handdator

Visa fullständig version : Hur f.. sitter täckplasten fast, vindrutetorkare? IV



Andypandy
2008-12-21, 22:49
Golf -00, Vindrutetorkarna gnisslar. Försöker komma åt och med olja/fett... men hur tusan sitter den där skyddsplasten mellan vindrutan o motorutrymmet fast egentligen? Tagit bort plasten/luckan till klimatanläggningsfiltret, och torkarna... men det är precis som skiten är limmad i rutan eller nått, har redan lyckats få en 2cm spricka i plasten efter allt bändande och ryckande *morr*..
http://www.odla.nu/forums/style_emoticons/default/ranting.gif
HUR får jag bort den?

Mini_me
2008-12-22, 09:03
God morgon.

Den sitter klämd mellan rutan och karossen s.a.s (finns en lite plast list därimellan som den kläms i).

Lättaste är att ha biln inne så den inte är kall (dvs stå inne några timmar) alt. att värma upp plasten med hårtorken innan man börjar.

Sen börjar du i ena hörnat (alt. ca 10 cm in) och jag anser att det är lättast att pressa in fingarna mellan plasten och rutan för att sen försiktigt tvinga upp den.

Har man lite grova händer kan du köra ner en PLAST kil eller dylikt mellan ruten och plasten MEN du ska ner kanske en cm och inte bryta precis vi rutan för då blir det en ny ruta oxå.

När kilen är nere så pillar du in fingarna och sen knallar du längs med plasten till den släppt på en större yta , då kan man dra lite mer så ploppar den loss.

Som ett hett tips ang torkare så kommer det säkert vara jätte bra att smörja men det kommer sluta på samma sätt nästa år igen.

Golf och Skoda Octavia har samma mekanism men helt olika priser (skoda = billig).
Iaf var det så för 2 år sen.

Så köp en ny och slipp huvudvärken.

Lycka till!

Andypandy
2008-12-22, 10:09
God morgon.

Den sitter klämd mellan rutan och karossen s.a.s (finns en lite plast list därimellan som den kläms i).

Lättaste är att ha biln inne så den inte är kall (dvs stå inne några timmar) alt. att värma upp plasten med hårtorken innan man börjar.

Sen börjar du i ena hörnat (alt. ca 10 cm in) och jag anser att det är lättast att pressa in fingarna mellan plasten och rutan för att sen försiktigt tvinga upp den.

Har man lite grova händer kan du köra ner en PLAST kil eller dylikt mellan ruten och plasten MEN du ska ner kanske en cm och inte bryta precis vi rutan för då blir det en ny ruta oxå.

När kilen är nere så pillar du in fingarna och sen knallar du längs med plasten till den släppt på en större yta , då kan man dra lite mer så ploppar den loss.

Som ett hett tips ang torkare så kommer det säkert vara jätte bra att smörja men det kommer sluta på samma sätt nästa år igen.

Golf och Skoda Octavia har samma mekanism men helt olika priser (skoda = billig).
Iaf var det så för 2 år sen.

Så köp en ny och slipp huvudvärken.

Lycka till!

Tack så mycket!
http://www.odla.nu/forums/style_emoticons/default/thanks.gif

Det där var precis vad jag behövde veta... blir en snabb städning av garaget.. in med bilen och sedan klämma in en smidig liten värmare under plasten ett par timmar då.

Nu vet jag i alla fall hur jag ska gå till väga.

THX!

http://www.odla.nu/forums/style_emoticons/default/tummenupp.gif

VWGolIV
2008-12-22, 11:00
Det finns utbyteskit till dina torkare, enkelt o byta.

Vill man däremot renovera sin gamla mekanism så går det men det tar lite tid.

Jag renoverade på min Golf IV men kommer nog aldrig göra om det.
Men det går och jag fettade in axlar o allt med myyyccckkkkeeeetttt fett.

P-plats.se
2008-12-22, 12:18
Det finns utbyteskit till dina torkare, enkelt o byta.

Vill man däremot renovera sin gamla mekanism så går det men det tar lite tid.

Jag renoverade på min Golf IV men kommer nog aldrig göra om det.
Men det går och jag fettade in axlar o allt med myyyccckkkkeeeetttt fett.

Utbytesdelen på VAG är uppgraderad så det ska hålla bättre också.

VWGolIV
2008-12-22, 13:48
P-plats: Jepp det gör den, polaren köpte ny till sin bil.

Dock vill jag alltid prova o laga saker som går sönder innan jag byter ut.

Andypandy
2008-12-23, 19:11
P-plats: Jepp det gör den, polaren köpte ny till sin bil.

Dock vill jag alltid prova o laga saker som går sönder innan jag byter ut.

Samma här!

Slutade med kupevärmare ihop med värmepistol innan jag fick loss skiten!
(skyddet)
http://www.odla.nu/forums/style_emoticons/default/ranting.gif

Just konstruktionen är synnerligen bristfällig (nu när jag äntligen kommer åt den)
Allt salt och vatten från rutan rinner direkt på axeln för vindrutetorkarna.. tätningen är under all kritik.
Man har blandat aluminium med ädlare material friskt.
Axlarna verkar vara belagda med nåt (osäkert vad, tunt molybden?)
Dessvärre har de rostat friskt. Var ett elände att få ur axlarna, dieselbad.

Det riktigt roliga var att när jag slipade själva axelfästena (som man sätter torkarna på) började självsvänga/sjunga i exakt samma irriterande gnissel nivå som jag hört tidigare.

Detta är ett dubbelt konstruktionsfel mao.

Lätt för salt att korrodera + att skiten har ytterst lätt att gnissla i rätt frekvens.

Nu är mina infettade i alla fall enligt alla konsten regler så jag lär ju vara av med det i de närmaste 5 åren i alla fall.