handdator

Visa fullständig version : Köpråd Passat 1.8T



gti8v
2009-01-02, 23:52
Funderar på att köpa en Passat 1.8T, vad tar en sån per mil samt vilka brister har dom och vad ska man titta vid köp.

Vr6 rassade motorn igår och det är en läxa man får när man köper BILLIG kamkedja! så nu får det bli en Passat tills den är ihop igen.

Alla råd och tips är välkomna om passat ägande/köp.

BALAN
2009-01-02, 23:59
Vilken årsmodell hade du tänkt? Manuell eller automat? Våran tiptronic 98a drar runt litern blandad körning, 0.85 på motorväg. Då e den chippad iofs. Lyssna på framvagnen den låter ju och lever sitt eget liv. ABS styrdonen verkar ju pajja med. Annars e det la inget större vad jag vet.

Våran har gått 23tusen mil sen vi köpte den och vi har bara bytt slitdelar plus ABSenheten...

Särkelä
2009-01-03, 00:53
abs styrdonen e mest runt -98 till -00 som krabbar. annars e det viktigt me hur ofta det e gjort servicar på den. händer att dom koksar igen me oljesilsbyte på köpet. Men beror lite på vad för årsmodell du e ute efter skiljer lite på dom.
Men förbrukningen tycker jag ligger nämre litern. Har själv en -02 o e super nöjd me den.

VWGolIV
2009-01-03, 01:45
Min 99a jag hade med automat drack aldrig under litern, men det är nog min körstil.

Framvagnen brukar glappa om inte någon bytt till nyare bättre delar.

När det gäller ABS styrdonet så fanns felet på vissa serienr, så det är inte alla passater som klabbar.
Detta går att laga, hittade en firma i england som fixade det för en billlig peng.
Finns säkert firmor i sverige som renoverar om man inte köper nytt eller bättre begagnat.
Vet dock ej vad det kostar idag ?!?

Annars gick min passat kanon under året jag hade den, mest tack till förra ägaren som servat och fixat bilen och sålde den i väldigt bra skick.!

Falcor
2009-01-03, 09:12
Köp en nyare än 2001 så slipper du framvagnsproblem, min 03:a har gått 21000 mil nu och är helt utan problem sen finns det juh andra saker att kolla på. Förstärkaren i antennen brukar packa ihop efter 12000 mil, kostar drygt 500 kr att byta, kamremsbyte bör göras mellan 12 och 14000 mil, att serviceboken säger 18000 är en annan sak. Krånglande dörrlås är inte heller helt ovanligt framför allt på förardörren.

I övrigt så har min gått relativt problemfritt sen jag köpte den 2005 @ 13000 mil. Har aldrig dragit över litern förutom med bilsläp eller husvagn efter, vanligtvis runt 0,9 blandad körning och strax under 0,8 med bara lugn landsvägskörning.

jollykent
2009-01-03, 11:57
framförallt framvagnen är jävligt dålig på dessa bilar. gäller alla årsmodeller. på min kompis passat -03 hade bussningarna i inre länkarmarna gått rätt av på båda sidor. gick på runt 8000kr att få de fixat och är inget direkt man pysslar med själv eftersom bilen måste stå på alla fyra när man byter det. å nu är det dags för övre fjäderbenslager. nu på senaste tiden har även absen börjat krångla. den har gått 14000mil. men denna bilen verkar i och för sig vara ett riktigt måndagsex.

har själv en skoda superb (med samma framvagn som passat) och den har inte krånglat någonting. å den har snart gått 16000mil.

Henrik.M
2009-01-03, 14:21
framförallt framvagnen är jävligt dålig på dessa bilar. gäller alla årsmodeller. på min kompis passat -03 hade bussningarna i inre länkarmarna gått rätt av på båda sidor. gick på runt 8000kr att få de fixat och är inget direkt man pysslar med själv eftersom bilen måste stå på alla fyra när man byter det. å nu är det dags för övre fjäderbenslager. nu på senaste tiden har även absen börjat krångla. den har gått 14000mil. men denna bilen verkar i och för sig vara ett riktigt måndagsex.

har själv en skoda superb (med samma framvagn som passat) och den har inte krånglat någonting. å den har snart gått 16000mil.

Med tanke på att länkarmarna gjordes om kring 2001 , så försvann även problemen med dessa.
Passater efter 01 har sällan problem med framvagnen.
Så att kalla framvagnarna dåliga är okunskap.

Din kopmis har nog ett måndagsexemplar.............ja.

Pingi
2009-01-04, 21:50
köp min passat:) Garanterat fint skick.

http://www.blocket.se/vi/18908531.htm

Elis
2009-01-07, 19:54
dett angående årsmodeller. Om man vill slippa problem med dålg framvagn så ska man köpa 02 lr nyare?.. har hittat den här http://www.blocket.se/vi/19712143.htm?ca=10_s men denna är då av sån modell man skall akta sig för?

P.Hagel
2009-01-07, 20:10
dett angående årsmodeller. Om man vill slippa problem med dålg framvagn så ska man köpa 02 lr nyare?.. har hittat den här http://www.blocket.se/vi/19712143.htm?ca=10_s men denna är då av sån modell man skall akta sig för?


