handdator

Visa fullständig version : Position av poler på startbatteri



faca_57
2009-01-02, 22:58
Tjena!

Jag skall införskaffa ett nytt batteri till min Golf GTI MK4. Originalbatteriet har sin pluspol till höger sett från batteriet (till vänster om man står framför bilen med öppen huv).

Det "nya" batteriet som jag funderar på är det omvänt vad gäller polerna. Blir det några problem med detta utförande eller skall man kolla efter "original"-varianter av batterier.

Hoppas det finns någon därute med lite mer info kring problemet.

Mvh Adel Santa

Barbapappa
2009-01-02, 23:25
Problemet är väl att inte kablarna och sånt brukar räcka så långt på nyare bilar så att man kan välja vart polerna ska sitta. Det brukar ju vara massa säkringsdosor och skrot uppe på vid batteriet nu på nyare bilar med.

Finn
2009-01-02, 23:47
Golf fyran har ju precis som barbapappa säger säkringsdosa uppe på batteriet som kommer hamna ovanpå polerna om du "byter plats" på dom. Det är dessutom ett metallbläck som säkringsdosan sitter på å d går tight över batteriet så d känns ju lite risky. Jag skulle satsa på orginal, inte speciellt dyrt. Vet att d skiljer ungefär en hundring mellan orginal å Global på jobbet.

VWGolIV
2009-01-03, 00:20
Köp ett som har polerna på rätt sida bara =)

faca_57
2009-01-03, 00:20
Tack för bra info!

Men om måtten stämmer och batteriet tillåter, att vända på batteriet helt enkelt? Fungerar det eller är det emot lagarna så att säga?

VWGolIV
2009-01-03, 00:40
Att vända på batteriet går inte, allt kommer på fel sida.

Vill du slippa bygga om så köp ett som passar från början =)

Kablarna är precis att dom räcker, iallafall på min mk4a.

Wolfen
2009-01-03, 01:05
Tack för bra info!

Men om måtten stämmer och batteriet tillåter, att vända på batteriet helt enkelt? Fungerar det eller är det emot lagarna så att säga?

Ja, så enkelt är det. Vänd batteriet och det blir inga problem. Men du måste vara säker på att det sitter fast ordentligt. Är det amerikanskt batteri du pratar om, Optima kanske? Jag har ett sånt i min bil. Inga problem, som sagt.