handdator

Visa fullständig version : Mekanisk Topp Mk1 GTI



MaNNe
2008-12-28, 19:52
Tjenare alla. Håller på att byta motor i min GTI. Har fått tag i en med mekaniska lyftare. Undrar lite om en "tapp" som sitter mellan spridarna. Vad är den till? Samt varför sitter det "vad jag tror" en tempgivare vid grenröret? Orginal?
http://i200.photobucket.com/albums/aa72/ChAb0SwE/20081228206-1.jpg
Mvh Magnus

golf666
2008-12-28, 20:20
den "tapp" som du skriver är troligtvis en "spridarluftning", den motorn du fått tag i har nog setat i en mk2a!

Givaren är jag osäker på dock..

Janne.M
2008-12-28, 20:34
den "tapp" som du skriver är troligtvis en "spridarluftning", den motorn du fått tag i har nog setat i en mk2a!

Givaren är jag osäker på dock..

Som ovan så är "tappen" för "Air shrouded injectors" vilket ska göra att bränslet finfördelas mer med hjälp av extra luft. Den går fint att plugga om du gör det ordentligt, på tappen brukar det sitta en slang som går nånstans på insuget, kommer ej ihåg vart.

Manny
2008-12-28, 20:41
Tippar på att givaren är för kylarfläktens "fan afterrun" för att få ner tempen i motorrmmet efter att bilen stängts av. G60 och 16v har sådana iaf. Den jordar fläkten så den går efter att bilen är av och vattnet slutat cirkulera.

Golf mk1 har INTE någon sådan...

D.E
2008-12-29, 01:07
Såna där grejer finns som sagt inte på mk1-toppar.

Men ventilkåpan verkar vara mk1. Eller finns det mk2 som har det där fästet för gasvajern?

MaNNe
2008-12-29, 13:31
Tack alla för svaren, Som Janne.M skrev så ska det gå en slang från "spridarluftningen" till insuget, jag har en slang som är pluggad, kan det vara den eller vart ska den gå annars?
Om jag nu ska plugga "spridarluftningen" hur gör jag detta bäst? smälta?
http://i200.photobucket.com/albums/aa72/ChAb0SwE/20081229208-1.jpg
Insuget och ventilkåpan är från en Mk1. Mvh Magnus

MaNNe
2008-12-30, 12:28
Någon som har en idé/tanke? Mvh Magnus

MaNNe
2009-01-01, 14:27
Ingen? Mvh Magnus

Janne.M
2009-01-01, 15:09
Tack alla för svaren, Som Janne.M skrev så ska det gå en slang från "spridarluftningen" till insuget, jag har en slang som är pluggad, kan det vara den eller vart ska den gå annars?
Om jag nu ska plugga "spridarluftningen" hur gör jag detta bäst? smälta?
http://i200.photobucket.com/albums/aa72/ChAb0SwE/20081229208-1.jpg
Insuget och ventilkåpan är från en Mk1. Mvh Magnus

På bilden där du ringat in slangen: Det finns två "rör" där kommer inte ihåg vilken som är vilken, men den ena går till sidan på luftburken (tror det är den undre) och den med slangbiten har jag för mig går till en ett T-kors med en givare (tror det är till färddatorn).

Slangen för "spridarluftningen" är ganska grov och har en 90 graders böj med en "plastpip" som går till baksidan på "ISV":n (Idle Stabilisation Valve) sitter mellan toppen och insuget (avlång metallpryl med en kontakt och 2 eller 3 "rör" anslutningar). Insuget på bilden är ju ett mk1 insug så vet inte om du har ISV, och om du har det är jag osäker på om du har anslutning för "spridarluftningen"

Själva pipen som sitter i toppen är väl en plastpryl inkl o-ring som man skruvar i toppen med en bult. För att plugga tillverka en likadan i metall fast utan pipen och inkl o-ring. Eller så kan du prova om du kan plugga den med en gummiplugg som sitter original för att plugga olika vacumanslutningar på mk1/mk2 och säkert fler, brukar vara grön eller svart, kolla i motorutrymmet så hittar du säkert en sådan.

MaNNe
2009-01-02, 18:43
Tjenare alla. Vill först och främst tacka alla för alla svar jag har fått.
Nu har jag en ny fråga, Jag lyfte toppen på min "gamla" motor
och såg då detta, http://i200.photobucket.com/albums/aa72/ChAb0SwE/20090102213.jpg
Nu undrar jag lite om varför det blir sådana góa sprickor i ventilen?
Är det ålder eller vad? Tänkte mest ett det inte skulle upprepas igen ;)Mvh Magnus

Janne.M
2009-01-02, 20:49
Skulle gissa för hög temperatur under en längre tid, taskigt ställt tändning eller för lite bränsle. Är det på en cylinder eller på alla?

MaNNe
2009-01-03, 02:26
nä det som gäller är på en cylinder Mvh Magnus

Manny
2009-01-03, 02:31
Lite google gav mig detta:
"Problemet är troligen att ventilsätena blir ojämna pga sotavlagringar, då får man blåsning runt kanten på ventiltallriken vilken sedemera spricker av tempraturskillnaden.
Inträffar tydligen i regel bara på s.k gubbkörda bilar som aldrig varvas ur, vi som kör mer normalt blåser rent sätena och slipper problemet.. :P"

Troligen ett dåligt ventilsäte.


