handdator

Visa fullständig version : Dålig laddning trots ny generator



KalPDal
2008-12-23, 20:19
Hej,

Jag blev stående för någon vecka sedan med Golf 1:a GLS:en efter det att jag stängt av motorn och sen skulle starta igen - morr hördes det bara och tji start och en lång haka på mig. Laddade batteriet i ca 10 minuter och då gick det bra att starta. Tog in och kollade syravikten och alla celler hade väldigt låga värden. Laddade batteriet i ca tre dygn och då kom syravikten upp i rekommenderat värde i alla celler. Till saken hör att batteriet är knappt två år. Kollade vilospänningen och den låg på 12.81 V.

Alltså kollade jag sedan vad generatorn gav för spänning över batteriet - ca 13.6 V med halvljus på och tomgång. Att varva motorn gav inget bättre resultat - kommer inte över 13.6 V och "fladdrar" ganska friskt. Vid påslag av kupefläkt och elbakruta så dök det till ca 12.4 V. Byte av regulator och kol gjordes men generatorn började gnissla och inte blev det bättre värden heller så då antog jag att generatorn var slut. Har idag satt in en sprak ny men inte 17 blev det just några bättre värden....ytterst marginellt bara. Nu när jag slår på samma strömförbrukare som tidigare så pendlar det mellan 12.5-12.6 V och det är ju på tok för lite tycker jag. När jag sedan slagit av dem så verkar inte laddningen fara upp på en gång heller utan ligger och segar strax över 13 V och fladdrar.

Remmen verkar bra och slirar inte.

- Relativt nytt batteri - mindre än 2 år
- Ny generator
- OK rem

Dock ger detta ganska kassa prestanda
- Har bara fått ut 13.6 V över batteriet som max(med halvljuset på då) och det dyker fort med ytterligare förbrukare.

Nån som har några tips på vad som kan vara problemet här?


Mvh
Kalle

zoddri
2008-12-23, 20:46
Du har nog fel i sladdarna.
Börja med att kolla upp jordpunkter och alla kontakter, skrapa rent vid kontaktytorna och byt om det ser ut att höra till orginalkablage.

KalPDal
2008-12-23, 23:06
Du har nog fel i sladdarna.
Börja med att kolla upp jordpunkter och alla kontakter, skrapa rent vid kontaktytorna och byt om det ser ut att höra till orginalkablage.

När jag mäter från pluspol till motorblocket så får jag samma Volt-tal som när jag mäter till minuspol på batteriet så det borde väl tyda på att jordpunkt är OK.
När jag mäter resistansen genom kablarna från generatorn till pluspolen så får jag 0.1-0.2 ohm. Det borde väl ha varit 0 om det varit perfekt men kan det påverka så mycket...eller??

Jag har kollat mer och jag noterade att just efter det att generatorn börjat ladda så gick spänningen upp till 13.75 V som mest men sen trillade den ned till som mest 13.6 V oavsett varvtal.

Det är en 65A generator och har en regulator som det står 14V på.
Nog borde väl generatorn lyckas pytsa ut 14V åtminstone eftersom regulatorn har det värdet?

Mvh
Kalle

mattiask
2008-12-24, 11:03
Dra extra sladdar från generatorn.. Jag har drait en till från generatorns + till batteriet. Samt en extra jord från generatorn till chassiet. Fick ca 0.5V extra av det.

ture
2008-12-24, 12:17
här finns en del att läsa som ev kan vara till hjälp

http://www.startmotor.se/page/generator

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf

mvh
t

jollykent
2008-12-24, 12:22
5-56 är din vän!!!

JettaSport
2008-12-24, 12:25
på min ena bil var den tunna blåa kabeln från generatorn av under böjskyddet straxt efter kabelskon vid generatorn... kolla där oxå