handdator

Visa fullständig version : kan man underhållsladda ett optimabatteri?



jönsson
2008-12-31, 11:33
kan man ladda ett optimabatteri? tänkte underhållsladda de nu i vinter.

pekka kiiskilä
2008-12-31, 11:40
Det funkar bra att ladda optima men jag vill minnas arr det är en annan typ av laddare om du ska underhållsladda men du kan ju byta batteri på vinterbilen så du har optiman i den ett tag.

jönsson
2008-12-31, 11:51
Det funkar bra att ladda optima men jag vill minnas arr det är en annan typ av laddare om du ska underhållsladda men du kan ju byta batteri på vinterbilen så du har optiman i den ett tag.

de kan man iof göra. men ska där va en spciell laddare till batteriet???

Junfors
2008-12-31, 11:52
Ja du ska ha en laddare för GEL abtteri, nyare digitala laddare brukar ha den funktionen.

pekka kiiskilä
2008-12-31, 11:56
För underhåll så vill jag minnas att det ska vara en anpassad laddars eftersom det är gele batteri torrbatteri, Men om du ska ladda för att få starta bilen så funkar det utmärkt med en vanlig laddare för annars så får du ha koll på batteriet när du laddar för jag har laddat sönder just optima röd med vanlig laddare för jag tänkte inte på det med att ett vanligt batteri kan man lämna över natten men det funkade inte så bra med optima.

Lillen
2008-12-31, 11:58
Pekka du måste peta fortare med pekfingrarna.
Junfors va snabbare =)

pekka kiiskilä
2008-12-31, 12:00
Pekka du måste peta fortare med pekfingrarna.
Junfors va snabbare =)

Hehe jag kan väl inte hjälpa att jag enbart kan pekfinger valsen.

Mulder-_-
2008-12-31, 12:52
Rekommenderar att skaffa en bra laddare, som klarar de flesta typer.
Har själv en laddare från svenska CTEK, "Zafir 90" , kostar runt 500-600 tror jag.

Är mkt nöjd, fungerar både som vanlig laddare men kan även stå på i månader och går då över i underhållsläge.
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=zafir90

Innan hade jag en gammal pjäs som verkligen "kokade" batterivattnet, var kanske inte alltför bra för batteriet...

Wolfen
2009-01-02, 06:44
Precis som Mulder sa. Jag har ett Optima YT och underhållsladdar det med CTEK MULTI XS 3600. Köp en sån, du ångrar dig inte, jag lovar.

Barbapappa
2009-01-02, 15:55
Det som laddaren ska 'kunna' är att pulsladda batterierna har jag hört, vet inte hur det funkar riktigt, bara att det inte funkar om man kör gel batterier typ hawker, odyssey, stinger m.fl. med vanlig laddare... ;-)

christian19
2009-01-02, 22:08
Oj nu var jag lite sen här hehe Yes man kan underhålls ladda ett sådant batteri men absolut INTE med en vanlig laddare som många andra säger här kan man använda en ctek laddare grymt bra laddare!!Berodne på vilket ctek ladare du köper finns det olika program recond,underhålls laddning osv så det är en mycket inteligent laddare som inte laddar sönder dina batterier..

www.brl.se har ctek och är du medlem har du 10% på en sådan laddare


Mvh Christian

Conny
2009-01-02, 22:51
Vill bara tillägga en sak.

För typ 10år sedan köpte jag 2st, på den tiden, riktigt dyra Optimabatterier.
Dessa monterade jag ihop, så att det blev ett 24volt-system.
Har dom till ett reservkraftverk, på mitt jobb.
Dessa ska då starta en stor gammal Volvodieselmotor (från en lastbil)
Till batterierna köpte jag oxå underhållsladdare, från Optima.
Laddarna, är ALLTID på. Har aldrig haft prob. med oxid på polerna, heller.
OCH, vilken kraft när man startar motorn. (Detta görs max 4ggr/år)
Jämför då med, när jag hade 2st Volvo240 batterier, istället.

Så, rätt laddare= jättebra batterier!

jönsson
2009-01-03, 10:12
Oj nu var jag lite sen här hehe Yes man kan underhålls ladda ett sådant batteri men absolut INTE med en vanlig laddare som många andra säger här kan man använda en ctek laddare grymt bra laddare!!Berodne på vilket ctek ladare du köper finns det olika program recond,underhålls laddning osv så det är en mycket inteligent laddare som inte laddar sönder dina batterier..

www.brl.se har ctek och är du medlem har du 10% på en sådan laddare


Mvh Christian

vilken ska man köpa då?, de fanns 3 olika på brl!!!

Junfors
2009-01-03, 10:59
Du klarar dig garanterat med Ctek3600 som tar upp till 120Ah batterier.

jtds
2009-01-03, 12:12
vilken ska man köpa då?, de fanns 3 olika på brl!!!

Varför gå över ån efter vatten Björn ;p
vi har ju Ctek Multi XS 3600 laddare på jobb
kostar 695:- - personalrabatten.