Edit: En annan grej som slog mig är att det har varit helt galet ventilspel. För tjock bricka vilket gör att ventilen aldrig stänger helt.

MaNNe
2009-01-11, 20:42
Tjenare alla igen. Nu har det dykt upp nya problem,
Har bytt till den mekaniska toppen och monterat kamrem och dyl.
I början så försökte motorn hoppa igång men nu tänder den inte alls.
Gnista och bensin finns,men det händer inget. Tror vi har gått igenom det mesta nu flera gånger. Är det andra inställningar på en mekanisktopp?
Tacksam för snabba svar. MVH Magnus

Manny
2009-01-11, 20:49
Hur står kammen?
Gick den så här: http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

MaNNe
2009-01-11, 20:56
Hur står kammen?
Gick den så här: http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

Jajjemen så lät den i början. Så vi vände kammen så märket stog från torpedväggen, då tände den inte alls. Så vi ändrade tillbaka igen fast då ville den inte tända heller.
Mvh Magnus

Manny
2009-01-11, 20:57
Hehe, klassisk miss. Ni tittar på helt fel märke på kammen....

Märket ni ska titta på sitter på INSIDAN av kamdrevet. Detta ska ligga jämns med toppens övre kant mot framänden av bilen.

Ni har garanterat glott på märket som sitter på utsidan, det ska ni inte bry er om.

MaNNe
2009-01-11, 21:12
Hehe, klassisk miss. Ni tittar på helt fel märke på kammen....

Märket ni ska titta på sitter på INSIDAN av kamdrevet. Detta ska ligga jämns med toppens övre kant mot framänden av bilen.

Ni har garanterat glott på märket som sitter på utsidan, det ska ni inte bry er om.

Japp där har vi det....
Sen en annan fråga, Finns det några grundinställningar på Bränsle/luft blandningen
MVH Magnus

MaNNe
2009-01-13, 21:04
Tjenna, nu är det så att lillebilen fortfarande inte vill starta.
Gnista och bränsle finns men inte ens ett litet host kan jag få ur henne ;)
Har gjort rent luftvågen idag men inte provat om det har hjälpt nåt.
Men är det CO-skruven jag ska fokusera på? eller finns det fler alternativ?
MVH Magnus

MaNNe
2009-01-14, 17:56
Någon med nån idé?
MVH Magnus

Olofsman
2009-01-15, 21:22
Är du säker på att du får fram bensin? Har du en BRA gnista? Provat med startgas? CO-skruven ska bara justera bränslemängden ytterst lite. Hur du än har den inställd så ska den gå litegranna.

MaNNe
2009-01-16, 15:20
Är du säker på att du får fram bensin? Har du en BRA gnista? Provat med startgas? CO-skruven ska bara justera bränslemängden ytterst lite. Hur du än har den inställd så ska den gå litegranna.

Japp spridarna har bensin och stiften har gnista. Har provat med startgas
men inget hände, Nu har jag haft isär luftvågen och rengort,nya packningar och brickor. Ska ut till bilen ikväll och fortsätta att felsöka.
Får väl kontrollera kamremmen igen så att man är 120% säker på att den står rätt. Men jag fattar inte att den inte tändertill när det finns soppa och gnista. Var inne på om den inte fick nån luft alls.
MVH Magnus

MaNNe
2009-01-23, 14:12
Tjenare, Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
Motorn får bensin samt har gnista, men inget händer.
Om man skruvar på CO-skruven, ska tallriken röra sig då?
Kan man mäta strömmen på nåt sätt till bränsletrycksregulatorn och kolla på så sätt om det står rätt till med den?
Börjar bli galen nu, vet ju inte från vilket håll man ska börja felsöka/byta delar. Mvh Magnus

Pelvan
2009-01-25, 22:42
Tjenare, Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
Motorn får bensin samt har gnista, men inget händer.
Om man skruvar på CO-skruven, ska tallriken röra sig då?
Kan man mäta strömmen på nåt sätt till bränsletrycksregulatorn och kolla på så sätt om det står rätt till med den?
Börjar bli galen nu, vet ju inte från vilket håll man ska börja felsöka/byta delar. Mvh Magnus

Tja det är egentligen inte så svårt. En motor behöver egentligen bara fyra saker för att fungera. Luft, bränsle, kompression och en gnista vid rätt tillfälle. Du har konstaterat att du får bränsle fram, och luften ska inte vara några bekymmer. Tillräcklig kompression har du garanterat åtminstone på någon av burkarna för att den ska tända. Min gissning är tändningen och att gnistan inte kommer vid rätt tillfälle. Gå grundligt igenom kamremmen en gång till så hittar du säkert felet!

MaNNe
2009-02-03, 20:11
Tjenare alla igen. Nu är det så att jag får inte ut spridarluftningsröret.
Det går att skruva ur det en bit,men sen så snurrar den bara.
Det går även att skruva tillbaka den. Vågar man rycka i den?http://i200.photobucket.com/albums/aa72/ChAb0SwE/20081228206-1.jpg
Märkte idag att den suger i sig väldig mycket luft den vägen. förmodligen så är inte o-ringen så fräch ;)
Mvh Magnus

MaNNe
2009-02-04, 13:45
Nån som har en idé? Ska ut till garaget snart så det hade vart bra med lite mer info ;) Mvh Magnus