och förstöra för dig själv??
Jag tror bestämt inte att du skulle göra det.
Låter som att dom vill komma undan.
Fanns det några felkoder eller fungerade den som den skulle när dom startade upp och provkörde bilen innan du hämtade den?
Märkte du inget konstigt när du hämtade bilen?

Jag lider med dig och hoppas det löser sig.

Mvh
Roger T
Nej jag har inte stoppat något i motorn, där fattades komp på 4an när jag starta den första gången.

Vi körde hem den på släp för att jag hade fortfarande origianlboxen då, och det gick inte att köra för att den fick tokigt mycket soppa, kunde tro det var en vråltrimmad diesel. Eftersom jag inte hitta någon som ville mappa bilen så fick det bli en Unitronic BT-box. Vid första provkörningen fick jag felkoder på misständning på 4an. Gjorde kompprov och där var 2.5kg mindre i 4an än de andra. Detta ansåg renoveringsfirman vara helt okej. :S
De menade att jag fick börja rota i elen, det var därför den misstände.
Mekanikerna på VAG sa att systemet stoppade automatiskt bränsletillförslen på 4an för att inte dränka cylindern, och gav därför felkoden missfire.
Men detta tro inte företaget på.

christian19
2009-01-05, 00:18
fy f*n Tony det är inte lite problem du haft först PMS och sen detta herregud bra början på 2009 undra vart detts skall sluta Får hoppas på en hel motor och hjulspinn hela 3 an ut hehe.......

ovredsson84
2009-01-05, 00:24
Det e Bara Kriga som gäller...