handdator

Visa fullständig version : Farthållare Golf gti 5 - problem



mrgti
2008-12-24, 14:45
Märkte nu när man skulle köra hem till päronen att farthållaren inte ville vara med trots korrekt handhavande. Satte den i farthållar-läget, men inget hände, det lös inget heller på displayn. Provade att fippla men utan resultat. Stod inget matnyttigt i servicepärmen, eller på forumet heller.. Det enda jag kan misstänka orsakat det är att batteriet har bytts ut mot ett nytt batteri för stereo ska byggas i vår, och då har ju bilen varit helt död. Kan den tappat farthållaren via "datorn"? Farthållaren sitter där sen orginal, eller finns det någon inställning eller något annat man kan göra?

Tacksam för hjälp - God jul!!!

/Lisa

Henrik.M
2008-12-24, 14:52
Börja med att ta ett felminne på bilen.
Farthållaren ligger på motorstyrningen.

mrgti
2008-12-24, 20:16
Börja med att ta ett felminne på bilen.
Farthållaren ligger på motorstyrningen.

alltså går det inte att göra något saken själv, utan det är vag-com eller liknande man får plugga in i bilen för att kolla saken?

Premis
2008-12-24, 22:50
VAG COM eller VAS hos VAG.

.. strulande spjällägesgivare har gett det här problemet på VAG bilar tidigare. En simpel norsk reset kan fixa det (lägg av batteriet en stund). Annars, felminnet, läs av, det enda rätta.

TSI-Danne
2008-12-25, 18:18
Hej lisa! hade en strulande farthållare på min förra golf 5:a. de va glapp i blinkerskaken som gjorde det. dom bytte spaken på garantin och sen funkade det.

Henrik.M
2008-12-25, 21:13
Felminne = A & O innan man konstaterar något.

mrgti
2008-12-28, 20:24
de felkoder som uppstod när jag bytte batteriet släckte vi via vag-com då en kompis råkar ha en sådan manick(undrar om vi "avinstallerat" farthållaren av misstag då?, Felkoderna kommer väl garanterat synas om det nu är något problem där, ska koppla in den imorgon och kontrollera. Eller vart ska man leta efter problemet? Finns det något annat roligt man kan göra när man ändå är inne och rotar runt`?

kram

Henrik.M
2008-12-28, 20:29
Eller vart ska man leta efter problemet? Finns det något annat roligt man kan göra när man ändå är inne och rotar runt`?

Finns mycket roligt , men inget man bör ge sig in på såvidare man inte vet vad man håller på med.
Risken är att man gör mer skada än nytta då.

mrgti
2008-12-28, 20:55
inte ens ett litet roligt tipps *flört flört*

Henrik.M
2008-12-28, 21:05
inte ens ett litet roligt tipps *flört flört*

Ändra till 1500milas intervaller på service?, Anpassa bilen för den amerikanska marknaden eller varför inte den japanska?
Skämt och sido.
Finns hur mycket som helst att pilla med när det gäller kodningar i alla styrdon.
Men det är otroligt lätt att koda bort sig också.

BALAN
2008-12-28, 22:12
Vad är det för skillnad på amerikanska å japanska utgåvorna då?

Roligt sånt ju.

Henrik.M
2008-12-28, 22:25
Vad är det för skillnad på amerikanska å japanska utgåvorna då?

Roligt sånt ju.

Lyset , annat språk och säkert mycket mer.
Var bara något jag hade som exempel.

Åter till tråden.

christian19
2008-12-28, 22:36
Lånar tråden lite kan man ställa om från tyska till engelska på en bil som ä importerad?med hjälp av vagcom

Henrik.M
2008-12-28, 22:43
Lånar tråden lite kan man ställa om från tyska till engelska på en bil som ä importerad?med hjälp av vagcom

Ja.

Om det nu är en golf 5 vi pratar om kan du göra det direkt i FIS:en om du vill.
Blippa dig i menyerna till inställnngar och språk.

Via vag-com går du in på 17 instrumentpanel - kanal 10 anpassning - 04 språk - 02 engelska.

Vet inte om VAG-com ännu kör anpassning över kanal 10 eller om dom bytt till kanal 12 som dom gjort på VAG:s egen VAS.
Det lär du ju märka.

mrgti
2008-12-29, 00:23
får att återgå till ämnet. Borde man inte kunna använda FIS:en för att lokalisera farthållaren också? Alltså min tanke är bara om vi råkade göra något, typ stänga av farthållar funktionen på något sätt. Hur aktiverar man den då enklast?

