handdator

Visa fullständig version : Passat missljud i framvagnen



BALAN
2008-12-27, 22:29
Det har börjat låta ifrån höger fram när man gasar och svänger höger samtidigt, ibland även när man svänger vänster, dock inte lika ofta. Klonkande ljud som låter i takt med hur fort man kör. Nu efter en hård inbromsning har det börjat låta hela tiden. Vad kan det vara tro?

Nån drivknut eller nånting?

Svårt jag vet när man inte har hört det.

MVH

Henrik.M
2008-12-27, 22:46
Drivknut brukar ha ett knackande ljud.....typ som om du skulle ha massa kulor löst i en burk och skaka om.

Din beskrivning låter som en drivknut.

Om det är stagen i framvagnen brukar dom gneka/gnissla/klonka när bilen fjädrar.
Brukar kännas på stagen om dom är glapp.
Ganska enkelt att kontrollera.

BALAN
2008-12-27, 23:08
Okej, gnäller gör den ju ibland men det skiter jag lite i.

Det är ju distinkta klonk här. inga småkulor i en burk. Men det borde ju vara nåt sånt, ett hjullager låter ju inte så och det är ju inte mkt annat som kan låta mer hastighetsberoende. Går drivknuten att kolla på nåt sätt?

Henrik.M
2008-12-27, 23:16
Ett hjullager har ett annat ljud.
Frekvensen blir högre och högre ju fortare du kör , till sist vill du nästan lägga i en till växel fast du ligger på sista växeln.
Ett sorts vinande ljud som låter som en motor på höga varv. =)


Min första trasigdrivknut beskrivning var inte så bra , så jag försöker mig på en bättre.

Drivknuten kontrollerar du lättast genom att köra ner framrutorna , sen kör du sakta med bilen i en cirkel och duttar på gasen.
Hör du ett knäppande/skramlande ljud så är det drivknuten.
Oftast går dom sönder eftersom damasken är sönder , så har du möjlighet kika på dom yttre damaskerna.

Inre knutar är det nästan aldrig frågan om på en passat eftersom det är tripodknutar. (knuten består endast av 3 rulllager)

BALAN
2008-12-27, 23:21
Grymt henke!!!! Skall genast testa detta imorgon. Kan återkomma då.

Skall yttre drivknuten pressas på drivaxeln eller nånting?

Henrik.M
2008-12-27, 23:25
Grymt henke!!!! Skall genast testa detta imorgon. Kan återkomma då.

Skall yttre drivknuten pressas på drivaxeln eller nånting?

Skitlätt att få lös ytterknuten från axeln.
Lös med drivaxeln från bilen.
Sen tar du bara centrumbulten till knuten och drar den försiktigt till knuten kryper ut från axeln.
Den nya knuten bankar du på plats , på gammalt vanligt hederligt sätt med en kopparslägga alt något annat lämpligt verktyg.