handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte jetta mk1 1.6 -81



ivah
2007-06-03, 16:58
Hej,
det har kört ihop sig lite med kamremsbytet på min bil. Jag får inte loss inesx skruvarna som håller nedre vänster fläktremshjul och kemdrevet innanför den skyddskåpa som sitter där. Skruvarna är går inte att få bort.
Jag funderar på att dra av kamremshjulet (nedre) direkt. Men jag vet inte om det skiter sig med kaminställning osv.
Jag hittar bara en märkning på övrekamdrevet. Hur ska jag drevet stå ? Hittar ingen märkning på blocket.
Har det någon betydelse hur det nedre drevet står ?

Hittade något om att man ska ställa det övrekamremsmärkningen frammåt längs med kanten på toppen. Märkningen är ett litet körnslag.
Sedan kolla i ett litet hål nedanförspolarpåfyllningen på växellådan, där man ser in på svänghjulet?. När man drar runt hittar men en märkning där, 0a.
Och när övrekamdrevet var i rätt läga skulle man se 0an. Men jag ser inte nollan förän körnslaget är snett neråt, bakåt. ca 180 grader fel.
Är detta rätt metod?

Sedan ska det finns en märkning i fördelaren, men hittar ingen märkning annat en en skåra på nästan 1cm i ena kanten. kan det vara "märkningen"?


Är mycket tacksam för all info som kan hjälpa mig !
Mvh ivar

g-man
2007-06-03, 22:26
Få se om jag kan göra det lite klarare för dig.

På kamdrevet så sitter märkningen på ventilkåpssidan av drevet om jag kommer ihåg rätt. I fördelaren så måste du ta bort rotorn och plastskyddet under den och sen ska du se en liten skåra på kanten. Rotorn ska peka mot skåran.

När du ser nollan i svänghjulskåpan så står vevaxeln rätt.

Hoppas du blev lite klokare.

Bengan.U
2007-06-03, 22:55
Hej.

Kolla in denna lenken :

http://medlem.spray.se/bengan/06.rar

MVH(Bengan.U

ivah
2007-06-05, 13:30
Nu är den bytt, och bilen fungerar perfekt !
Satte kamdrevet fel några gånger, gick efter den yttre märkningen och det är FEL. Det är den innre man ska ställa efter.

Stort tack för hjälpen !