handdator

Visa fullständig version : Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med



goose
2008-12-27, 16:33
Hej VW ägare.

Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med.
Min temperaturmätare i bilen har ett eget liv. Den har tidigare bara rest sig lite grann o sedan helt plötsligt ramlat ner igen. Har bytt termostaten och den har faktiskt blivit mycket bättre men fortfarande kan den helt plötsligt ramla ner till botten igen. Har tänkt att det kan vara givaren. Vet dock inte riktigt var den sitter och på VW verkstaden vet de inte heller, märkligt kanske.

Mitt andra problem är att enginecheck lampan lyser konstant. Har läst i bruksanvisning att det kan var lampasonden och att man skall köra till verkstaden för kontroll. Har ringt dit och fått besked att fortsätta köra om bilen funkar bra, vilket den gör. Jag vill dock inte ha en lampa tänd för evigt i min fina bil.

Att köra till VW verkstad kostar 1500kr endast för kontroll, inkoppling av dator, vilket jag tycker är dyrt.

Någon som har förslag på vad man kan göra.

Vintriga hälsningar

Lupoägaren

P-plats.se
2008-12-27, 17:41
Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med.
Min temperaturmätare i bilen har ett eget liv. Den har tidigare bara rest sig lite grann o sedan helt plötsligt ramlat ner igen. Har bytt termostaten och den har faktiskt blivit mycket bättre men fortfarande kan den helt plötsligt ramla ner till botten igen. Har tänkt att det kan vara givaren. Vet dock inte riktigt var den sitter och på VW verkstaden vet de inte heller, märkligt kanske.

Låter som givaren MEN kan även vara termostathuset som spruckigt.
Skulle dock börja med att byta givaren.


Mitt andra problem är att enginecheck lampan lyser konstant. Har läst i bruksanvisning att det kan var lampasonden och att man skall köra till verkstaden för kontroll. Har ringt dit och fått besked att fortsätta köra om bilen funkar bra, vilket den gör. Jag vill dock inte ha en lampa tänd för evigt i min fina bil.

Att köra till VW verkstad kostar 1500kr endast för kontroll, inkoppling av dator, vilket jag tycker är dyrt.

Någon som har förslag på vad man kan göra.

Konstigt att en seriös bilmek säger att du ska fortsätta köra...
Bilen går på ett nödprogram och kanske känns ok men du bör få den kollad.
Första steget ÄR att kolla felkoderna, vänd dig till en annan firma så hjälper dom dig billigare!

goose
2008-12-28, 11:19
Hej igen!

Tackar för tipset.

Skulle vilja veta var temperaturgivaren sitter i min Lupo-02, 1.4L Bensin.

En undran till?? Min bakre vindrutetorkare har spruckit i metallen. Har öppnat o kollat den. Är det samma vindrutemotor på de flesta VW modeller, så att man kan köpa en begagnad på skroten???????

Barbapappa
2008-12-28, 11:28
Är det samma vindrutemotor på de flesta VW modeller, så att man kan köpa en begagnad på skroten???????Det kan jag inte tänka mig för då brukar dom inte tjäna så mycket pengar. Men det är ju inte en ovanlig bil på skrotarna Luposarna så du ska väl inte behöva köpa motor från en annan modell... Kolla www.bildelsbasen.se t.ex.

Premis
2008-12-28, 13:50
Det var det mest oseriösa svar jag hört på länge ifrån en verkstad. Byt verkstad är min rekommendation. Jag betalade 200kr för en felkodsutläsning på VAG i kungälv senast (något år sedan iofs).

Felkodsutläsning är A och O i sådana här fall.

Men jag får hålla med Patrik, det låter som tempgivaren har gett upp, då brukar det bli så. Den BORDE sitta i närheten av termostathuset. Men kolla koderna först hos en vettig verkstad.

goose
2009-03-08, 10:11
Har varit och besiktigat min Lupo. Blev anmärkning på min enginecheck lampa samt att Lupon hade höga CO och HC värde. Har nu bytt tempgivaren och den har slutat att ramla ner samt har fått ner mina CO och HC värde till en bra och godkänd nivå. Körde även till en bilmek igår, (där jag gjort en felsökning tidigare) och fick min enginelampa släckt. Lamp h....... tändes igen idag på väg till jobb. Vad skall jag göra nu. Har tidigare fått rådet att i första hand byta tempgivare (vilket jag gjort). För den kan enligt kunniga medföra en hel del konstiga saker.

