handdator

Visa fullständig version : kompressorfunderingar



Jakob
2007-06-03, 22:56
jag har gått i funderingar på att kompressorkonvertera min gti ett tag men är rätt grön på det området. jag har tillgång till en autorotor skruvkompressor med lagom storlek men funderar på om motorn klarar få tillräckligt med bränsle med orginal insprut. sen undrar jag även om jag måste flytta spjällhuset till sugsidan? bilen i fråga är en GTI 16v -96 och jag hade tänkt köra på e85 tack på förhand

Frippe
2007-06-04, 17:06
Ditt bränsle räcker inte så långt över orginal (iaf om man har tänkt att köra säkert). Rekomenderar att byta bränslebrygga och montera "riktiga" spridare.
Jag gjorde det på min ABF motor när jag körde turbo.

Spjällhuset kan placeras på vilken sida du vill. För att slippa det höga kompressor vinet är det lämpligast på sugsidan.
(Låter som en andravärldskrigets stuka bombare vid störtdykning. Eller som en vän sa till mig, en 30tals ambulans siren hämtad från en gammal mafia rulle)

Du kan vinna "LITE" att trycka mot spjället effektmässigt, men det tycker inte jag är värt det. Måste även hitta på ett sätt att släppa ut lufttrycket när du inte gasar. (finns ju iofs vacumstyrda ventiler att införskaffa)

Ang. E85 borde det väl inte vara några större problem, OBS det har jag egentligen ingen aning om, utan gissar endast...

Jakob
2007-06-04, 23:49
så bra.. ser ju möjligt ut det här. orkar bränslepumpen med och vad hade du för storlek på dina spridare?