Henrik.M
2008-12-29, 00:27
får att återgå till ämnet. Borde man inte kunna använda FIS:en för att lokalisera farthållaren också? Alltså min tanke är bara om vi råkade göra något, typ stänga av farthållar funktionen på något sätt. Hur aktiverar man den då enklast?

Nej.
Den går endast att avaktivera genom omprogramring av styrdon.

mrgti
2008-12-29, 23:45
hittade inget om farthållare, i vilken meny kan den tänkas ligga och gömma sig i? hittade dock en felkod som dock inte gick att släcka, ska ta reda på numret så kanske det är den som bråkar? Har för mig den låg i motorstyrdonet... men e ej säker

Henrik.M
2008-12-30, 12:47
hittade inget om farthållare, i vilken meny kan den tänkas ligga och gömma sig i? hittade dock en felkod som dock inte gick att släcka, ska ta reda på numret så kanske det är den som bråkar? Har för mig den låg i motorstyrdonet... men e ej säker

Finns ingen separat "meny" för farhållare.
Den ligger under 01-motorstyrdon , dvs felkoder som ligger i motorstyrdonet kan även påverka farthållaren.

mrgti
2009-01-02, 12:35
P1698 har jag för mig var den enda felkoden som dök upp, men fattar inte varför farthållaren vägrar leka med mig. Den kan ju inte försvinna vid strömlöst, ej heller har jag de vag-koder som behövs för att gå in i systemet och tabort/lägga till saker.... suck... Vad är nästa steg nu? Åka till svindyra vag för en felsökning?

Henrik.M
2009-01-02, 13:22
http://wiki.ross-tech.com/index.php/Category:Fault_Codes

mrgti
2009-01-03, 19:04
Någon som har verkstadskoden SW-koden till systemet så man kan prova att lägga in den manuellt? VW/bilcentrum i stan hade inte den??? Då de har guidad system i windows tydligen..... går bra att pm:a :)

kram o tack!

Henrik.M
2009-01-03, 19:57
Någon som har verkstadskoden SW-koden till systemet så man kan prova att lägga in den manuellt? VW/bilcentrum i stan hade inte den??? Då de har guidad system i windows tydligen..... går bra att pm:a :)

kram o tack!

Om det är farthållaren du tänker på.(?)

Dom har samma system som vi har (VAS-PC) och det går alldeles utmärkt att aktivera/deaktivera farthållaren via guidade funktioner också samt även manuellt i samma system bara man orkar engagera sig.

Hur som helst för att manuellt aktivera farthållaren går du in på 01 motorstyrning - 11 login - 11463 (aktivationskod för farthållare).

Vill du av någon anledning deaktivera farthållaren knappar du in kod 16167 loggar ur systemen , slår av tändningen 30 sek , slår på tändningen. DÅ HAR DU DEAKTIVERAT FARTHÅLLAREN UR STYRDONET

Om någon undrar varför jag skriver med stora röda bokstäver , är det endast för att jag vill att texten ska uppmärksammas extra noga.

All kodning sker på egen risk.......din bil ditt ansvar. (Jag ger bara tipsen).

mrgti
2009-01-04, 09:13
tack, vill bara utesluta att det inte är glapp, är det glapp så får jag ändå åka in med bilen....

mrgti
2009-01-10, 19:22
jaha, har nu kollat i menyerna igen. Det konstiga är att det inte går att gå in i meny 11! den är helt skuggad går inte att klicka på. Vad är nu detta, provade att koppla in en annan vw bil och där fanns den fungerandes....?

Har ingen aning vad göra nu?

mrgti
2009-01-13, 18:38
Vad kostar sådant här på vw att göra tro? eller vet någon vad som kan vara felet med meny 11

Henrik.M
2009-01-13, 18:45
Vad kostar sådant här på vw att göra tro? eller vet någon vad som kan vara felet med meny 11

Gick du in på 01 motorstyrning och sedan 11 login?

Tycker det låter konstigt att du ej kommer in där , men iofs så kan man ju inte helt utesluta att utrustningen du använder fungerar mot bilen.

Väldigt svårt att laga någons bil över en dataskärm , när man själv inte sett problemet IRL.

Det man kan göra är att åka in på VAG och be dom koppla upp bilen mot fabriksservern i tysklad & därifrån hämta fabrikskoderna till styrdonen.
Dvs göra en återställning av bilen.