Skall jag göra en ny felsökning. Någon trodde att det kan vara fel på lamdan. Mitt lamdavärde på besiktningen var bra. På VW sa det att egrventilen kunde vara kass när jag visade dem besiktningsprotokollet.

Hoppas någon vänlig själ har något tips.

Mvh

GoOse

goose
2009-03-08, 10:15
Har varit och besiktigat min Lupo. Blev anmärkning på min enginecheck lampa samt att Lupon hade höga CO och HC värde. Har nu bytt tempgivaren och den har slutat att ramla ner samt har fått ner mina CO och HC värde till en bra och godkänd nivå. Körde även till en bilmek igår, (där jag gjort en felsökning tidigare) och fick min enginelampa släckt. Lamp h....... tändes igen idag på väg till jobb. Vad skall jag göra nu. Har tidigare fått rådet att i första hand byta tempgivare (vilket jag gjort). För den kan enligt kunniga medföra en hel del konstiga saker.

Skall jag göra en ny felsökning. Någon trodde att det kan vara fel på lamdan. Mitt lamdavärde på besiktningen var bra. På VW sa det att egrventilen kunde vara kass när jag visade dem besiktningsprotokollet.

Hoppas någon vänlig själ har något tips.

Mvh

Lupoägaren med en förhoppning av att inte bli ruinerad

nypa
2009-03-08, 11:58
Jag hade en felkod (P0171) i bilen, så jag åkte förbi Mechanum i Partille och efter en avläsning av databoxen så sa de på verkstan att det antingen kan vara lambda sonden eller egr givare, i detta fallet var det egr givaren som pajat, då man efter utläsningen raderade felkoden så tändes den sen när jag var på väg till jobbet.

När du släckte din felkodslampa hos din mek, fick du veta vilken felkod som larmat?

Tycker priset du skriver i början för avläsning är ett riktigt ockerpris, jag betalade 250 kr för en avläsning av felkoder.....

goose
2009-03-08, 12:16
Har hittat en billigare verkstad. Dock ej vw aktoriserad.

Körde dit igår för att få lampan släckt (kostade inget). Han sa att det stod något om lambdasonden men jag fick ingen felkod. Sen raderade han alla felkoder. Han sa att om lampan tänds igen får han göra en nyfelsökning. Kostnad 300kr. Det kan jag ta såklart. Vill ha konkreta svar från felsökningen så man ska slippa byta allt o blir ruinerad. (Kanske e jag naiv eller e det inte så lätt att avhjälpa fel trots felkoder, enligt vad jag läst i forumet tidigare)

Termostat och givare har ju uppenbarligen varit kass då det blivit förändringar vid bytet. OBS: Tempmätaren har iof varit uppe i 100 vid 2 tillfällen sedan i torsdags efter bytet. Sedan har den gått ner till 90 utan att jag gjort förändring av min körning. Hur många fel kan det egentligen vara????

Forsatt tacksam för svar.

Barbapappa
2009-03-09, 00:20
När det gäller tempen, det kan inte vara 'så enkelt' som att du har en luftficka i kylsystemet?

VWGolIV
2009-03-09, 01:37
Om verkstaden är duktig så läser han av felminnet med sin kabel och program, sen sparar han alla felkoder och skriver ut dessa INNAN han raderar.

Då har du fördelen när du kommer tillbaka att se vilka som är kvar och som är borta.

goose
2009-03-09, 10:58
Sry, var kanske lite otydlig innan. Har tidigare läst av felkoderna. Det var många. Mekanikern trodde att felen kunde ha att göra med tempgivaren. Han sa byt den. Tempen funkar nu samt att värdena är bra. Skulle bara till att släcka lampan andra gången, vilket också gjordes. Sen tändes lampskrället igen.

