handdator

Visa fullständig version : 16v kr i golf1



jooeell
2007-06-03, 22:31
hojhoj jag har haft igång min nya motor äntligen men den går inte på alla cylindrar så jag undrar... Räcker inte tändspolen från 8v, till 16v eller vad tippar ni på att det är?

sen tändkablarna finns inte det billigare för på mekonomen skulle de ha 1350:-för ett set med kablar!

MVH
JOEL

ivah
2007-06-03, 22:35
hojhoj jag har haft igång min nya motor äntligen men den går inte på alla cylindrar så jag undrar... Räcker inte tändspolen från 8v, till 16v eller vad tippar ni på att det är?

sen tändkablarna finns inte det billigare för på mekonomen skulle de ha 1350:-för ett set med kablar!

MVH
JOEL

Biltema har billiga tändkabelsattser. strax över 200 kr.

jooeell
2007-06-03, 22:36
hmm synd bara att det är typ 20mil till närmaste biltema! =/

Bengan.U
2007-06-03, 22:40
Hej.

Köp tändkabel på metervara och tillverka själv !
Finns på de flästa buticer och OKQ8 mackar bland annat !

MVH/Bengan.U

jooeell
2007-06-03, 22:51
nån som vet om man kan köpa tätningen till fördelaren någonstans för min läcker olja nämligen o jag läste på vwvortex att det kunde göra att den gick på tre cylindrar!

KEJO
2007-06-04, 22:34
KR motorn har ju elektroniskt styrd tändning med Hall givare i fördelaren, Ingen vakuum o centrifugalförställning i fördelaren utan från e-boxen.
Det är ju en transistor/kapacitiv tändning med högspänning på primärsidan i tändspolen uppåt 400V (Varning!). Du skall ha hela tändsystemet från KR för att detta skall lira ihop. Sedan är skall det vara rätt motstånd i kablar o tändhattar samt rätt stift också. Kapacitiv tändning ger en kraftig, men i tid kort gnista, vilket motverkas att kablar o stift är anpassade.
Om jag inte minns fel har det förkommit olika versioner av tändspole o e-box åtminstonen enlig Haynesboken som ju ej alltid är korrekt.Tror att det var olika stiftrekommenationer till dessa också.

jooeell
2007-06-04, 22:34
hojhoj nu har jag bytt hallgivare och jag har lyckats få den att byta cylindrar som den tänder på jag får den alltså bara att gå på två cylindrar antingen 1-4 eller 2-3 vad gör jag för fel!

jooeell
2007-06-04, 22:35
jag måste ha hjälp nu annars blir det inget bugrun för min del!

Bubben
2007-06-04, 23:15
Tjena på dig :)

Prova att nolla motorn igen. Sen kollar du så att fördelaren sitter rätt. Rotorn ska peka mot ett jack när motorn är nollad. Där kopplar du in tändkabeln till cylinder 1. Sen kopplar du in kablarna medurs i ordningen 1342.

Håller tummarna

jooeell
2007-06-05, 15:50
jag glömde kolla så jag hade rätt cylinderpar i topp då jag kollade rotorn =/ oopps hehe ska kolla det nu jag är påväg upp till garaget har precis kommit hem från jobbet!

Lillen
2007-06-05, 21:53
Ett hett tips är att leta riktiga 16V tändkablar.
Eller att åtminstonde isolera dem väl.

Vanliga tändkablar håller inte länge i loppen på en 16V.
De blir för varma och får överslag efter ett tag.