Läs innan till 01->
3B 1997-2000
3BG som på bilden 2001-2005.
Helt okej bilar-

har haft 99:a och 03:a.
99:an vågade jag t.o.m rekomendera till Teddy här på forumet.

ovredsson84
2009-01-07, 20:25
Bara rekommendera en sak. köp med märk inredning om du inte e sån som gillar att tvätta bort märke och skit från det hela tiden..

Hade ljus beige typ i min fick f.a.n. gunga märke varje helg typ...

Var bara tips och rekommendation...

jollykent
2009-01-07, 20:38
håller inte med henrik.m om framvagnarna. skillnaden som kom -01 va att dom håller 13-15000 mil istället för 3-4000 mil som det var på den gamla modellen. så om bilen har rullat runt dessa mil ska man va väldigt vaksam.

Henrik.M
2009-01-07, 20:53
håller inte med henrik.m om framvagnarna. skillnaden som kom -01 va att dom håller 13-15000 mil istället för 3-4000 mil som det var på den gamla modellen. så om bilen har rullat runt dessa mil ska man va väldigt vaksam.

Med tanke på att jag skruvat den framvagnstypen sen den kom 1997 i samband med passaten så vet jag vad jag pratar om.
Har haft in ett par tusen sådanna bilar genom åren.

Länkarmarna gjordes om och infästningen gjordes grövre med mer klet innaför damasken.
Iom med det så försvann problemet med gnirkande,gnekande och glappa framvagnar som annars stod i kö utanför VAG för att åtgärdas.

Har själv en passat som gått 15.000mil utan rep av framvagn förutom 1st länkarma som jag värmde sönder i samband med att jag sänkte bilen.

Så att så säga att framvagnaen är en dålig konstruktion är okunskap.
Däremot att den var kass första åren går inte att komma ifrån , och det lever kvar än idag 10-år senare.

golf666
2009-01-07, 21:14
De här med framvagnarna att de ska vara så dåliga på 3b:n tycker ja är lite överdrivet!!

Skiljer så enormt från bil till bil, min Passat variant 3b -98 (levererades i mitten på 97) kom från tyskland när den gått 7500mil och var fullservad...
En kille uppe i Alfta som köpte den då och ägde den fram till och med 19300mil (när jag köpte den). Ägaren före mig hade inte bytt en pinal i framvagn!
Tänkte jaha, då åker väl ja på att göra de förr eller senare..

Nu har jag ägt bilen i 2 ½ år och den har i dagsläget gått ca23600mil (med 40mm H&R sänkfjädrar sedan 19800mil) och de enda jag har bytt är 2 leder vänster fram, pga den ena var glapp på besiktningen!
Bytte båda då båda sitter med samma genom gående bult i förebyggande syfte...

Medans polarens svensksålda passat sedan -97a som gått knappa 15000mil fick byta ALLA leder i framvagn. Strax efter att han sänkte bilen började de låta o klonka..
Då var ändå dessa leder bytta för några tusen mil sedan bara..

De är nog väldigt inviduellt, från bil till bil alltså..

Falcor
2009-01-07, 21:25
En grej man inte ska göra är att spruta med högtryckstvätt rakt på dom ledbultar som sitter i länkaget i framvagnen, kommer det in vatten innanför damaskerna så leder det bara till tråkigheter.

Elis
2009-01-07, 22:23
Bara rekommendera en sak. köp med märk inredning om du inte e sån som gillar att tvätta bort märke och skit från det hela tiden..

Hade ljus beige typ i min fick f.a.n. gunga märke varje helg typ...

Var bara tips och rekommendation...


åker en Bora idag med ljus inredning har haft den snart 1 år och har tagit bort en fläck lr 2 kanske. Man sätter sig jue inte i bilen me vilka kläder som helst ( typ garaget kläderna) :)... Och nu behöver jag en bil med större last möjlighet samt dragkrok. Och en svart highline passat e förbannat snygg. Hade de vart en trendline hade den inte vart lika snygg. Och sen att de e ljus inredning e också bra mot den svarta lacken. Iaf enligt min smak.

nivek75
2009-01-18, 22:22
gå in på www.vwpc.se (passat klubben) och kolla där finns mycket kunnande

mvh Nivek

kör passat 1,8 t 02

samiski
2010-10-10, 00:25
Tjenare jag tycker att passat 1,8t är jätte bra att köpa . 8,4liter per 100km är blandad körning . den har allt som e nödvändigt , tex färd dator och så kan du lägga till massor av saker som tex sensorer till parkeringen men köp 02 den e finast :D den toppar 214km/h gör 0-100 9sek så den är super den har elekriska fönster hissar mugg hållare ESP osv

magnusT
2010-10-10, 10:06
Om du ska köpa en passat sedan bör du kolla efter rost på bakluckan vid skyltbelysningen.
Mina föräldrar köpte sin passat 1,8t sedan ny 2002 och det enda som krånglat på den är: komfort styrdonet dog, igensatt oljesil och rostig baklucka som senare byttes på garanti.