Kommer nog att behöva göra en ny felsökning. Kommer också att skriva här hur det går. Tackar för hjälp o synpunkter.

nypa
2009-03-09, 13:42
om engine check lampan tändes igen, så bör du ha en felkod ifrån en enhet som kanske inte fungerar helt och hållet.....

goose
2009-03-10, 17:27
Har fått en tid hos min ordinarie bilmek (mycket bra o seriös). Han har kontaktat en annan kille som skall läsa av felkoderna, så äntligen kanske det löser sig. :) Hoppas bara där finns en felkod. Den som lever får se.

VWGolIV
2009-03-10, 18:14
Ja du får återkomma så vi vet =)

goose
2009-03-22, 11:00
Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
* Inget symptom.
* Permanent.


16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
* Inget symptom.
* Intermittent.



Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.

Premis
2009-03-22, 11:25
Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
* Inget symptom.
* Permanent.


16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
* Inget symptom.
* Intermittent.



Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.

Låter som att lambdan inte mår så bra (läs: är död).

goose
2009-03-22, 15:37
Är lambdan död??? Går det att kontrollera?? Eller är felkoderna självklara? Jag menar där står inga symptom!!! Bilen går klockrent. Finns där bara en lambda på Lupon?

Barbapappa
2009-03-23, 16:18
Finns där bara en lambda på Lupon?På den 1,4an från 99 som jag hade satt det bara en lambda vad jag minns.

På gti'n är ju allt dubbelt så krångligt och dyrt så där sitter det dubbla verkar det som.

tjipp
2009-03-23, 19:35
ej fullt fungerande spjällhus kan väl nästan sägas vara en "klassiker" på dessa bilar..!??
med div. följdproblem som att lamdan tar stryk osv.

goose
2009-03-26, 13:26
Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
* Inget symptom.
* Permanent.


16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
* Inget symptom.
* Intermittent.



Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.


Hej igen.

Dilemma
Har läst upp ordagrant mina felkoder för en kille som jobbar mycket med VWbilar. Han sa att det är lambdasonden främre som troligtvis är kass. Allt tyder på det. Han gav en förklaring som jag tyvärr har glömt. Han sa också att det brukar vara främre som är kass och aldrig bytt bakre.

Ringde en Bosch firma som gör mycket felsökningar. För han läste jag upp felkoderna. Han sa att det är den bakre lambdasonden som behöver bytas.
Felkoderna säger det.

Anledningen till att jag ringde var att få ett kostnadsförslag.

Har ringt runt till VW nr 1 på orten jag bor, för att få kostnadsförslag. På det ena stället sa mekanikern att det kostar ca 5000kr (Lambdan främre kostar 2476kr) Han kunde byta den samma dag. (No shit) tänkte jag med de priserna. Sedan sa han att det de inte kunde lämna garantier för felet kunde mycket väl vara bakre lambda, katalysator eller egrventil eller något helt annat.

Ringde till VW nr 2 på orten. Lambdafram, samma pris men arbetet skulle kosta mellan 500-600kr. Alltså en besparing på nästan 2000kr. Han sa att det var fri prissättning när jag ifrågasatte uppgiften. Han sa också att det inte var någon skillnad i vilken som brukade vara kass avseende lambdorna fram/bakre. Ringde åter till VW nr 1 för att höra om det stämde med friprissättning. Han nekade, och sa att VW 2 hade fel.

På Bosch skulle det kosta 500kr att få lambdan fram bytt. De har inte lambdan fram i sitt sortiment så det kommer att bli en originaldel.

Hoppas att det finns någon här på forumet som jobbar/har erfarenhet av felkoder på Lupo, och/eller har koll på vilken som brukar vara sönder.

Skall till att handla nu när man äntligen fått lön.

goose
2009-05-31, 15:08
Lovade att återkomma när bilen var hel igen.

Mekaniker har bytt bakre lambdan samt bytt termost och termosthus till original o nu funkar bilen perfekt :) Kostnad ca 5500kr.

Barbapappa
2009-05-31, 22:59
Rena fyndet, vad kostade delarna löst? ;-)

goose
2009-05-31, 23:21
Frågade tanten (ekonomiansvarig), för att vara helt säker. Vi betalade 4800kr totalt, inte 5500kr (det var för kamremsbyte, vattenpump och service).

Vill minnas att lambdan bak gick på 2800-2900kr på VW och termost och termostathus ca 400kr. Resten för jobbet antar jag. Lämnade dock inte in den på VW.