Kostnad har jag ingen aning om , beror ju på vad som är fel och vad som måste åtgärdas.

Du har inte garanti kvar på bilen?

mrgti
2009-01-13, 19:48
vi gjorde samma sak på en passat bara för att kolla, 01 sedan 11 login, funkade perfekt där. Om det nu är glapp skulle ju felkoder uppstått...antar jag? Letade efter felkoder både i VAG-com och Bosch men nada, förutom felkod P1698 som var en återvändsgränd=inget dokumenterat på vad jag hittat. Så vette tusan vad som hänt, och en återställning av bilen påverkar väl inte eventuell uppdaterad programvara som tex chippning hoppas jag? Är lite newbie på de nya bilarna, då Corrado och Gti II varit det som hägrat innan....

Henrik.M
2009-01-13, 20:34
Så vette tusan vad som hänt, och en återställning av bilen påverkar väl inte eventuell uppdaterad programvara som tex chippning hoppas jag?

Fråga tillverkaren av mjukvaran , för det råder delade meningar i den frågan.

mrgti
2009-01-13, 20:50
Fråga tillverkaren av mjukvaran , för det råder delade meningar i den frågan.

chipcenter i växjö skall ha gjort det, vet inte alls hur mjukvaran påverkas där. Men verkar som att det får bli ett besök på VAG då...

Tack för hjälpen, speciellt du henrik :), antar att det inte går att gå vidare just nu (bumpa tråden annars :) men skall återkomma till tråden när den fått en lösning!

Henrik.M
2009-01-13, 20:59
men skall återkomma till tråden när den fått en lösning!

Gör gärna det. =)

Henrik.M
2009-01-14, 09:52
Jag kom och tänka på en sak ang ditt motorstyrdon.

Detta kan vara ett "långskott" , men kan det vara så att pga av att bilen är chippad (utbytt programvara) så kommer du ej in i kanal 11.

Kanske är en spärr som mjukvarutillverkaren gjort för att man inte själv ska vara och ändra något?

Kolla med dom som chippat bilen om så är fallet.

mrgti
2009-01-14, 16:36
Chipcenter svarade att programvaran kan komma att återställas vid en återställning av bilen. Ditt "långskott" skall också kontrolleras :)

Henrik.M
2009-01-14, 19:08
Chipcenter svarade att programvaran kan komma att återställas vid en återställning av bilen. Ditt "långskott" skall också kontrolleras :)

Jag misstänkte det , men jag ville inte skriva det.
Har tidigare varit många och långa diskussioner ang detta på det gamla forumet.
Jag hävdar att om bilen är trimmad med ändrad programvara , så kommer dettta att raderas i samband med att ex orginalmjukvaran i styrdonet uppdateras på VAG & det är inget man kan frånkomma.
Vet detta eftersom att alla gammal data ur styrdonet raderas innan den uppgraderade orginalmjukvaran installeras.
Man kan enkelt säga att man formaterar motorstyrdonet innan man installerer ex en mjukvaru uppdatering/gär en återställning av styrdonet.
Har utfört den operationen flertalet ggr därav vet jag det.

Anledningen till att jag ville du skulle fråga din "trim leverantör" var för att informatinen skulle komma från dom istället för mig. =)

Thorssa
2009-06-18, 23:04
Väcker liv i denna tråd då jag har problem med min farthållare. Löste sig problemet med farthållaren och vad berodde felet isåfall på?

I min bil så fungerar farthållaren ibland, ibland inte. När den ej fungerar så kan jag stänga av bilen, när jag sedan startar den så funkar farthållaren igen. Mycket irriterande!

Thorssa
2009-08-25, 20:25
Väcker liv i denna tråd då jag har problem med min farthållare. Löste sig problemet med farthållaren och vad berodde felet isåfall på?

I min bil så fungerar farthållaren ibland, ibland inte. När den ej fungerar så kan jag stänga av bilen, när jag sedan startar den så funkar farthållaren igen. Mycket irriterande!

Svarar på min egen fråga utifall någon i framtiden skulle få problem med sin farthållare och hitta denna tråden. Bytte blinkersspaken och sedan dess fungerar farthållaren ypperligt! Inte så farligt dyrt heller, ungefär 860 kr för spaken och ca. 1,5h på verkstad.

EiNRiDE
2012-07-11, 05:14
Väcker liv i denna tråden igen för jag har problem med min farthållare.

Hade en felkod på styrvinkelsgivare och den byttes och har även bytt blinkersspak utan resultat. Inga andra felkoder.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?